Tuesday, December 04, 2007

Rif Ketubot 53b {Ketubot 94a continues}

53b

{Ketubot 94a continues}

מתני' היא הראשונה נשבעת לשניה ושניה לשלישית ושלישית לרביעית ואילו ראשונה לשלישית לא קתני
מ"ט לאו משום דשליחותה עבדא
{He said to them:} It is our Mishna -- "the first woman swears to the second, the second to the third, and the third to the fourth" -- and the first to the third it does not teach. What is the reason? Is it not because she {=the second woman} is made into her agent?

מי דמי התם שבועה לאחד שבועה למאה הכא א"ל אי הוה אנא הוה טעיננא טפי
ולא אמרן אלא דלא איתיה במתא אבל איתיה במתא איבעי ליה למיתי
Is this truly comparable? There, an oath to one person is the same as an oath to 100 people. Here, he can say, "if I were present I would have advanced more arguments."
And they only said this where he is not in the same city. But if he is in the same city, he should have come.

איתמר שני שטרות היוצאין ביום אחד
רב אמר חולקין ושמואל אמר שודא דדייני
והלכתא כשמואל
והאי שמעתא בשטרי קרקעות היא כגון ב' שטרות של ב' לקוחות על שדה אחת או ב' שטרות של שני מקבלי מתנה אבל שני שטרות של הודאות והלואות היוצאים ביום אחד לא פליג שמואל
דתנן מי שהיה נשוי ג' נשים ומת כתובתה של זו מנה ושל זו מאתים ושל זו ג' מאות ואין שם אלא מנה חולקות בשוה וכבר ברירנא להא שמעתא דשני שטרות היוצאין ביום אחד שפיר בפרק הכותב
It was stated {by Amoraim}: Two deeds which were issued the same day:
Rav said they split and Shmuel said it is up to the discretion of the judges.
And the halacha is like Shmuel.

And this statement is by deeds of land, such two deeds of two purchasers upon the same field, or two deeds of two who accepted a present {of the land}. But two deeds of admission or loans which are issued the same day, Shmuel does not argue {but agrees with Rav that they split}.
For they learnt {in a Mishna}: If someone married three wives and died, where the ketuba of this one is 100, of that one is 200, and of that one is 300, and there is only 100 {total}, they split evenly.
And we have already explained well that statement about two deeds which were issued the same day, in perek hakotev.

No comments: