Monday, December 29, 2008

Rif Kiddushin 32a {77b - 79a}

32a

{Kiddushin 77b}

כשם שחלוקה גרושה מזונה וחללה בכהן הדיוט כך אלמנה חלוקה מגרושה וחללה זונה בכהן גדול
חללה אין חללה אלא מאיסור כהונה
זונה נאמר כאן זונה ונאמר להלן זונה מה כאן עושה זרעו חולין אף להלן עושה זרעו חולין
אמר רב אשי הלכך כהן הבא על אחותו בביאה ראשונה עשאה זונה חזר ובא עליה עשאה חללה:
{to teach you} that just as a divorcee is distinguished from a harlot and a chalalah by a regular kohen, so too is a widow distinguished from a divorcee, chalalah and harlot by a kohen gadol.
A chalala -- there is no chalala except from one forbidden to the priesthood.
Rav Ashi said: Therefore, a kohen who had intercourse with his sister, with the first intercourse he renders her a harlot. If he returns and has intercourse with her, he renders her a chalala.

{Kiddushin 78a}
Mishna:
רבי אליעזר בן יעקב אומר ישראל שנשא גיורת בתו כשרה לכהונה
וגר שנשא בת ישראל בתו כשרה לכהונה
אבל גר שנשא גיורת בתו פסולה לכהונה
אחד גרים וא' עבדים משוחררים אפילו עד עשרה דורות עד שתהא אמן מישראל
רבי יוסי אומר אף גר שנשא גיורת בתו כשרה לכהונה:
Rabbi Eliezer ben Yaakov says: An Israelite who married a female convert, his daughter is valid to the priesthood. And a convert who married an Israelite woman, his daughter is valid to the priesthood. But a convert who married a female convert, his daughter is invalid to the priesthood. Both converts, and freed slaves, even for ten generations, until their mother is from Israel.
Rabbi Yossi says: Even a convert who marries a female convert, his daughter is valid to the priesthood.

{Kiddushin 78b}
Gemara:
אמר רב המנונא משמיה דעולא הלכה כר' יוסי
וכן אמר רבה בר בר חנה הלכה כרבי יוסי ומיום שחרב בית המקדש נהגו כהנים סילסול בעצמן כר' אליעזר בן יעקב
אמר רב נחמן בא לימלך מורין לו כר' אליעזר בן יעקב נשא אין מוציאין ממנו כרבי יוסי:
Rav Hamnuna said in the name of Ulla: The halacha is like Rabbi Yossi.
And so did Rabba bar bar Channa say: The halacha is like Rabbi Yossi, but from the day that the Temple was destroyed, the kohanim practiced loftiness {/dignity} for themselves, like Rabbi Eliezer ben Yaakov.
Rav Nachman said: If one comes to ask for advice, he instruct him like Rabbi Eliezer ben Yaakov. If if married, we do not take her away from him, like Rabbi Yossi.

Mishna:
האומר בני זה ממזר אינו נאמן ואפילו שניהם אמרו על העובר שבמעיה ממזר הוא אין נאמנין ר' יהודה אומר נאמנין:
If a man says "This son of mine is a bastard," he is not believed. And even if both both of them say about the fetus in her womb that he is a bastard, they are not believed.
Rabbi Yehuda says: They are believed.

Gemara:
מאי טעמא דר' יהודה דתניא יכיר יכירנו לאחרים
מכאן א"ר יהודה נאמן אדם לומר זה בני בכור וכשם שהוא נאמן לומר זה בני בכור כך נאמן לומר זה בן גרושה ובן חלוצה וחכמים אומרים אינו נאמן
ואפסיקא הלכתא בהדיא כר' יהודה בפרק יש נוחלין
What is the reason of Rabbi Yehuda? For they learnt {in a brayta}: {Devarim 21:17}:
יז כִּי אֶת-הַבְּכֹר בֶּן-הַשְּׂנוּאָה יַכִּיר, לָתֶת לוֹ פִּי שְׁנַיִם, בְּכֹל אֲשֶׁר-יִמָּצֵא, לוֹ: כִּי-הוּא רֵאשִׁית אֹנוֹ, לוֹ מִשְׁפַּט הַבְּכֹרָה. {ס} 17 but he shall acknowledge the first-born, the son of the hated, by giving him a double portion of all that he hath; for he is the first-fruits of his strength, the right of the first-born is his.
{with the intensive yakir being taken as causative.}
That he shall make him known to others.
From here Rabbi Yehuda said that a man is believed to say "this is my son the firstborn." And just as he is believed to say "this is my son the firstborn," so is he believed to say "this is the son of a divorcee" or "the son of a chalutza." And the Sages say: He is not believed.
And they rule the halacha explicitly like Rabbi Yehuda in perek Yesh Nochalin.

ובפרק החולץ ליבמתו נמי אמרינן מעשה באחד שבא לפני ר' יהודה ואמר לו נתגיירתי ביני לבין עצמי
אמר לו יש לך עדים אמר לו לא
יש לך בנים
אמר לו הן
אמר לו נאמן אתה לפסול עצמך ואין אתה נאמן לפסול את בניך
And in perek Hacholetz leYivimto, we also say:
There was an incident with someone who came before R' Yehuda and said to him: I converted while alone.
He {=R' Yehuda} said to him: Do you have witnesses? He said to him: No.
"Do you have children?" He said to him: Yes.
He said to him: You are believed to invalidate yourself, but you are not believed to invalidate your child.

ואקשינן ואבנים לא מהימן
והתניא יכיר יכירנו לאחרים מכאן א"ר יהודה נאמן אדם לומר זה בני בכור וכשם שנאמר לומר זה בני בכור כך נאמן לומר זה בן גרושה ובן חלוצה
אמר רב נחמן בר יצחק ה"ק ליה לדבריך עובד כוכבים אתה ואין עדות לעובד כוכבים
והלכה כר"נ בר יצחק דאמר משום דעובד כוכבים הוא ואין עדות לעובד כוכבים אבל ישראל מהימן
And we ask: And upon children, is he not believed? But we learnt {in a brayta}: {Devarim 21:17}:
יז כִּי אֶת-הַבְּכֹר בֶּן-הַשְּׂנוּאָה יַכִּיר, לָתֶת לוֹ פִּי שְׁנַיִם, בְּכֹל אֲשֶׁר-יִמָּצֵא, לוֹ: כִּי-הוּא רֵאשִׁית אֹנוֹ, לוֹ מִשְׁפַּט הַבְּכֹרָה. {ס} 17 but he shall acknowledge the first-born, the son of the hated, by giving him a double portion of all that he hath; for he is the first-fruits of his strength, the right of the first-born is his.
{with the intensive yakir being taken as causative.}
That he shall make him known to others.
From here Rabbi Yehuda said that a man is believed to say "this is my son the firstborn." And just as he is believed to say "this is my son the firstborn," so is he believed to say "this is the son of a divorcee" or "the son of a chalutza."
{And the assumption of this question of this foreign gemara is that we rule in accordance with Rabbi Yehuda.}
Rav Nachman bar Yitzchak said: This is what he meant to say to him: In accordance with your words, you are a gentile, and there is no testimony to gentiles.
And the halacha is like Rav Nachman bar Yitzchak, who said that it was because he was a gentile and there is no testimony to gentiles -- but an Israelite would be believed.

והני מילי אבנו אבל אבן בנו לא מהימן
כדתניא ר' יהודה אומר נאמן הוא על בנו קטן ואינו נאמן על בנו גדול
וא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן לא גדול גדול ממש ולא קטן קטן ממש אלא קטן ויש לו בנים זהו גדול גדול ואין לו בנים זהו קטן
וכן הלכתא
And these words {that he would be believed} is about his son, but about his son's son, he is not believed. As they learnt {in a brayta}: Rabbi Yehuda said: He is believed about his minor son but is not believed about his adult son.
And Rabbi Chiyya bar Abba cited Rabbi Yochanan: This is not an actual adult and not an actual minor, but rather, a minor who has children -- this is an adult; an adult and he does not have children -- this is a minor.
And so is the halacha.

{Kiddushin 79a}
Mishna:
מי שנתן רשות לשלוחו לקדש את בתו והלך האב וקדשה
אם שלו קדמו קדושיו קדושין ואם של שלוחו קדמו קדושיו קידושין
[ואם] אין ידוע שניהם נותנין גט
ואם רצו אחד נותן גט ואחד כונס

וכן היא שנתנה רשות לשלוחה לקדשה והלכה היא וקדשה את עצמה אם שלה קדמו קדושיה קידושין ואם של שלוחה קדמו קדושיו קדושין [ואם] אין ידוע שניהם נותנין גט ואם רצו אחד נותן גט ואחד כונס:
One who gave authority to his agent to betroth off his daughter, and then the {he, the} father went and betrothed her off -- then if his own {acceptance of betrothal} preceded, then his betrothal is valid betrothal; and if that of his agent preceded, then his {=the agent's} betrothal is valid betrothal; [and if] it is not known, both of them {who were betrothed via the father and via the agent} give a get. And if they want, one may give a get and one may marry {=nisuin}.

And so too, if she granted authority to her agent to betroth her off, and she went and had herself betrothed -- then if her own preceded, then her betrothal is valid betrothal; and if that of her agent preceded, then his betrothal is valid betrothal; [and if] it is not known, both of them give a get. And if they want, one gives a get and the other may marry.

No comments: