Thursday, November 01, 2007

Rif Ketubot 26a {Ketubot 61b continues; 62a - 63a}

26a

{Ketubot 61b continues}
Gemara:

בית שמאי גמרי מיולדת נקבה וב"ה גמרי מנדה
במאי קא מיפלגי מר סבר ילפינן מידי דשכיח ממידי דשכיח ומר סבר ילפינן מידי דהוא גרים לה ממידי דהוא גרים לה
אמר רב מחלוקת במפרש אבל בסתם דברי הכל יוציא ויתן כתובה
ושמואל אמר אף בסתם נמי ימתין שמא ימצא פתח לנדרו
והלכתא כשמואל:
Bet Shammai learn it from one who gives birth to a female child, and Bet Hillel learn it from a menstruant.
In what do they argue? One Master holds that we learn a common thing from a common thing, while the other Master holds that we learn something which he causes her {abstention as a result of his vow} from something that he caused her.

Rav said: The dispute is where he specified {the period of abstention}, but plain {without specification}, all say that he divorces her and grants her her ketuba.
And Shmuel said: Even plain, they also wait, for perhaps he will find an opening for his vow.

And the halacha is like Shmuel.

{Ketubot 62a}

הטיילין בכל יום
מאי טיילין אמר רב כגון רב שמואל בר שילת דאכיל מדידיה ושתי מדידיה וגאני בטולא דאפדניה ולא חליף פריסתקא דמלכא אבביה:
"Those who walk about {at leisure}, every day":
What are men who walk about?
Rav said: Such as Rav Shmuel bar Shelat who eats of his own, drinks of his own, sleeps in the shadow of his mansion, and the king's officer never comes to his gate.

החמרין אחת בשבת
א"ל רבה בר רב חנן לאביי איכפל תנא ותנא המדיר אשתו מתשמיש המטה [שבת אחת] יוציא ויתן כתובה אטייל ופועל דהא ליכא דמיחייב בעונה תוך השבת אלא טייל ופועל
א"ל לא אכולהו קתני יוציא ויתן כתובה
והא ששה חדשים קאמר והיכי יוציא ויתן כתובה אשבת אחת
א"ל אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו שזה לבו רעב וזה אין לבו רעב וזו כיון שהדירה הויא לה כמי שאין לה פת בסלו ויוציא ויתן כתובה אפי' אשבת אחת:
"Donkey drivers once a week":
Rabba bar Rav Chanan said to Abaye: Did the Tanna fold himself up? After all, he taught that if one vowed off intercourse for one week, he must divorce and give the ketuba, and this is going on the man of leisure and the laborer. For there is no one who is obligated in conjugal duty once a week except the man of leisure and the day laborer.
He {=Abaye} said to him: No. On all of them it teaches that he must divorce and grant her ketuba.
{Ketubot 62b}
"But six months it states! So how should he divorce and grant a ketuba for one week?!"
He {=Abaye} said to him: It is not comparable on who has bread in his basket to one who does not have bread in his basket. That this one, his heart hungers and this one, his heart does not hunger. Since he forswore her, it is like one who does not have bread in his basket, and he divorces and grants a ketuba, even for one week.

א"ל רבה בר רב חנן לאביי חמר ונעשה גמל מאי א"ל רוצה אשה בקב ותפלות מתשעה קבין ופרישות:
Rabba bar Rav Chanan said to Abaye: If he was a donkey-driver and became a camel-driver, what?
He said to him: A woman prefers one kav with frivolty to nine kav with abstinence.

דברי ר' אליעזר
אמר רב מתנא אמר רב הלכה כר"א
"These are the words of Rabbi Eliezer":
Rav Matna cited Rav: The halacha is like Rabbi Eliezer.

עונה של תלמידי חכמים אימתי
אמר רב יהודה מערב שבת לערב שבת
אשר פריו יתן בעתו וגו'
א"ר יהודה זה המשמש מטתו מערב שבת לע"ש
The conjugal duty of Torah scholars, when?
Rav Yehuda said: From erev Shabbat to erev Shabbat.
{Tehillim 1:3}:
ג וְהָיָה-- כְּעֵץ, שָׁתוּל עַל-פַּלְגֵי-מָיִם:
אֲשֶׁר פִּרְיוֹ, יִתֵּן בְּעִתּוֹ--וְעָלֵהוּ לֹא-יִבּוֹל; וְכֹל אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ.
3 And he shall be like a tree planted by streams of water, {N}
that bringeth forth its fruit in its season, and whose leaf doth not wither; and in whatsoever he doeth he shall prosper.
Rav Yehuda said: This is one who has intercourse from one erev Shabbat to the next erev Shabbat.

{Ketubot 63a}
Mishna:
המורדת על בעלה פוחתין לה מכתובתה שבעה דינרין בשבת
ר' יהודה אומר שבעה טרפעיקין
ועד כמה פוחת עד כנגד כתובתה
רבי יוסי אומר לעולם פוחת והולך שמא תפול לה ירושה ממקום אחר ויחזור ויגבה ממנה

וכן המורד על אשתו מוסיפין על כתובתה ג' דינרין בשבת
רבי יהודה אומר שלשה טרפעיקין
If a woman rebels against her husband, they reduce her ketuba 7 dinarim a week.
Rabbi Yehuda says: Seven tropiacs. {this refers to half a dinar}
And until how much do the reduce? Until the value of her ketuba.
Rabbi Yossi says: The always continue to reduce, for perhaps an inheritance will fall to her from another place, and he will return and collect from her.

And so too one who rebels against his wife, they add to her ketuba 3 dinarim a week.
Rabbi Yehuda says: Three tropiacs.

Gemara:
מורדת ממאי
רב הונא אמר מתשמיש אבל ממלאכה לא הויא מורדת
"Rebels" -- in terms of what?
Rav Huna said: From intercourse, but from work, she is not rebelling.

No comments: