Monday, November 05, 2007

Rif Ketubot 28b {Ketubot 64b; 65b - 66a}

28b

{Ketubot 64b}
Mishna
:

נותן לה מעה כסף לצרכיה ואוכלת עמו מלילי שבת ללילי שבת
ואם אינו נותן לה מעה כסף לצרכיה מעשה ידיה שלה
ומה היא עושה לו משקל חמש סלעים שתי ביהודה שהן עשר בגליל או משקל עשר סלעים ערב ביהודה שהן עשרים בגליל
ואם היתה מניקה פוחתין לה ממעשה ידיה ומוסיפין לה על מזונותיה
בד"א בעני שבישראל אבל במכובד הכל לפי כבודו
He gives her a ma'ah of silver for her needs, and she eats with him from one night of Shabbat to the next night of Shabbat.
And if he does not give her a ma'ah of silver for her needs, her handiwork is hers.
And what does she do for him? The weight of 5 sela of warp in Judea, which are 10 in Galilee {based on different standards of measurement}, or the weight of 10 sela woof in Judea, which are 20 in Galilee.
And if she is nursing, they reduce from her {required} handiwork and add to her food.
Where are these words said? By the poorest man in Israel. But by the honored, all according to his honor.

{Ketubot 65b}
Gemara:
מאי אוכלת
רב נחמן אמר אוכלת ממש
ושמואל אמר תשמיש כדכתיב אכלה ומחתה פיה
וקי"ל כרב נחמן בדיני
אמר רב הונא מנין לאכסנאי שאסור בתשמיש המטה שנאמר וישכימו בבקר וישתחוו לפני ה' וישובו ויבואו אל ביתם הרמתה וידע אלקנה את חנה אשתו השתא אין מעיקרא לא:
What is meant by the statement that "she eats?"
Rav Nachman said: She actually eats.
And Shmuel said: Intercourse, as is written {Mishlei 30:20}
כ כֵּן, דֶּרֶךְ אִשָּׁה-- מְנָאָפֶת:
אָכְלָה, וּמָחֲתָה פִיהָ; וְאָמְרָה, לֹא-פָעַלְתִּי אָוֶן.
20 So is the way of an adulterous woman; {N}
she eateth, and wipeth her mouth, and saith: 'I have done no wickedness.' {P}
And we establish like Rav Nachman in dinim.

Rav Huna said: How do we know that a guest is forbidden in intercourse? For it is written {I Shmuel 1:19}:
יט וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר, וַיִּשְׁתַּחֲווּ לִפְנֵי יְהוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל-בֵּיתָם, הָרָמָתָה; וַיֵּדַע אֶלְקָנָה אֶת-חַנָּה אִשְׁתּוֹ, וַיִּזְכְּרֶהָ ה. 19 And they rose up in the morning early, and worshipped before the LORD, and returned, and came to their house to Ramah; and Elkanah knew Hannah his wife; and the LORD remembered her.
Now, yes, but initially, no.

ואם היתה מניקה פוחתין לה ממעשה ידיה ומוסיפין על מזונותיה
דרש ר' עולא רבא אפתחא דבי נשיאה אע"פ שאמרו אין אדם זן בניו ובנותיו קטנים אבל זן אותם קטני קטנים
ועד כמה עד בני שש כדאמר רב אשי בן שש יוצא בערוב אמו
מתניתין מסייע ליה דתנן אם היתה מניקה פוחתין לה ממעשה ידיה ומוסיפין לה על מזונותיה
"And if she is nursing, they reduce from her her {required} handiwork and increase her food":
R' Ulla Rabba expounded at the entrance of the house of the Prince: Even though they said that a man does not {need to} support {/feed} his minor sons and daughters, he must still feed the really young minors.
And how much? Until 6 years old, as Rav Ashi said: A 6 year old is exempt via the eruv of his mother.
Our Mishna supports him, for they learn {in a Mishna}: And if she is nursing, they reduce from her {required} handiwork and add to her food.

איתמר אמר רבי יהושע בן לוי מוסיפין לה יין שהיין יפה לחלב
It was stated {by Amoraim}:
They add for her wine, for wine is good for milk {production}.
הדרן עלך אף על פי
END PEREK FIVE

BEGIN PEREK SIX

Mishna:
מציאת האשה ומעשה ידיה לבעלה וירושתה ואוכל פירות בחייה בשתה ופגמה שלה
ר' יהודה בן בתירא אומר בזמן שבסתר לה שני חלקים ולו אחד בזמן שבגלוי לו שני חלקים ולה אחד
שלו נותנין לו מיד שלה ילקח בו קרקע והוא אוכל פירות
The find of a woman and her handiwork are to her husband, as well as her inheritance, and he eats the fruits in her lifetime. Her embarrassment and blemish {payments} are hers.
Rabbi Yehuda ben Beteira says: When in private, she gets 2/3 and he gets 1/3/ When revealed, he gets 2/3 and she gets 1/3. His they give to him immediately and hers, land is acquired and he eats the fruits.

{Ketubot 66a}
Gemara:
תנן התם קונם שאני עושה לפיך אינו צריך להפר ר"ע אומר יפר שמא תעדיף עליו יותר מן הראוי לו
כי אתא רבין אמר ר' יוחנן בהעדפה שלא ע"י הדחק כ"ע לא פליגי דבעל הוא כי פליגי בהעדפה שע"י הדחק ת"ק סבר לבעל ור"ע סבר לעצמה
והלכתא כת"ק והכין פסק רבינו האי גאון ז"ל:
They learned {in a Mishna} there: {If a woman says} Konam that I do anything for your mouth, he does not need to nullify it. Rabbi Akiva says: He should nullify it, lest she increase for him more than it fit for him.
When Rabin came he cited Rabbi Yochanan: With surplus which is not due to much exertion, all agree that it is the husband's. With surplus which is due to much exertion, the Tanna Kamma holds that it is the husband's and Rabbi Akiva holds it is hers.
And the halacha is like the Tanna Kamma, and so ruled Rabbenu Hai Gaon, z"l.

שלו נותנים לו מיד
כתב רבינו האי גאון ז"ל כך העלו בישיבה אע"ג דיחיד ורבים הלכה כרבים בזו הלכה כר' יהודה בן בתירא מדקא מקשו רבנן ומפרקי אליבא דרבי יהודה בן בתירא שמע מינה דהלכתא כוותיה
"Of his, they grant him immediately":
Rabbenu Hai Gaon, z"l, wrote that so they brought up in the Yeshiva, that even though in dispute between an individual and the many, the halacha is like the many, here, the halacha is like Rabbi Yehuda ben Beteira. Since the Sages ask and resolve according to Rabbi Yehuda ben Beteira, we derive from this that the halacha is like him.

No comments: