31a
{Kiddushin 73b}
Gemara:
אמר רב יהודה אמר רב אסופי כל זמן שהוא בשוק אביו ואמו נאמנין עליו
נאסף מן השוק אין אביו ואמו נאמנין עליו
אמר רבא ובשני רעבון אף על פי שנאסף מן השוק נאמנין עליו:
תנו רבנן נאמנת חיה לומר זה כהן וזה לוי זה נתין וזה ממזר במה דברים אמורים שלא קרא עליו ערער אפי' חד אבל קרא עליו ערער אפי' חד אינה נאמנת
ואע"ג דאמר רבי יוחנן אין ערער פחות משנים ה"מ היכא דאית ליה חזקה דכשרות אבל היכא דלית ליה חזקה דכשרות חד נמי נאמן:
נאמן בעל המקח לומר לזה מכרתי ולזה לא מכרתי במה דברים אמורים בזמן שמקחו בידו אבל אין מקחו בידו אינו נאמן
ונחזי זוזי ממאן נקט
לא צריכא דנקט מתרוייהו
ואמר חד מדעתאי וחד בעל כרחאי
ולחזי זכוותא מאן נקיט להו לא צריכא דקריען זכוותא
ונהדר ונדיינינהו
בשודא דדייני:
אמר רב נחמן שלשה נאמנין על הבכור ואלו הן חיה ואמו ואביו
חיה לאלתר
דתניא נאמנת חיה לומר זה יצא ראשון וזה יצא שני
במה דברים אמורים שלא יצאה וחזרה אבל יצאה וחזרה אינה נאמנת
אמו כל שבעה אביו לעולם:
אבא שאול היה קורא לשתוקי בדוקי:
מאי בדוקי שבודקין את אמו ואם אמרה לכשר נבעלתי נאמנת ואף על גב דאיכא רוב פסולין אצלה
אמר רבא הלכה כאבא שאול
נאסף מן השוק אין אביו ואמו נאמנין עליו
אמר רבא ובשני רעבון אף על פי שנאסף מן השוק נאמנין עליו:
Rav Yehuda cited Rav: An asufi, as long as he is in the marketplace, his mother and father are believed about him. Once he is gathered from the marketplace, his mother and father are not believed about him.
Rava said: And in year of famine, even though he is gathered from the marketplace, they are believed about him.
Rava said: And in year of famine, even though he is gathered from the marketplace, they are believed about him.
תנו רבנן נאמנת חיה לומר זה כהן וזה לוי זה נתין וזה ממזר במה דברים אמורים שלא קרא עליו ערער אפי' חד אבל קרא עליו ערער אפי' חד אינה נאמנת
ואע"ג דאמר רבי יוחנן אין ערער פחות משנים ה"מ היכא דאית ליה חזקה דכשרות אבל היכא דלית ליה חזקה דכשרות חד נמי נאמן:
The Sages learnt {in a brayta}: The midwife is believed to say "this is a kohen"; "this is a Levi"; "this is a Netin"; "this is a bastard." When are these words said? When no one is protesting about him {regarding his lineage}, even one individual. But if even one person is protesting about him, she is not believed.
And even though Rabbi Yochanan said that there is no protest by less than two, these words are where he has a presumption {chazaka} of validity, but where he does not has a presumption of validity, one is also believed.
And even though Rabbi Yochanan said that there is no protest by less than two, these words are where he has a presumption {chazaka} of validity, but where he does not has a presumption of validity, one is also believed.
נאמן בעל המקח לומר לזה מכרתי ולזה לא מכרתי במה דברים אמורים בזמן שמקחו בידו אבל אין מקחו בידו אינו נאמן
ונחזי זוזי ממאן נקט
לא צריכא דנקט מתרוייהו
ואמר חד מדעתאי וחד בעל כרחאי
The {original} owner of a purchase is believed to say "to this one I sold and to this one I did not sell." Where are these words said? When his item is in his hands, but if his item is not in his hands, he is not believed.
{Kiddushin 74a}
And let us see from whom he took the money?! No, it is necessary -- where he took from both of them, and said, "from this willingly and from this against my will."
נאמן דיין לומר לזה זכיתי ולזה חייבתי במה דברים אמורים בזמן שבעלי דינין עומדין לפניו אבל אין בעלי דינין עומדין לפניו אינו נאמן{Kiddushin 74a}
And let us see from whom he took the money?! No, it is necessary -- where he took from both of them, and said, "from this willingly and from this against my will."
ולחזי זכוותא מאן נקיט להו לא צריכא דקריען זכוותא
ונהדר ונדיינינהו
בשודא דדייני:
A judge is believed to say "I ruled in favor of this one and declared this one liable." Where are these words said? When the litigants are standing before him. But if the litigants are not standing before him, he is not believed.
And let us see who took the written verdict? No, it is necessary -- where the written verdict was torn up.
So let us go and judge them again {and thus arrive at an identical ruling}?
Where it was done on the judges estimation.
And let us see who took the written verdict? No, it is necessary -- where the written verdict was torn up.
So let us go and judge them again {and thus arrive at an identical ruling}?
Where it was done on the judges estimation.
אמר רב נחמן שלשה נאמנין על הבכור ואלו הן חיה ואמו ואביו
חיה לאלתר
דתניא נאמנת חיה לומר זה יצא ראשון וזה יצא שני
במה דברים אמורים שלא יצאה וחזרה אבל יצאה וחזרה אינה נאמנת
אמו כל שבעה אביו לעולם:
Rav Nachman said: Three are believed on the firstborn, and these are they: The midwife, his mother, and his father.
The midwife, immediately. For they learnt {in a brayta}: A midwife is believed to say "this one come out first and this one came out second." When are these words said? Where she did not leave and then return. But if she left and then returned, she is not believed.
His mother, all seven. His father, forever.
The midwife, immediately. For they learnt {in a brayta}: A midwife is believed to say "this one come out first and this one came out second." When are these words said? Where she did not leave and then return. But if she left and then returned, she is not believed.
His mother, all seven. His father, forever.
אבא שאול היה קורא לשתוקי בדוקי:
מאי בדוקי שבודקין את אמו ואם אמרה לכשר נבעלתי נאמנת ואף על גב דאיכא רוב פסולין אצלה
אמר רבא הלכה כאבא שאול
"Abba Shaul would call a Shtuki a Beduki":
What is a Beduki? That they interrogate his mother, and if she says "I had intercourse with a valid person," she is believed, and even though the majority are invalid as regards to her.
Rava said: The halacha is like Abba Shaul.
What is a Beduki? That they interrogate his mother, and if she says "I had intercourse with a valid person," she is believed, and even though the majority are invalid as regards to her.
Rava said: The halacha is like Abba Shaul.
Mishna:
כל האסורין לבא בקהל מותרין לבא זה בזה
ר' יהודה אוסר
ר' אליעזר אומר ודאן בודאן מותר ודאן בספקן וספקן בודאן וספקן בספקן אסור
ואלו הן הספקות שתוקי ואסופי וכותי:
All who are forbidden to enter the "congregation" are permitted to marry one another. Rabbi Yehuda forbids. Rabbi Eliezer says: People of certain {forbidden} status are permitted to others of certain status; but of certain status with those of doubtful status, those of doubtful status with those of certain status, and those of doubtful status to those of doubtful status are forbidden.ר' יהודה אוסר
ר' אליעזר אומר ודאן בודאן מותר ודאן בספקן וספקן בודאן וספקן בספקן אסור
ואלו הן הספקות שתוקי ואסופי וכותי:
And these are those of doubtful status: A Shtuki, Asufi, and a Cuthean.
No comments:
Post a Comment