24a
{Nedarim 73a}
איבעיא להו מהו שיפר אדם לשתי נשיו בבת אחת אותה דוקא או לאו דוקא
ת"ש אין משקין שתי סוטות כאחת מפני שלבה גס בחברתה
רי"א לא מן השם הוא זה אלא משום שנאמר והשקה לבדה:
ר"א אומר הואיל ובעלה חייב במזונותיה יפר
וחכ"א אין הבעל מפר עד שתכנס לרשותו:
רבי יהושע אומר לאחד ולא לשנים
ר"ע אומר לא לאחד ולא לשנים
אר"א ומה אשה שקנה הוא עצמו הרי הוא מפר נדריה אשה שהקנו לו מן השמים אינו דין שיפר נדריה
א"ל ר"ע לא אם אמרת באשה שקנה הוא לעצמו שאין לאחרים רשות בה תאמר באשה שהקנו לו מן השמים שיש לאחרים רשות בה
א"ל רבי יהושע דבריך בשני יבמים מה אתה משיב ביבם אחד
א"ל אין היבמה גמורה ליבם כשם שהאשה גמורה לבעלה:
האומר לאשתו כל נדרים שתדורי מכאן עד שאבא ממקום פלוני הרי הן קיימין לא אמר כלום
הרי הן מופרין רבי אליעזר אומר מופר וחכ"א אינו מופר
אמר ר"א אם הפר נדרים שבאו לכלל איסור לא יפר נדרים שלא באו לכלל איסור
אמרו לו אישה יקימנו ואישה יפרנו את שבא לכלל הקם בא לכלל הפר
ואת שלא בא לכלל הקם לא בא לכלל הפר
THEY SAID TO HIM: {Bemidbar 30:14}:ת"ש אין משקין שתי סוטות כאחת מפני שלבה גס בחברתה
רי"א לא מן השם הוא זה אלא משום שנאמר והשקה לבדה:
It was a question to them: Can a husband annul {the vows of} his two wives simultaneously: is the word 'her' particularly stated, or not?
Come and hear: We do not give two suspected adulteresses to drink at once, because each is emboldened by the other. Rabbi Yehuda says: This is not the reason, but rather because it is stated "and he makes her drink," implying alone.
{Nedarim 73b}
Mishna:
הבוגרת ששהתה יב"ח ואלמנה ששהתה שלשים יוםCome and hear: We do not give two suspected adulteresses to drink at once, because each is emboldened by the other. Rabbi Yehuda says: This is not the reason, but rather because it is stated "and he makes her drink," implying alone.
{Nedarim 73b}
Mishna:
ר"א אומר הואיל ובעלה חייב במזונותיה יפר
וחכ"א אין הבעל מפר עד שתכנס לרשותו:
THE MATURE WOMAN WHO TARRIED TWELVE MONTHS {before nisuin} AND A WIDOW WHO TARRIED THIRTY DAYS:
RABBI ELIEZER SAYS: SINCE HER {BETROTHED} HUSBAND IS OBLIGATED IN HER MAINTENANCE, HE MAY ANNUL. AND THE SAGES SAY THAT THE HUSBAND CANNOT ANNUL UNTIL SHE ENTERS HIS DOMAIN.
{Nedarim 74a}
שומרת יבם בין ליבם אחד בין לשני יבמין ר' אליעזר אומר יפרRABBI ELIEZER SAYS: SINCE HER {BETROTHED} HUSBAND IS OBLIGATED IN HER MAINTENANCE, HE MAY ANNUL. AND THE SAGES SAY THAT THE HUSBAND CANNOT ANNUL UNTIL SHE ENTERS HIS DOMAIN.
{Nedarim 74a}
רבי יהושע אומר לאחד ולא לשנים
ר"ע אומר לא לאחד ולא לשנים
אר"א ומה אשה שקנה הוא עצמו הרי הוא מפר נדריה אשה שהקנו לו מן השמים אינו דין שיפר נדריה
א"ל ר"ע לא אם אמרת באשה שקנה הוא לעצמו שאין לאחרים רשות בה תאמר באשה שהקנו לו מן השמים שיש לאחרים רשות בה
א"ל רבי יהושע דבריך בשני יבמים מה אתה משיב ביבם אחד
א"ל אין היבמה גמורה ליבם כשם שהאשה גמורה לבעלה:
A woman waiting for her levir, whether a single levir or two levirs, Rabbi Eliezer says he {=the levir} can annul.
