25b
גרסינן בפרקא קמא האומר לאשה הרי את מקודשת לי על מנת שאין ליך עלי שאר כסות ועונה הרי זו מקודשת ותנאו בטל דברי רבי מאיר רבי יהודה אומר בדבר שבממון תנאו קיים ואיתא נמי בפרק הזהב:
We learn in the first perek {Kiddushin 19b}:If one says to a woman, "behold you are betrothed to me on condition that you do not have upon me {the obligations to provide} food, clothing, or marital relations," behold she is betrothed, yet his condition is nullified. These are the words of Rabbi Meir. Rabbi Yehuda says: In a monetary matter, his condition stands. And it also appears in perek haZahav {Bava Metzia 51a}.
{Kiddushin 61a}
Mishna:
ר"מ אומר כל תנאי שאינו כתנאי בני גד ובני ראובן אינו תנאי
שנא' ויאמר משה אליהם אם יעברו בני גד ובני ראובן אתכם את הירדן וגו' ואם לא יעברו חלוצים
רבי חנינא בן גמליאל אומר צריך הדבר לאמרו שאלמלא כן יש במשמע שאפילו בארץ כנען לא ינחלו:
המקדש את האשה ואמר סבור הייתי שהיא כהנת והרי היא לוייה לוייה והרי היא כהנת
Rabbi Meir says: Any condition which is not like the condition of the children of Gad and the children of Reuven is not a valid condition. For it is stated {Bemidbar 32:29-30}:שנא' ויאמר משה אליהם אם יעברו בני גד ובני ראובן אתכם את הירדן וגו' ואם לא יעברו חלוצים
רבי חנינא בן גמליאל אומר צריך הדבר לאמרו שאלמלא כן יש במשמע שאפילו בארץ כנען לא ינחלו:
המקדש את האשה ואמר סבור הייתי שהיא כהנת והרי היא לוייה לוייה והרי היא כהנת
{Kiddushin 62a}
If one betrothed a woman and said: I thought that she was a kohenet and she is in fact a leviya; a Leviya and behold she is a kohenet;
26a
ענייה והרי היא עשירה עשירה והרי היא ענייה
הרי זו מקודשת מפני שלא הטעתו
a pauper and behold she is a rich woman; a rich woman and behold she is a pauper -- behold she is betrothed, for she did not trick him.
הרי זו מקודשת מפני שלא הטעתו
No comments:
Post a Comment