וחכמים אומרים אין משגיחין בכף מאזנים כל עיקר
מאי כל עיקר א"ר יהודה אמר שמואל אפי' לשמרו מן העכברים
אמר רב אידי בר אבין והוא דתליא בתריטא מפני שנראה כשוקל בשר ביו"ט
והא דר' חייא ור"ש ברבי דהוו שקלי מנה כנגד מנה ביו"ט לא קיימא לן כוותייהו אלא כרבנן דאמרי אין משגיחין בכף מאזנים כל עיקר
אמר רב אידי בר אבין והוא דתליא בתריטא מפני שנראה כשוקל בשר ביו"ט
"And the Sages say: We may not use a scale at all":
What is meant by "at all?"
Rav Yehuda cited Shmuel: {Meat cannot be placed on a scale} Even to guard it from mice.
Rav Iddi bar Avin said: And this is where it {the scale} is suspended from the ring, for it appears as if he it weighing meat on Yom Tov.
What is meant by "at all?"
Rav Yehuda cited Shmuel: {Meat cannot be placed on a scale} Even to guard it from mice.
Rav Iddi bar Avin said: And this is where it {the scale} is suspended from the ring, for it appears as if he it weighing meat on Yom Tov.
והא דר' חייא ור"ש ברבי דהוו שקלי מנה כנגד מנה ביו"ט לא קיימא לן כוותייהו אלא כרבנן דאמרי אין משגיחין בכף מאזנים כל עיקר
And this that Rabbi Chiyya and Rabbi Shimon son of Rabbi weighed a portion {of meat} against another portion on Yom Tov, we do not establish like them, but rather like the Sages who say that we may not use a scale at all.
אמר ר' יהודה אמר שמואל טבח אומן אסור לשקול בשר ביד
ואמר ר' יהודה אמר שמואל אסור לשקול בשר במים
אמר רב חייא בר אשי אמר רב אסור לעשות בית יד בבשר
אמר רבינא וביד שפיר דמי
אמר רב הונא מותר לעשות סימן בבשר כי הא דרבה בר רב הונא מחתך לה אתלת קרנתא
ואמר ר' יהודה אמר שמואל אסור לשקול בשר במים
אמר רב חייא בר אשי אמר רב אסור לעשות בית יד בבשר
אמר רבינא וביד שפיר דמי
אמר רב הונא מותר לעשות סימן בבשר כי הא דרבה בר רב הונא מחתך לה אתלת קרנתא
Rav Yehuda cited Shmuel: A professional butcher, it is forbidden for him to weigh meat in his hand {for he has an exceptional sense of the weight of meat}.
And Rav Yehuda cited Shmuel: It is forbidden to weigh meat in water {by seeing how much water is displaced, or how much it rises}.
Rav Chiyya bar Ashi cited Rav: It is forbidden to make a handle in a piece of meat {by cutting a hold in it for the customer to hold onto as he carries it home}.
Ravina said: But by hand it is fine {to make such a hole}.
Rav Huna said: It is permitted to make an identifying mark in meat, just as Rabba bar Rav Huna would cut into triangular pieces.
Mishna:
And Rav Yehuda cited Shmuel: It is forbidden to weigh meat in water {by seeing how much water is displaced, or how much it rises}.
Rav Chiyya bar Ashi cited Rav: It is forbidden to make a handle in a piece of meat {by cutting a hold in it for the customer to hold onto as he carries it home}.
Ravina said: But by hand it is fine {to make such a hole}.
Rav Huna said: It is permitted to make an identifying mark in meat, just as Rabba bar Rav Huna would cut into triangular pieces.
Mishna:
אין משחיזין את הסכין ביו"ט אבל משיאה ע"ג חברתה
לא יאמר אדם לטבח שקול לי בדינר בשר אבל שוחטין ומחלקין ביניהן
לא יאמר אדם לטבח שקול לי בדינר בשר אבל שוחטין ומחלקין ביניהן
We may not sharpen a knife {in its normal way} on Yom Tov, but we may scrape it against its fellow {knife}.
{Beitza 28b}
A person should not say to the butcher, "weigh for me a dinar's worth of meat, but they {our gemara: "he" = the butcher} may slaughter and divide among them.
{Beitza 28b}
A person should not say to the butcher, "weigh for me a dinar's worth of meat, but they {our gemara: "he" = the butcher} may slaughter and divide among them.