Rabbi Yehoshua says: {If she waits} for one but not for two.
Rabbi Akiva says: Not for one nor for two.
Rabbi Eliezer said: If for a woman he acquired himself, he can annul her vows, a woman given over to him from heaven, is it not the case the he can annul her vows?
Rabbi Akiva said to him: No. You can say by a woman that he acquired her himself, that others do not have any rights in her. But can you say this by a woman given over to him from Heaven, where others have right in her?
Rabbi Yehoshua said to him: Your words are so by two levirs {such that the other levir has rights in her}. What will you answer where there is only a single levir?
He said to him: A yevama is not as completely united with her levir as a woman is completely united with her husband. {And proof of this is that if there were another levir, he would also have rights in her.}
{Nedarim 75a}
Rabbi Yehoshua says: {If she waits} for one but not for two.
Rabbi Akiva says: Not for one nor for two.
Rabbi Eliezer said: If for a woman he acquired himself, he can annul her vows, a woman given over to him from heaven, is it not the case the he can annul her vows?
Rabbi Akiva said to him: No. You can say by a woman that he acquired her himself, that others do not have any rights in her. But can you say this by a woman given over to him from Heaven, where others have right in her?
Rabbi Yehoshua said to him: Your words are so by two levirs {such that the other levir has rights in her}. What will you answer where there is only a single levir?
He said to him: A yevama is not as completely united with her levir as a woman is completely united with her husband. {And proof of this is that if there were another levir, he would also have rights in her.}
{Nedarim 75a}
האומר לאשתו כל נדרים שתדורי מכאן עד שאבא ממקום פלוני הרי הן קיימין לא אמר כלום
הרי הן מופרין רבי אליעזר אומר מופר וחכ"א אינו מופר
אמר ר"א אם הפר נדרים שבאו לכלל איסור לא יפר נדרים שלא באו לכלל איסור
אמרו לו אישה יקימנו ואישה יפרנו את שבא לכלל הקם בא לכלל הפר
ואת שלא בא לכלל הקם לא בא לכלל הפר
IF A MAN SAYS TO HIS WIFE, 'ALL VOWS WHICH YOU MAY VOW FROM NOW UNTIL I RETURN FROM SUCH AND SUCH A PLACE ARE CONFIRMED,' THE STATEMENT IS VALUELESS.
[IF HE SAID] 'BEHOLD, THEY ARE ANNULLED,' — RABBI ELIEZER RULES, THEY ARE ANNULLED; AND THEY SAGES SAY, THEY ARE NOT ANNULLED.
RABBI ELIEZER SAID: IF HE CAN ANNUL VOWS WHICH HAVE ALREADY HAD THE FORCE OF A PROHIBITION, SURELY HE CAN ANNUL THOSE WHICH HAVE NOT HAD THE FORCE OF PROHIBITION!
[IF HE SAID] 'BEHOLD, THEY ARE ANNULLED,' — RABBI ELIEZER RULES, THEY ARE ANNULLED; AND THEY SAGES SAY, THEY ARE NOT ANNULLED.
RABBI ELIEZER SAID: IF HE CAN ANNUL VOWS WHICH HAVE ALREADY HAD THE FORCE OF A PROHIBITION, SURELY HE CAN ANNUL THOSE WHICH HAVE NOT HAD THE FORCE OF PROHIBITION!
BUT THAT WHICH HAS NOT ENTERED THE CATEGORY OF CONFIRMATION, HAS NOT ENTERED THE CATEGORY OF ANNULMENT.
Gemara:
תנא האומר לאפוטרופוס כל נדרים שתדור אשתי מכאן עד שאבא ממקום פלוני הפר לה והפר יכול יהיו מופרין ת"ל אישה יקימנו ואישה יפרנו דברי ר' יאשיה א"ר יונתן מצינו בכל התורה כולה שלוחו של אדם כמותו א"ל רבי יאשיה גזירת הכתוב הוא אישה יקימנו וגו':
A tanna taught: If one says to his apitropos {trustee}, "any vows which my wife vows from now until I come from place X, annul for her," and he annuls, perhaps they would be annulled? Therefore it informs us {Bemidbar 30:14}:Rabbi Yonatan said: We find throughout the entire Torah that a man's agent is as himself.
