Monday, November 13, 2006

Rif Beitza 10a {Beitza 17b continues; 18a}



10a

{Beitza 17b continues}

בש"א שני תבשילין וכו': מתני' דלא כי האי תנא דתניא אמר רשב"א לא נחלקו ב"ש וב"ה על שני תבשילין שצריך
על מה נחלקו על דג וביצה שעליו
שבש"א שני תבשילין וב"ה אומרים תבשיל אחד

אמר רבא הלכה כתנא דידן ואליבא דב"ה דאמרי לא צריך אלא תבשיל אחד:

"Bet Shammai say: Two cooked dishes...":
Our Mishna is not in accordance with this brayta. That they learnt {in a brayta}: Rabbi Shimon ben Eleazar said: Bet Shammai and Bet Hillel do not argue regarding two cooked dishes, that they {=two rather than one} are required. On what do they argue? On the fish and the egg that is upon it. That Bet Shammai say that we need two cooked dishes {and this counts as one} and Bet Hillel say a single cooked dish {such as this is all that is required}.

{So is how we explain the above according to Rashi. This works out awkwardly with the language actually in the gemara, so Tosafot has a solution with the language reversed. It doesn't really matter since we do not rule in accordance with this brayta. Which brings us to:}

Rava said: The halacha is like our Tanna {in the Mishna} and accordance to Bet Hillel, who say that we only need a single cooked dish.

אכלו או שאבד לא יבשל עליו לכתחילה אמר אביי נקטינן התחיל בעיסתו ונאכל עירובו גומר:

If he ate it or lost it, he should not cook initially based upon it.
Abaye said: We have a tradition: If he began his dough and then the eruv was consumed, he may finish.

Mishna:

חל להיות אחר השבת ב"ש אומרים מטבילין את הכל מלפני השבת ובה"א כלים מלפני השבת ואדם בשבת:

If it {=Yom Tov} fell after Shabbat:
Bet Shammai say: We must immerse everything before Shabbat.
And Bet Hillel say: Utensils before Shabbat, and a person on Shabbat.

Gemara:

דכולי עלמא מיהת כלים בשבת לא
מאי טעמא
אמר רב יוסף גזרה משום סחיטה
תינח כלים דבני סחיטה נינהו כלים דלאו בני סחיטה נינהו מאי איכא למימר
גזירה הני אטו הני
רב ביבי אמר גזירה שמא ישהא

תניא כותיה דרב ביבי כלי שנטמא מערב יום טוב אין מטבילין אותו ביום טוב גזירה שמא ישהה

Regardless, all agree that utensils on Shabbat, no.
What is the reason?

{Beitza 18a}
Rav Yosef said: As a decree because of squeezing out.
This is fine for utensils which can be squeezed out. Utensils what cannot be squeezed out, what is there to say? A decree on these because of those.
Rav Bibi said: As a decree lest one delay {immersing the utensils until Yom Tov, and in the meantime that might render terumah impure}.

A brayta in accordance with Rav Bibi: A utensil which was impure from erev Yom Tov, we do not immerse it on Yom Tov, as a decree lest one delay.

No comments: