Wednesday, March 12, 2008

Rif Nedarim 25b {81b-83b}

25b

{Nedarim 81b}

דבר אחר לא יחל דברו מכאן לחכם שאין מתיר נדרי עצמו
Another explanation: {Bemidbar 30:3}
ג אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַה, אוֹ-הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל-נַפְשׁוֹ--לֹא יַחֵל, דְּבָרוֹ: כְּכָל-הַיֹּצֵא מִפִּיו, יַעֲשֶׂה. 3 When a man voweth a vow unto the LORD, or sweareth an oath to bind his soul with a bond, he shall not break his word; he shall do according to all that proceedeth out of his mouth.
from here that a Sage may not release his own vows.

מאן שמעת ליה דאמר שלא אכחול ולא אפרכס דברים שבינו לבינה
ר' יוסי דאי רבנן הא אמרי נדרי עינוי נפש הן וש"מ מפר:
From whom have we heard say that "that I will not apply kohl" and "that I will not apply rouge" are matters between him and her? Rabbi Yossi. For if it is the Sages, they say that they are vows of self-denial. And we deduce from here that he can annul.

אמר מר שלא אשמש מטתי כו'.
באומרת הנאת תשמישך עלי וכדרב כהנא
דאר"כ הנאת תשמישי עליך כופה ומשמשתו הנאת תשמישך עלי יפר שאין מאכילין לאדם דבר האסור לו
Master said: "that I will not have sexual intercourse, etc."
Where she said "the pleasure of your intercourse {is forbidden} upon me," and like Rav Kahana. For Rav Kahana said: {If she vows} "the pleasure of my intercourse {is forbidden} upon you," we compel her and she has intercourse with him. "The pleasure of your intercourse upon me," he must annul it, for we do not feed a person {in this case, her} something which is forbidden to that person.

בעא מיניה רבא מרב נחמן תשמיש המטה לרבנן עינוי נפש הוי או דבר שבינו לבינה
א"ל תניתוה נטולה אני מן היהודים יפר חלקו ותהא משמשתו ותהא נטולה מן היהודים
Rava inquired of Rav Nachman: {A vow against} Sexual intercourse, to the Sages -- is it classified as self-denial or a matter between him and her?
He said to him: We have learnt this: {If she vows} "May I be taken from the Jews {in terms of intercourse},"
{Nedarim 82a}
he annuls his part and she may have intercourse with him, but she is taken away from the {other} Jews.

אמר שמואל משמיה דלוי כל הנדרים בעל מפר לאשתו חוץ מן הנאתי על פלוני שאינו מפר
אבל הנאת פלוני עלי מפר

א"ר יהודה אמר שמואל נדרה משתי ככרות מאחת מתענה ומאחת אינה מתענה מתוך שמפר למתענה מפר לאינה מתענ' ורב אסי א"ר יוחנן מפר למתענה ואינו מפר לשאינה מתענה
Shmuel said in the name of Levi: All vows, a husband annuls for his wife, except for "my benefit upon Ploni," which he cannot annul. But "the benefit of Ploni {should be forbidden} upon me," he can annul.

Rav Yehuda cited Shmuel {our gemara: Rav}: If she vowed off two loaves, one of which involves self-denial and one which does not involve self-denial {e.g. if one was of fine flour and one was of course flour}, since he can annul in respect of that which causes self-denial, he can also annul in respect of the one which does not cause self-denial.
And Rav Assi cited Rabbi Yochanan: He may annul the one causing self-denial, but may not annul the one which does not cause self-denial.

{Nedarim 83b}
Mishna:
קונם שאיני נהנה לבריות אינו יכול להפר ויכולה ליהנות בלקט שכחה ופאה
קונם כהנים ולוים נהנים לי יטלו על כרחו כהנים אלו ולוים נהנין לי יטלו אחרים
[IF SHE VOWS], 'KONAM, IF I MIGHT BENEFIT FROM MANKIND,' HE CANNOT ANNUL, AND SHE CAN BENEFIT FROM THE GLEANINGS, FORGOTTEN SHEAVES, AND PE'AH.
[IF A MAN SAYS] 'KONAM BE THE BENEFIT WHICH PRIESTS AND LEVITES HAVE FROM ME,' THEY CAN SEIZE [THEIR DUES] AGAINST HIS WILL.
[BUT IF HE VOWS,] 'KONAM BE THE BENEFIT THESE {particular} PRIESTS AND LEVITES HAVE FROM ME,' OTHERS TAKE [THE DUES].

No comments: