27b
{Kiddushin 64a}
Mishna:
קדשתי את בתי קטנה קדשתיה וגרשתיה כשהיא קטנה והרי היא קטנה נאמן
קדשתיה וגרשתיה כשהיא קטנה והרי היא גדולה אינו נאמן
נשבית ופדיתיה בין שהיא קטנה בין שהיא גדולה אינו נאמן
מי שאמר בשעת מיתתו יש לי בנים נאמן יש לי אחים אינו נאמן:
המקדש את בתו סתם אין הבוגרות בכלל
קדשתיה וגרשתיה כשהיא קטנה והרי היא גדולה אינו נאמן
נשבית ופדיתיה בין שהיא קטנה בין שהיא גדולה אינו נאמן
מי שאמר בשעת מיתתו יש לי בנים נאמן יש לי אחים אינו נאמן:
המקדש את בתו סתם אין הבוגרות בכלל
"I have betrothed off my daughter as a minor"; "I have betrothed her off and gotten her divorced when she was a minor {such that she may not marry a kohen}" -- and behold she is a minor -- he is believed.
"I have betrothed her off and gotten her divorced when she was a minor" -- and behold she is an adult, he is not believed.
"She was captured and I redeemed her," whether she is a minor or an adult, he is not believed.
One who says at the time of his death "I have children," he is believed {to exempt his widow from yibbum or chalitza}. "I have brothers" {to require her to wait for a levir}, he is not believed.
If one betrothed off his daughter without stipulation {which daughter he was betrothing}, the adult ones are not in the general statement {but only minor daughters}.
"I have betrothed her off and gotten her divorced when she was a minor" -- and behold she is an adult, he is not believed.
"She was captured and I redeemed her," whether she is a minor or an adult, he is not believed.
One who says at the time of his death "I have children," he is believed {to exempt his widow from yibbum or chalitza}. "I have brothers" {to require her to wait for a levir}, he is not believed.
If one betrothed off his daughter without stipulation {which daughter he was betrothing}, the adult ones are not in the general statement {but only minor daughters}.
Gemara:
מ"ש רישא גבי קדושין דנאמן ומאי שנא סיפא גבי שבויה דאינו נאמן
אמר רב אשי רישא רחמנא הימניה
כדרב הונא דאמר רב הונא אמר רב מנין לאב שנאמן לאסור את בתו מן התורה
שנאמר את בתי נתתי לאיש הזה
לאיש אסרה הזה התירה לנשואין הימניה רחמנא לאב בשבויה לא הימניה רחמנא:
Why is there a difference, in that in the resha regarding betrothal, he is believed, while in the sefa, regarding a captive, he is not believed?אמר רב אשי רישא רחמנא הימניה
כדרב הונא דאמר רב הונא אמר רב מנין לאב שנאמן לאסור את בתו מן התורה
שנאמר את בתי נתתי לאיש הזה
לאיש אסרה הזה התירה לנשואין הימניה רחמנא לאב בשבויה לא הימניה רחמנא:
Rav Ashi said: In the resha, the All-Merciful grants him believability.
Like Rav Huna. For Rav Huna cited Rav: How do we know that a father is believed to make his daughter forbidden, from the Torah? For it is stated {Devarim 22:16}:
nisuin}. The All-Merciful grants believability to the father. By a captive, the All-Merciful does not grant him believability.
No comments:
Post a Comment