24a
{Kiddushin 59a}
יהבוה ניהליה (לבריה לא יהבוה ניהליה) לבריה לא יהבוה ניהליה
איבעי ליה לאודועי
סבר אדהכי והכי אתי איניש אחרינא ומקדש לה
א"ל זבנה ניהלי להאי ארעא
אזל זבנה לנפשיה
והתניא מה שעשה עשוי אלא שנהג בו מנהג רמאין
באגא דאלמי הוה
לרב נהגי ביה כבוד לרבה בר בר חנה לא נהגי ביה כבוד
איבעי ליה לאודועי
סבר אדהכי והכי אתי איניש אחרינא וזבין לה
רב גידל הוה מהפך בארעא למזבן יתה
אזל רבי אבא זבנה אזל רב גידל קבליה לרבי זירא
אזל רבי זירא קבליה לרבי יצחק נפחא
א"ל המתן עד שיעלה לרגל אצלנו
כי סליק אשכחיה
א"ל עני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה ממנו מאי
א"ל נקרא רשע
ואלא מר מאי טעמא עבד הכי
א"ל לא הוה ידענא
השתא נמי ניתבה ניהליה מר
א"ל זבוני לא מזבנינא לה דארעא קמייתא היא ולא מסמנא מילתא
דאמר מר המוכר נכסיו הראשונים אינו רואה סימן ברכה לעולם
איבעי במתנה נשקלה רב גידל לא נחית לה
שנאמר ושונא מתנות יחיה לא
מר נחית לה ולא מר נחית לה ומתקריא ארעא דרבנן:
האומר לאשה התקדשי לי לאחר שלשים יום ובא אחר וקדשה תוך שלשים יום מקודשת לשני
לא בא אחר וקדשה תוך שלשים יום מהו
רב ושמואל דאמרי תרוייהו מקודשת אע"פ שנתאכלו המעות דכי יהבינהו לה בתורת קדושי יהבינהו לה
לא קדשה עצמה וחזרה בה מאי
כלומר חזרה ועדיין לא קדשה שלוחה
רבי יוחנן אמר חוזרת ריש לקיש אמר אינה חוזרת
רבי יוחנן אמר חוזרת אתי דבור ומבטל דבור
ריש לקיש אמר אינה חוזרת לא אתי דבור ומבטל דבור
והלכתא כרבי יוחנן אפילו בקמייתא:
מקודשת לשני:
אמר רב מקודשת לשני לעולם
ושמואל אמר מקודשת לשני עד ל' יום לאחר שלשים יום פקעי קדושי שני וגמרי קדושי ראשון
והלכתא כרב:
איבעי ליה לאודועי
סבר אדהכי והכי אתי איניש אחרינא ומקדש לה
He {=the girl's father} gave her over to him, but would not give her over to his son.
{Still, } he should have informed him?!
He thought that in the meantime, another man would come and betroth her.
רבה בר בר חנה יהב זוזי לרב{Still, } he should have informed him?!
He thought that in the meantime, another man would come and betroth her.
א"ל זבנה ניהלי להאי ארעא
אזל זבנה לנפשיה
והתניא מה שעשה עשוי אלא שנהג בו מנהג רמאין
באגא דאלמי הוה
לרב נהגי ביה כבוד לרבה בר בר חנה לא נהגי ביה כבוד
איבעי ליה לאודועי
סבר אדהכי והכי אתי איניש אחרינא וזבין לה
Rabba bar bar Channa gave money to Rav. He said to him, "buy for me this land." He {=Rav} went and bought it for himself.
But they learnt {in a brayta}: That which was done was done, but he conducted himself in this in the manner of swindlers?!
It was in a valley of tough guys. To Rav, they would have accorded respect. To Rabba bar bar Channa, they would not have accorded respect.
He should have informed him?!
He thought that in the meantime, someone else would have come and bought it.
But they learnt {in a brayta}: That which was done was done, but he conducted himself in this in the manner of swindlers?!
It was in a valley of tough guys. To Rav, they would have accorded respect. To Rabba bar bar Channa, they would not have accorded respect.
He should have informed him?!
He thought that in the meantime, someone else would have come and bought it.
רב גידל הוה מהפך בארעא למזבן יתה
אזל רבי אבא זבנה אזל רב גידל קבליה לרבי זירא
אזל רבי זירא קבליה לרבי יצחק נפחא
א"ל המתן עד שיעלה לרגל אצלנו
כי סליק אשכחיה
א"ל עני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה ממנו מאי
א"ל נקרא רשע
ואלא מר מאי טעמא עבד הכי
א"ל לא הוה ידענא
השתא נמי ניתבה ניהליה מר
א"ל זבוני לא מזבנינא לה דארעא קמייתא היא ולא מסמנא מילתא
דאמר מר המוכר נכסיו הראשונים אינו רואה סימן ברכה לעולם
איבעי במתנה נשקלה רב גידל לא נחית לה
שנאמר ושונא מתנות יחיה לא
מר נחית לה ולא מר נחית לה ומתקריא ארעא דרבנן:
Rav Gidel was inspecting a piece of land to buy it. Rabbi Abba came and bought it. Rav Gidel went before Rabbi Zera. Rabbi Zera went before Rabbi Yitzchak Nafcha. He said to him: Wait until he {=Rabbi Abba} arises to visit us. When he came, he found him. He {=Rav Yitzchak Nafcha} said to him: A pauper who inspects a coal-baked cake and another one comes and takes it, what {would one say about the other one}? He said to him: He is called an evildoer.
"But master {=Rabbi Abba}, for what reason did he act so?"
He said to him: I did not know.
"Now as well, let master give it to him."
He said to him: I will not sell it, for it is the first land {I have bought} and it is not a good omen. For master said: Obe who sells his first assets will never see a sign of blessing.