Rabbi Yoshiya said to him: This is the decree of the Scriptures, {Bemidbar 30:14}:
{Nedarim 76b}
Mishna:
הפרת נדרים כל היום ויש בדבר להקל ולהחמיר
כיצד
נדרה בלילי שבת מיפר ליל שבת ויום השבת עד שתחשך
נדרה עם חשיכה מפר עד שלא תחשך שאם חשכה ולא הפר לה אינו יכול להפר
כיצד
נדרה בלילי שבת מיפר ליל שבת ויום השבת עד שתחשך
נדרה עם חשיכה מפר עד שלא תחשך שאם חשכה ולא הפר לה אינו יכול להפר
[THE PERIOD ALLOWED FOR] THE ANNULMENT OF VOWS IS THE WHOLE DAY. THIS MAY RESULT IN GREATER STRINGENCY OR GREATER LENIENCY.
HOW SO?
IF SHE VOWED ON THE NIGHT OF THE SHABBAT, HE CAN ANNUL ON THE NIGHT OF THE SHABBAT AND ON THE SHABBAT DAY UNTIL NIGHTFALL.
IF SHE VOWED JUST BEFORE NIGHTFALL, HE CAN ANNUL ONLY UNTIL NIGHTFALL. FOR IF NIGHT FELL AND HE HAD NOT ANNULLED IT, HE CAN NO LONGER ANNUL IT.
HOW SO?
IF SHE VOWED ON THE NIGHT OF THE SHABBAT, HE CAN ANNUL ON THE NIGHT OF THE SHABBAT AND ON THE SHABBAT DAY UNTIL NIGHTFALL.
IF SHE VOWED JUST BEFORE NIGHTFALL, HE CAN ANNUL ONLY UNTIL NIGHTFALL. FOR IF NIGHT FELL AND HE HAD NOT ANNULLED IT, HE CAN NO LONGER ANNUL IT.
Gemara:
תניא הפרת נדרים כל היום
רבי יוסי בר' יהודה ור"א בר' שמעון אומרים מעת לעת
לוי הוי סבר למיעבד עובדא כי הני תנאי
אמר ליה רב הכי אמר חביבי אין הלכה כאותו זוג
חייא בר רב שדי גירי ובדק
רבה בר הונא יתיב וקאים.
רבי יוסי בר' יהודה ור"א בר' שמעון אומרים מעת לעת
They learnt {in a brayta}: The annulment of vows is the whole day. Rabbi Yossi beRabbi Yehuda and Rabbi Eliezer beRabbi Shimon say: From time to that same time {=24 hours}.
אר"ש בן פזי אר"י בן לוי אין הלכה כאותו זוגלוי הוי סבר למיעבד עובדא כי הני תנאי
אמר ליה רב הכי אמר חביבי אין הלכה כאותו זוג
חייא בר רב שדי גירי ובדק
רבה בר הונא יתיב וקאים.
Rabbi Shimon ben Pazi cited Rabbi Yehoshua ben Levi: The halacha is not like that pair.
Levi thought to act in a practical case like these Tannaim {in the pair}.
Rav said to him: So said my uncle {chaviv is parallel to dod. thus, his uncle, Chiyya bar Rav}: The halacha is not like that pair.
Chiyya bar Rav shot arrows and inspected vows. {thus, he treated absolution lightly.}
Rabba bar Huna would sit and stand. {because of the seriousness he treated the investigation, he did not stay in one place.}
{Nedarim 77a}
תנן התם מפירין נדרים בשבת ונשאלין לנדרים שהן לצורך השבתLevi thought to act in a practical case like these Tannaim {in the pair}.
Rav said to him: So said my uncle {chaviv is parallel to dod. thus, his uncle, Chiyya bar Rav}: The halacha is not like that pair.
Chiyya bar Rav shot arrows and inspected vows. {thus, he treated absolution lightly.}
Rabba bar Huna would sit and stand. {because of the seriousness he treated the investigation, he did not stay in one place.}
{Nedarim 77a}
They learnt {tnan} over there: We annul vows on Shabbat, and ask absolution for vows which are necessary for Shabbat.
No comments:
Post a Comment