27a
{Nedarim 89b}
נטולה אני מן היהודים אם אהא משמשתו
ר' נתן אומר לא יפר
וחכ"א יפר
ההוא גברא דאמר ליתסר הנאה דעלמא עלי אי נסיבנא אתתא ולא תנינא הלכתא
רהיט בגפי ותורבלי ולא מצי למתני
אתא רב אחא בר רב הונא ושבשיה ואנסביה אתתא וזרקיה טינא ואייתיה לקמיה דרב חסדא
אמר רבא מאן חכים למיעבד כי האי מילתא אלא רב אחא בר רב הונא דגברא רבה הוא
קסבר כי היכי דפליגי רבנן ור' נתן בהפרה ה"נ פליגי בשאלה
ורב פפי אמר מחלוקת בהפרה דר' נתן סבר אין הבעל מפר אא"כ חל הנדר
דכתיב וחפרה הלבנה ובושה החמה
ורבנן סברי בעל מפר אע"פ שלא חל
דכתיב מפר מחשבות ערומים
אבל בשאלה ד"ה אין חכם מתיר עד שחל
דכתיב לא יחל דברו
{Nedarim 90b}ר' נתן אומר לא יפר
וחכ"א יפר
"May I be removed from the Jews {in intercourse} if I minister {have intercourse} to him {our gemara: to you}" -- Rabbi Natan says: He cannot annul. And the Sages say: he can annul.
ההוא גברא דאמר ליתסר הנאה דעלמא עלי אי נסיבנא אתתא ולא תנינא הלכתא
רהיט בגפי ותורבלי ולא מצי למתני
אתא רב אחא בר רב הונא ושבשיה ואנסביה אתתא וזרקיה טינא ואייתיה לקמיה דרב חסדא
אמר רבא מאן חכים למיעבד כי האי מילתא אלא רב אחא בר רב הונא דגברא רבה הוא
קסבר כי היכי דפליגי רבנן ור' נתן בהפרה ה"נ פליגי בשאלה
There was a certain person who vowed not to benefit from the world if he should marry before having studied halachah. He ran with ladder and cord {strove mightily}, yet did not succeed in his studies.
Rav Acha bar Rav Huna came and led him into error {making him think the vow would not be valid if he married}, and caused him to marry.
{Nedarim 90a}
Then he daubed him with clay and brought him before Rav Chisda.
Rava said: Who is so wise as to do such a thing if not Rav Acha bar Rav Huna, who is a great man.
For he holds that just as the Sages and Rabbi Natan disagree in terms of annulment, so do they argue in regard to absolution.
Rav Acha bar Rav Huna came and led him into error {making him think the vow would not be valid if he married}, and caused him to marry.
{Nedarim 90a}
Then he daubed him with clay and brought him before Rav Chisda.
Rava said: Who is so wise as to do such a thing if not Rav Acha bar Rav Huna, who is a great man.
For he holds that just as the Sages and Rabbi Natan disagree in terms of annulment, so do they argue in regard to absolution.
ורב פפי אמר מחלוקת בהפרה דר' נתן סבר אין הבעל מפר אא"כ חל הנדר
דכתיב וחפרה הלבנה ובושה החמה
ורבנן סברי בעל מפר אע"פ שלא חל
דכתיב מפר מחשבות ערומים
אבל בשאלה ד"ה אין חכם מתיר עד שחל
דכתיב לא יחל דברו
And Rav Pappi said: The dispute was by annulment, for Rabbi Natan held that the husband cannot annul unless the vow took hold, for it is written {Yeshaya 24:23}
Iyyov 5:12}
But by absolution, all agree that a Sage cannot annul until it has taken hold. For it is written {Bemidbar 30:3}:
Iyyov 5:12}
יב מֵפֵר, מַחְשְׁבוֹת עֲרוּמִים; וְלֹא-תַעֲשֶׂנָה יְדֵיהֶם, תֻּשִׁיָּה. | 12 He frustrateth the devices of the crafty, so that their hands can perform nothing substantial. |
Mishna:
בראשונ' היו אומרים שלש נשים יוצאות ונוטלות כתובתן
האומרת טמאה אני לך השמים ביני לבינך ונטולה אני מן היהודים
חזרו לומר שלא תהא אשה נותנת עיניה באחר ומקלקלת על בעלה
אלא האומרת טמאה אני לך תביא ראיה אל דבריה
השמים ביני לבינך יעשו דרך בקשה
ונטולה אני מן היהודים יפר חלקו ותהא משמשתו ותהא נטולה מן היהודי':ק
AT FIRST IT WAS RULED THAT THREE WOMEN MUST BE DIVORCED AND RECEIVE THEIR KETUBA: SHE WHO DECLARES: I AM DEFILED TO YOU'; OR 'HEAVEN IS BETWEEN YOU AND ME'; AND 'MAY I BE REMOVED FROM JEWS.'האומרת טמאה אני לך השמים ביני לבינך ונטולה אני מן היהודים
חזרו לומר שלא תהא אשה נותנת עיניה באחר ומקלקלת על בעלה
אלא האומרת טמאה אני לך תביא ראיה אל דבריה
השמים ביני לבינך יעשו דרך בקשה
ונטולה אני מן היהודים יפר חלקו ותהא משמשתו ותהא נטולה מן היהודי':ק
BUT SUBSEQUENTLY, TO PREVENT HER FROM CONCEIVING A PASSION FOR ANOTHER TO THE INJURY OF HER HUSBAND, THE RULING WAS AMENDED THUS: SHE WHO DECLARED, 'I AM DEFILED UNTO YOU,' MUST BRING PROOF: 'HEAVEN IS BETWEEN ME AND YOU' — THEY SHOULD ENGAGE IN REQUEST, AND 'MAY I BE REMOVED FROM JEWS' — HE [THE HUSBAND] MUST ANNUL HIS PORTION, AND SHE SHALL MINISTER TO HIM, WHILST REMAINING REMOVED FROM JEWS.
No comments:
Post a Comment