29a
{Kiddushin 66a}
אבל בבא לצאת ידי שמים אי מהימן ליה כבי תרי מחייב לאפוקה ומיהב לה כתובה
גרסינן בכתובות פרקא קמא
אין האשה נאסרת על בעלה בעד אחד אלא בשני עדים וקנוי וסתירה אפי' בע"א נמי
תנן התם בנדרים בראשונה היו אומרים שלש נשים יוצאות ונוטלות כתובה האומרת טמאה אני לך השמים ביני לבינך נטולה אני מן היהודים
We learn in the first perek of Ketubot:But for someone coming to fulfill the hands {/dictates} of heaven, if he believes him like a set of two {witnesses}, he is obligated to divorce her, and to give her a ketuba.
גרסינן בכתובות פרקא קמא
אין האשה נאסרת על בעלה בעד אחד אלא בשני עדים וקנוי וסתירה אפי' בע"א נמי
תנן התם בנדרים בראשונה היו אומרים שלש נשים יוצאות ונוטלות כתובה האומרת טמאה אני לך השמים ביני לבינך נטולה אני מן היהודים
A woman is not forbidden upon her husband via one witness, but only by two witnesses. And {establishing} jealousy and seclusion, even with a single witness as well.
We learn over there, in Nedarim {90b}:
AT FIRST IT WAS RULED THAT THREE WOMEN MUST BE DIVORCED AND RECEIVE THEIR KETUBA: SHE WHO DECLARES: I AM DEFILED TO YOU'; OR 'HEAVEN IS BETWEEN YOU AND ME'; AND 'MAY I BE REMOVED FROM JEWS.'
No comments:
Post a Comment