And if you want Rav Gidel to take it as a present, this will not be acceptable to him, for it is stated {Mishlei 15:27}:
One master left it alone, and the other master did not use it either, and it was called the land of the Sages.
"But master {=Rabbi Abba}, for what reason did he act so?"
He said to him: I did not know.
"Now as well, let master give it to him."
He said to him: I will not sell it, for it is the first land {I have bought} and it is not a good omen. For master said: Obe who sells his first assets will never see a sign of blessing.
And if you want Rav Gidel to take it as a present, this will not be acceptable to him, for it is stated {Mishlei 15:27}:
כז עֹכֵר בֵּיתוֹ, בּוֹצֵעַ בָּצַע; וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה. | 27 He that is greedy of gain troubleth his own house; but he that hateth gifts shall live. |
האומר לאשה התקדשי לי לאחר שלשים יום ובא אחר וקדשה תוך שלשים יום מקודשת לשני
לא בא אחר וקדשה תוך שלשים יום מהו
רב ושמואל דאמרי תרוייהו מקודשת אע"פ שנתאכלו המעות דכי יהבינהו לה בתורת קדושי יהבינהו לה
"if one says to a woman, "behold, you are betrothed to me after 30 days," and another person comes and betroths her within the 30 days, she is betrothed to the second one {who came in the intervening period}":
If no one came and betrothed her within thirty days, what is the law?
Rav and Shmuel both say that she is betrothed, even though the money is consumed. For when he gave it to her, he gave it to her under the status of betrothal {money}.
רב זביד מתני להא שמעתא אהא וכן היא שנתנה רשות לשלוחה לקדשה והלכה היא וקדשה את עצמה אם שלה קדמו קדושיה קדושין ואם של שלוחה קדמו קדושיו קדושיןIf no one came and betrothed her within thirty days, what is the law?
Rav and Shmuel both say that she is betrothed, even though the money is consumed. For when he gave it to her, he gave it to her under the status of betrothal {money}.
לא בא אחר וחזרה בה מהו
רבי יוחנן אמר חוזרת ריש לקיש אמר אינה חוזרת
רבי יוחנן אמר חוזרת אתי דבור ומבטל דבור
ריש לקיש אמר אינה חוזרת לא אתי דבור ומבטל דבור
רבי יוחנן אמר חוזרת ריש לקיש אמר אינה חוזרת
רבי יוחנן אמר חוזרת אתי דבור ומבטל דבור
ריש לקיש אמר אינה חוזרת לא אתי דבור ומבטל דבור
If he {a second person} did not come {in the intervening time}, and she retracted, what is the law?
Rabbi Yochanan said: She may retract.
Resh Lakish said: She may not retract.
Rabbi Yochanan said that she may retract -- for speech can come and cancel speech.
Resh Lakish said that she may not retract -- for speech cannot come and cancel speech.
{Kiddushin 59b}
Rabbi Yochanan said: She may retract.
Resh Lakish said: She may not retract.
Rabbi Yochanan said that she may retract -- for speech can come and cancel speech.
Resh Lakish said that she may not retract -- for speech cannot come and cancel speech.
{Kiddushin 59b}
לא קדשה עצמה וחזרה בה מאי
כלומר חזרה ועדיין לא קדשה שלוחה
רבי יוחנן אמר חוזרת ריש לקיש אמר אינה חוזרת
רבי יוחנן אמר חוזרת אתי דבור ומבטל דבור
ריש לקיש אמר אינה חוזרת לא אתי דבור ומבטל דבור
והלכתא כרבי יוחנן אפילו בקמייתא:
Rav Zevid taught this report {as to the dispute between Rabbi Yochanan and Resh Lakish} upon this: "And so too, if she granted authority to her agent to betroth her, and she {then} went and got herself betrothed, if her own preceded that of her agent, her betrothal is a valid betrothal, and if that of her agent preceded, his betrothal is a valid betrothal.
If she did not betroth herself, but retracted, what?
That is to say, if she retracted, and the agent still has not betrothed her?
Rabbi Yochanan said: She can retract.
Resh Lakish said: She cannot retract.
Rabbi Yochanan said that she can retract -- for speech can come and cancel speech.
Resh Lakish said that she may not retract -- for speech cannot come and cancel speech.
And the halacha is like Rabbi Yochanan, even in the former case.
If she did not betroth herself, but retracted, what?
That is to say, if she retracted, and the agent still has not betrothed her?
Rabbi Yochanan said: She can retract.
Resh Lakish said: She cannot retract.
Rabbi Yochanan said that she can retract -- for speech can come and cancel speech.
Resh Lakish said that she may not retract -- for speech cannot come and cancel speech.
And the halacha is like Rabbi Yochanan, even in the former case.
מקודשת לשני:
אמר רב מקודשת לשני לעולם
ושמואל אמר מקודשת לשני עד ל' יום לאחר שלשים יום פקעי קדושי שני וגמרי קדושי ראשון
והלכתא כרב:
"She is betrothed to the second {who came in the intervening time, before 30 days had elapsed}":
Rav said: She is betrothed to the second one forever {even after 30 days, when the kiddushin to the first one would be chal}.
And Shmuel said: She is betrothed to the second one until 30 days. After 30 days, the betrothal of the second one goes off, and the betrothal to the first one is completed {such that she is now betrothed to the first one}.
And the halacha is like Rav.
Rav said: She is betrothed to the second one forever {even after 30 days, when the kiddushin to the first one would be chal}.
And Shmuel said: She is betrothed to the second one until 30 days. After 30 days, the betrothal of the second one goes off, and the betrothal to the first one is completed {such that she is now betrothed to the first one}.
And the halacha is like Rav.
No comments:
Post a Comment