30b
{Kiddushin 72b}
{compare with our girsa, if this is indeed a girsa and not a perush}
תנו רבנן גר נושא ממזרת והולד ממזר דברי רבי יוסי
רבי יהודה אומר גר לא ישא ממזרת
אחד גר ואחד עבד משוחרר וחלל מותר בכהנת:
{Kiddushin 73a}
והלכתא גר מותר בכהנת ומותר בממזרת
מותר בכהנת לא הוזהרו כשרות לינשא לפסולין
ומותר בממזרת כר' יוסי:
אמר שמואל כיון שנתמנה אדם פרנס על הצבור אסור לעשות מלאכה בפני שלשה
ואמר שמואל אין משתמשין באשה בין גדולה בין קטנה
ואמר שמואל אין שואלין בשלום אשה כלל ואפילו על ידי שליח:
תניא כל הפוסל פסול ואמר שמואל במומו פוסל:
אמר רב שתיקותא היינו מיחסותא
כי הא דאמרי במערבא כי מינצו בי תרי בהדי הדדי חזו הי מיניהו קדים ושתיק הוא מיוחס טפי:
They learnt {in a brayta}: Anyone who invalidates {others} is himself invalid.רבי יהודה אומר גר לא ישא ממזרת
אחד גר ואחד עבד משוחרר וחלל מותר בכהנת:
The Sages learnt {in a brayta}: A convert may marry a bastardess, but the child will be a bastard. These are the words of Rabbi Yossi. Rabbi Yehuda says: A convert may not marry a bastardess. Both the {male} convert and the {male} freed slave are permitted to the female kohen.
{Kiddushin 73a}
מותר בכהנת לא הוזהרו כשרות לינשא לפסולין
ומותר בממזרת כר' יוסי:
And the halacha is that a convert is permitted to a female kohen and permitted to a female bastard. He is permitted to a female kohen, for valid females were not adjured against marrying invalid. And he is permitted to a bastardess, in accordance with Rabbi Yossi.
אמר שמואל כיון שנתמנה אדם פרנס על הצבור אסור לעשות מלאכה בפני שלשה
ואמר שמואל אין משתמשין באשה בין גדולה בין קטנה
ואמר שמואל אין שואלין בשלום אשה כלל ואפילו על ידי שליח:
Shmuel said: Once a person is appointed a leader upon the community, he is forbidden from performing labor before three {people}.
And Shmuel said: We do not make use of a woman, whether an adult or a minor woman.
And Shmuel said: We do not send greetings to a woman at all, even via an agent.
And Shmuel said: We do not make use of a woman, whether an adult or a minor woman.
And Shmuel said: We do not send greetings to a woman at all, even via an agent.
תניא כל הפוסל פסול ואמר שמואל במומו פוסל:
אמר רב שתיקותא היינו מיחסותא
כי הא דאמרי במערבא כי מינצו בי תרי בהדי הדדי חזו הי מיניהו קדים ושתיק הוא מיוחס טפי:
And Shmuel said: He was invalidating {others} with his own defect.
{Kiddushin 71b}
Rav said: The silent ones are the ones with lineage.
Like this that they say in the West {=Eretz Yisrael}: When two people are arguing with one another, see which of them falls silent first. He is the one with greater lineage.
{Kiddushin 69a}
Mishna:
אי זהו שתוקי כל שמכיר את אמו ואין מכיר את אביו ואי זהו אסופי כל שנאסף מן השוק ואינו מכיר לא את אביו ולא את אמו אבא שאול היה קורא לשתוקי בדוקי:
Who is a Shtuki? Anyone who recognizes his mother and does not recognize his father. And who is an Asufi? Whoever was gathered from the marketplace, and recognizes neither his father nor his mother.Abba Shaul would call a Shtuki a Beduki.
No comments:
Post a Comment