א"ר יהודה אוכלי בהמה אין בהם משום תיקון כלי
כלומר מותר ליטול מהם קיסם לחצות בו את שיניו
וכן הלכתא
ומותר לטלטל עצי בשמים להריח בהן ולהניף בהן לחולה ומוללו להריח בו וקוטמו להריח בו אחד קשין ואחד רכין
דל"ש מהא דתנן שובר אדם את החבית לאכול ממנה גרוגרות ובלבד שלא יתכוין לעשות כלי
ועוד דהא רבה בר רב אדא ורבין בר [רב] אדא אמרי כי הוינן בי רב יהודה הוה מפשח ויהיב לן אלואתא אלואתא ואע"ג דחזיין לקתתא דנרגי וחציני
כלומר מותר ליטול מהם קיסם לחצות בו את שיניו
וכן הלכתא
Rav Yehuda said: animal food does not have in it the fixing {or perfecting} of a vessel.
That is to say, it is permitted to take from them a splinter to pick his teeth.
And so it the halacha.
That is to say, it is permitted to take from them a splinter to pick his teeth.
And so it the halacha.
ומותר לטלטל עצי בשמים להריח בהן ולהניף בהן לחולה ומוללו להריח בו וקוטמו להריח בו אחד קשין ואחד רכין
דל"ש מהא דתנן שובר אדם את החבית לאכול ממנה גרוגרות ובלבד שלא יתכוין לעשות כלי
ועוד דהא רבה בר רב אדא ורבין בר [רב] אדא אמרי כי הוינן בי רב יהודה הוה מפשח ויהיב לן אלואתא אלואתא ואע"ג דחזיין לקתתא דנרגי וחציני
And it is permitted to move fragrant wood in order to smell or to wave them for a sick person, and he may roll it {between fingers} to smell it, and he may clip it to smell it, whether hard or soft, for it is no different from that which we learnt in a Mishna {tnan}: One may break a barrel to eat from it a date, so long as he does not intend to make a vessel.
And furthermore, Rabba bar Rav Adda and Rabin son of Rav Adda said: When we were in the house of Rav Yehuda, he would strip off {branches} and give us big sticks, and even though it was fit for {use} as handles of axes or picks.
And furthermore, Rabba bar Rav Adda and Rabin son of Rav Adda said: When we were in the house of Rav Yehuda, he would strip off {branches} and give us big sticks, and even though it was fit for {use} as handles of axes or picks.
{Beitza 33a}
Mishna:
אין מוציאין את האור לא מן העצים ולא מן האבנים ולא מן העפר ולא מן המים אין מלבנין הרעפים לצלות עליהם
ועוד א"ר אליעזר עומד אדם על המוקצה ערב שבת בשביעית ואומר מכאן אני אוכל למחר
וחכמים אומרים עד שירשום ויאמר מכאן עד כאן
We may not produce fire from wood, stones, earth, or water. We may not whiten {=heat} tiles in order to roast upon them.ועוד א"ר אליעזר עומד אדם על המוקצה ערב שבת בשביעית ואומר מכאן אני אוכל למחר
וחכמים אומרים עד שירשום ויאמר מכאן עד כאן
{Beitza 34a}
And Rabbi Eliezer said further: One may stand next to that which is muktzeh {that is, food that had been left to dry}
{Beitza 34b}
on erev Shabbat during a Sheviit year and say: From here I will take tomorrow.
And the Sages say: Until he marks off and says "from here until here."
{Beitza 34a}
Gemara:
ת"ר התנור והכירים חדשים הרי הן ככל הכלים וניטלין בחצר אבל אין סכין אותן שמן ואין טשין אותן במטלית ואין מפיגין אותן בצונן כדי לחסמן ואם בשביל לאפות מותר
The Sages learnt {in a brayta}: The oven and double-stove, new -- they are like all vessels and may be handled in a courtyards, but we may not annoint them with oil, nor may we rub them with a cloth, nor may we cool them with cold water in order to harden them; and if in order to bake {you are cooling it}, it is permitted.
No comments:
Post a Comment