{Beitza 28a}
Gemara:
מאן תנא דהשחזה עצמה אסורה
א"ר חסדא דלא כר' יהודה
דתניא אין בין יום טוב לשבת אלא צורך אוכל נפש בלבד ור' יהודה מתיר במכשירי אוכל נפש
א"ל רבא לרב חסדא דרשי' משמך הלכה כר' יהודה
אמר ליה יהא רעוא דכל הני מילי מעלייתא תדרשון משמי
אמר רב נחמיה בריה דרב יוסף הוה קאימנא קמיה דרבא
והוה קא מעבר סכינא אפומא דדיקלא
ואמינא ליה לחדודי בעי מר או לעבורי שמנינותא
ואמר לי לעבורי שמנינותא
וחזיתיה לדעתיה דלחדודיה קא עביד
והאי דלא קאמר לי דקא סבר הלכה ואין מורין כן
אמר אביי הוה קאימנא קמיה דמר והוה קא מעבר סכינא אפומא דריחיא ואמרי ליה לחדודי קא בעי מר או להעביר שמנינותא
ואמר לי להעביר שמנינותא וחזיתיה לדעתיה דלחדודיה קא בעי וקסבר הלכה ואין מורין כן
ואמר רבא סכין שעמדה מותר לחדדה ביום טוב
וה"מ דפסקה אגב דוחקא ודוקא אגב
א"ר חסדא דלא כר' יהודה
דתניא אין בין יום טוב לשבת אלא צורך אוכל נפש בלבד ור' יהודה מתיר במכשירי אוכל נפש
א"ל רבא לרב חסדא דרשי' משמך הלכה כר' יהודה
אמר ליה יהא רעוא דכל הני מילי מעלייתא תדרשון משמי
Who is the Tanna that haschaza {sharpening} itself {our gemara, rather: debmashchezet - with a sharpening tool} is forbidden?
Rav Chisda said: Not in accordance with Rabbi Yehuda.
For we learnt {in a brayta}: There is no difference between Yom Tov and Shabbat except ochel nefesh {the requirements for food}. And Rabbi Yehuda permits {even} by preliminaries of ochel nefesh. {And sharpening would be machshirei ochel nefesh.}
Rava said to Rav Chisda: Shall we expound in your name that the halacha is like Rabbi Yehuda?
He {=Rav Chisda} said: May it be {Hashem's} will that all these excellent matters are expounded in my name.
Rav Chisda said: Not in accordance with Rabbi Yehuda.
For we learnt {in a brayta}: There is no difference between Yom Tov and Shabbat except ochel nefesh {the requirements for food}. And Rabbi Yehuda permits {even} by preliminaries of ochel nefesh. {And sharpening would be machshirei ochel nefesh.}
Rava said to Rav Chisda: Shall we expound in your name that the halacha is like Rabbi Yehuda?
He {=Rav Chisda} said: May it be {Hashem's} will that all these excellent matters are expounded in my name.
אמר רב נחמיה בריה דרב יוסף הוה קאימנא קמיה דרבא
והוה קא מעבר סכינא אפומא דדיקלא
ואמינא ליה לחדודי בעי מר או לעבורי שמנינותא
ואמר לי לעבורי שמנינותא
וחזיתיה לדעתיה דלחדודיה קא עביד
והאי דלא קאמר לי דקא סבר הלכה ואין מורין כן
Rav Nechemia son of Rav Yosef said: I was standing before Rava,
{Beitza 28b}
and he was passing a knife over the rim of a basket.
And I said to him, "to sharpen it do you desire or to remove the residue?"
And he said to me, "to remove the residue."
And I saw that his intent was actually to sharpen it, and this that he did not tell me so was because he held that this was halacha, but we do not rule this way {for the public}.
{Beitza 28b}
and he was passing a knife over the rim of a basket.
And I said to him, "to sharpen it do you desire or to remove the residue?"
And he said to me, "to remove the residue."
And I saw that his intent was actually to sharpen it, and this that he did not tell me so was because he held that this was halacha, but we do not rule this way {for the public}.
אמר אביי הוה קאימנא קמיה דמר והוה קא מעבר סכינא אפומא דריחיא ואמרי ליה לחדודי קא בעי מר או להעביר שמנינותא
ואמר לי להעביר שמנינותא וחזיתיה לדעתיה דלחדודיה קא בעי וקסבר הלכה ואין מורין כן
Abaye said: I was standing before Master {=Rabba; apparently, as Artscroll points out, Rashba's girsa is explicitly Rav Yosef, though} and he was passing a knife over the edge of a millstone, and I said to him, "does Master intend to sharpen it or to remove the residue?" And he told me, "to remove the residue," and I saw that his intent was actually to sharpen it, and he held that this was halacha but we do not rule this way {for the public}.
ואמר רבא סכין שעמדה מותר לחדדה ביום טוב
וה"מ דפסקה אגב דוחקא ודוקא אגב
And Rava {our gemara: Rav Yosef} said: A knife which became dull {such this is cannot cut in a normal manner}, it is permitted to sharpen it on Yom Tov.
And these words are where it can still cut when subjected to a lot of pressure, and specifically via
And these words are where it can still cut when subjected to a lot of pressure, and specifically via
No comments:
Post a Comment