Monday, November 26, 2007

Rif Ketubot 46b {86b}

46b

{Ketubot 86b, Mishna, continues}

נדר ושבועה אין לי עליך ועל יורשיך ועל הבאים ברשותיך אינו יכול להשביע לא אותה ולא יורשיה ולא הבאים ברשותה אבל יורשיו משביעין אותה ואת יורשיה ואת הבאים ברשותה
נדר ושבועה אין לי ולא ליורשי ולא לבאים ברשותי עליך ועל יורשיך ועל הבאים ברשותיך אינו יכול להשביעה לא הוא ולא יורשיו ולא הבאים ברשותו לא אותה ולא יורשיה ולא הבאים ברשותה
הלכה מקבר בעלה לבית אביה או שחזרה לבית חמיה ולא נעשית אפוטרופיא אין היורשין משביעין אותה ואם נעשית אפוטרופיא יורשין משביעין אותה על העתיד לבא ואין משביעין אותה לשעבר:
"I have no vow or oath upon you nor on your heir nor upon those who come in your domain {successors}" -- he is not able to compel to swear either her, her heirs, or her successors, but his heirs may compel her, her heirs, or her successors to swear.
"Neither I nor my heirs nor my successors have vow or oath upon you, your heirs, or your successors" -- neither he, his heirs, nor his successors are not able to compel to swear either her, her heirs, or her successors.

If she {=the woman thus exempted from vows and oaths} went from her husband's grave to her father's house, or she returned to her father-in-law's house, but was not made an administratrix, the heirs are not able to compel her to swear. And if she was made an administratrix, the heirs can compel her to swear on the future, but not on that which passed.

תוספתא אלו הן הבאים ברשותה כל שמכרה או נתנה להם במתנה
Tosefta: Who are her "successors?" Those to whom she sells or grants to them as a gift.

Gemara:
כתב לה נדר ושבועה אין לי עליך
שבועה מאי עבידתה
א"ר יהודה א"ר על אפוטרופיא שנעשית בחיי בעלה
ורב נחמן אמר רבה בר אבוה אפוגמת כתובתה
הא דאמר רב יהודה אמר רב על אפוטרופיא שנעשית בחיי בעלה אסיפא מתנינן לה דתנן הלכה מקבר בעלה לבית אביה וכו' יורשין משביעין אותה על העתיד לבא ואין משביעין אותה על שעבר שבועה מאי עבידתא א"ר יהודה אמר רב על אפוטרופיא שנעשית בחיי בעלה
"If he wrote to her 'I have no claim to vow or oath upon you'":
What is the nature of this oath?
Rav Yehuda cited Rav: {Ketubot 87a} Upon an administratrix who was appointed to be so during her husband's lifetime.
And Rav Nachman cited Rabba bar Avua: {The oath} upon one who impairs her ketuba.

This that Rav Yehuda cited Rav, that it is upon an administratrix who was appointed to be so during her husband's lifetime, it is going on the latter part of our Mishna, which stated, "if she went from the grave of her husband to her father's house, etc., {if she is made an administratrix} the heirs can compel her to swear on the future but they cannot compel her to swear on the past. {And on this, we say} what is the nature of this oath? Rav Yehuda cited Rav: it is going on an administratrix who was made so in her husband's lifetime.

No comments: