Tuesday, March 18, 2008

Rif Nedarim 26b {87a - 89b}

26b

{Nedarim 87a continues, Mishna}

אמרה קונם תאנים שאני טועמת וענבים שאני טועמת הרי אלו ב' נדרים
IF SHE SAYS, 'KONAM IF I TASTE FIGS' AND 'IF I TASTE GRAPES', THEY ARE TWO DISTINCT VOWS.

Gemara:
מני מתני' ר' ישמעאל היא
דתניא אישה יקימנו ואישה יפרנו אמרה קונם תאנים וענבים אלו שאני טועמת קיים לתאנים קיים כולו הפר לתאנים אינו מופר עד שיפר אף לענבים דברי רבי ישמעאל
ר"ע אומר הרי הוא אומר יקימנו יפרנו מה יקימנו ממנו אף יפרנו ממנו
ור' ישמעאל מי כתיב יפר ממנו
ור"ע מקיש הפרה להקמה מה הקמה ממנו אף הפרה ממנו
Who is the author of our Mishna? It is Rabbi Yishmael. For they learnt {in a brayta}: {Bemidbar 30}:
יד כָּל-נֵדֶר וְכָל-שְׁבֻעַת אִסָּר, לְעַנֹּת נָפֶשׁ--אִישָׁהּ יְקִימֶנּוּ, וְאִישָׁהּ יְפֵרֶנּוּ. 14 Every vow, and every binding oath to afflict the soul, her husband may let it stand, or her husband may make it void.
If she says "konam these figs and grapes that I taste," if he confirmed the figs, he confirmed it all; {Nedarim 87b} if he annulled the figs, it is not annulled until he annuls even the grapes. These are the words of Rabbi Yishmael.
Rabbi Akiva says: Behold, it states yekimenu and yefeirenu. Just as yekimenu {confirm} means part of it {yakim mimenu}, so yefeirenu {void} means part of it.
And Rabbi Yishmael: Does it say yafer mimenu?
And Rabbi Akiva: We connect annulling to confirming. Just as confirming is mimenu {and thus even on part of it}, so too annulling is mimenu {part of it}.

א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן זו דברי ר' ישמעאל ור"ע אבל חכמים אומרים מקיש הקמה להפרה מה הפרה מה שהפר הפר ומה שלא הפר לא הפר אף הקמה מה שלא קיים לא קיים:
Rabbi Chiyya bar Abba cited Rabbi Yochanan: These are the words of Rabbi Yishmael and Rabbi Akiva. But the Sages say: We connect confirming to annulling. Just as annulling, that which he annulled was annulled, and that which he did not annul was not annulled, so too by confirming, that which he did not confirm is not confirmed.

Mishna:
יודע אני שיש נדרים אבל א"י שיש מפירין יפר יודע אני שיש מפירין אבל
איני יודע שזה נדר רמ"א לא יפר וחכ"א יפר:
[IF THE HUSBAND DECLARES,] 'I KNOW THAT THERE WERE VOWS, BUT DID NOT KNOW THAT THEY COULD BE ANNULLED', HE MAY ANNUL THEM [NOW].
[BUT IF HE SAYS:] 'I KNOW THAT ONE CAN ANNUL, BUT DID NOT KNOW THAT THIS WAS A VOW,' RABBI MEIR SAYS: HE CANNOT ANNUL IT, WHILE THE SAGES SAY: HE CAN ANNUL.

{Nedarim 88a}
המודר הנאה מחתנו ורוצה לתת לבתו מעות אומר לה הרי המעות הללו נתונין לך במתנה בלבד שאין לבעלך רשות בהן אלא מה שאת נושאת ונותנת לתוך פיך
IF A MAN IS UNDER A VOW THAT HIS SON-IN-LAW SHALL NOT BENEFIT FROM HIM, AND HE DESIRES TO GIVE MONEY TO HIS DAUGHTER, HE MUST SAY TO HER, 'THIS MONEY IS GIVEN TO YOU AS A GIFT, PROVIDING THAT YOUR HUSBAND HAS NO RIGHTS THEREIN, [FOR ONLY THAT IS YOURS] WHICH YOU MAY PUT TO YOUR PERSONAL USE.

Gemara:
אמר רב לא שנו אלא דאמר לה מה שאת נושאת ונותנת לפיך אבל אמר מה שתרצי תעשי קנה יתהון בעל
ושמואל אמר אפי' אמר לה מה שתרצי תעשי לא קנה יתהון בעל
Rav said: We learnt this only if he says to her, 'WHICH YOU MAY PUT TO YOUR PERSONAL USE.' But if he says, 'Do what you please,' the husband acquires it.
And Shmuel said: Even if he declares, 'Do what you please,' the husband has no rights therein.

Mishna:
ונדר אלמנה וגרושה יקום עליה
כיצד אמרה הריני נזירה לאחר ל' יום אע"פ שנשאת תוך ל' יום אין יכול להפר
נדרה והיא ברשות בעלה ה"ז יפר
כיצד אמרה הריני נזירה לאחר ל' יום והפר לה בעלה אע"פ שנתארמלה או נתגרשה תוך ל' יום ה"ז מופר
נדרה בו ביום נתגרשה בו ביום והחזירה בו ביום אינו יכול להפר
זה הכלל כל שיצתה שעה אחת לרשות עצמה אינו יכול להפר
{Bemidbar 30:10}
י וְנֵדֶר אַלְמָנָה, וּגְרוּשָׁה--כֹּל אֲשֶׁר-אָסְרָה עַל-נַפְשָׁהּ, יָקוּם עָלֶיהָ. 10 But the vow of a widow, or of her that is divorced, even every thing wherewith she hath bound her soul, shall stand against her.
How so? If she said, "behold I am a female nazir after thirty days," even if she is married within thirty days, he is not able to annul.
{Nedarim 89a}
If she vows while in the domain of her husband, he may annul.
How so? If she says "Behold I am a female nazir after 30 days," and her husband annulled for her, even though she becomes widowed or divorced within the 30 days, it is annulled.
If she vowed on a certain day, and that same day he divorced her and then took her back, he is not able to annul.
This is the general rule: Whenever she leaves for even a single hour into her own domain, he is not able to annul.

Gemara:
ת"ר אלמנה וגרושה שאמרה הריני נזירה לכשאנשא ונשאת
ר' ישמעאל אומר יפר
ר"ע אומר לא יפר
אשת איש שאמרה הריני נזירה לכשאתגרש ונתגרשה
ר' ישמעאל אומר לא יפר ר"ע אומר יפר:
They learnt {in a brayta}: A widow or divorcee who says "behold I am a female nazir when I marry," and she then marries --
Rabbi Yishmael says: He may annul.
Rabbi Akiva says: He may not annul.
A married woman who says "behold I am a female nazir when I am divorced" and then she is divorced --
Rabbi Yishmael says: He may not annul {while she is still married}.
Rabbi Akiva says: He may annul.

זה הכלל כו'.
זה הכלל דקתני גבי נערה המאורסה לאתויי הלך האב עם שלוחי הבעל או שהלכו שלוחי האב עם שלוחי הבעל אביה ובעלה האחרון מפירין נדריה
זה הכלל דקתני גבי אלו נדרים לאתויי מאי
לאתויי מסר האב לשלוחי הבעל או שמסרו שלוחי האב לשלוחי הבעל שאין הבעל מפר בקודמין
"This is the general rule...":
"This is the general rule" {comes to include, and so that phrase} which was stated by a betrothed maiden is to include where the father went with the agents of the husband, or where the agents of the father went with the agents of the husband, that her father and her last husband may annul her vows.
{With that setup:}
"This is the general rule which is taught in regard to Elu Nedarim {=this perek} is to include what? To include where the father gave her over to the agents of the husbands, or the agents of the father gave her over to the agents of the husband, that the husband is not able to annul the previous{ly made} vows.


Mishna:
תשע נערות נדריהן קיימין
בוגרת והיא יתומה
נערה בוגרת והיא יתומה
נערה שלא בגרה והיא יתומה
בוגרת ומת אביה
נערה בוגרת ומת אביה
נערה שלא בגרה ומת אביה
נערה שמת אביה ומשמת אביה בגרה
בוגרת ואביה קיים
נערה ובגרה ואביה קיים
ר' יהודה אומר אף המשיא בתו קטנה ונתארמלה או נתגרשה וחזרה אצלו ועדיין היא נערה
THERE ARE NINE MAIDENS WHOSE VOWS STAND:
  1. A BOGERET WHO [VOWED] AND IS AN ORPHAN;
  2. A MAIDEN [WHO VOWED] AND [THEN] BECAME A BOGERET AND IS AN ORPHAN;
    {Nedarim 89b}
  3. A NA'ARAH WHO IS NOT YET A BOGERET, AND IS AN ORPHAN;
  4. A BOGERET [WHO VOWED] AND WHOSE FATHER DIED;
  5. NA'ARAH [WHO VOWED] AND IS NOW A BOGERET AND WHOSE FATHER DIED;
  6. A NA'ARAH WHO IS NOT YET A BOGERET AND WHOSE FATHER DIED;
  7. A MAIDEN WHOSE FATHER DIED, AND AFTER HER FATHER DIED SHE BECAME A BOGERET;
  8. A BOGERET WHOSE FATHER IS ALIVE;
  9. A MAIDEN TURNED BOGERET, WHOSE FATHER IS ALIVE.
Rabbi Yehuda says: ALSO ONE WHO MARRIED HIS DAUGHTER OFF WHILE A MINOR, AND SHE WAS WIDOWED OR DIVORCED AND RETURNED TO HIM [HER FATHER] AND IS STILL A NA'ARAH.

Gemara:
אר"י אמר רב זו דברי ר' יהודה אבל חכמים אומרים שלש נערות נדריהן קיימין בוגרת ויתומה ויתומה בחיי האב
Rabbi Yehuda cited Rav: These are the words of Rabbi Yehuda. But the Sages say: The vows of three maidens stand:
  1. a bogeret;
  2. an orphan;
  3. an orphan during her father's lifetime.

Mishna:
קונם שאיני נהנה לאבא ולאביך אם אני עושה על פיך שאיני נהנית לך אם אני עושה לאבא ולאביך אינו יכול להפר:
[IF SHE VOWS,] 'KONAM THAT I BENEFIT NOT FROM MY FATHER OR YOUR FATHER IF I PREPARE AUGHT FOR YOU,' OR, 'KONAM THAT I BENEFIT NOT FROM YOU, IF I PREPARE AUGHT FOR MY FATHER OR YOUR FATHER,' HE IS NOT ABLE TO ANNUL {our gemara, Ritva, Ramban, the Mishna in the Yerushalmi: he can annul}.

Gemara
:
תנו רבנן קונם שאיני נהנית לאבא ולאביך אם אני עושה על פיך ר' נתן אומר לא יפר
וחכ"א יפר
The Sages learnt {in a brayta}: [If she vows,] 'Konam that I benefit not from my father or your father, if I prepare aught for you' -- Rabbi Natan says: he does not annul. And the Sages say: He can annul.

No comments: