33a
{Ketubot 72b continues}
אמר רבא לא תימא דליכליה אריא לסבא ולבריה אלא כגון דאמרה ליכליה אריא לסבא באפי בריה:
א"ר יהודה אמר שמואל במשמעת קולה על עסקי תשמיש כגון דתבעה ליה בפה בקול רם:
ירושלמי תמן תנן נשים שאמרו יוצאות בלא כתובה צריכות התראה ואם לא התרה בהן יוציא ויתן כתובה ולא מנה ומאתים אלא אפילו אלף דינר מאבדת הכל ונוטלת בליות שבפניה ויוצאה
We learn in Sotah, in perek Arusa:Rava said: Not that she says that a lion should eat grandfather {her father-in-law} and his son, but rather such as she says a lion should eat grandfather, in his son's presence.
{Compare with our gemara, which omits the former portion of Rava's statement.}
ר' טרפון אמר אף הקולנית{Compare with our gemara, which omits the former portion of Rava's statement.}
א"ר יהודה אמר שמואל במשמעת קולה על עסקי תשמיש כגון דתבעה ליה בפה בקול רם:
Rabbi Tarfon says: Even the kolanit {screamer?}.
Rav Yehuda cited Shmuel: Where she makes her voice heard about matters of intercourse, such as where she requests him vocally, with a loud voice.
גרסי' בסוטה בפ' ארוסה איבעיא להו עוברת על דת צריכה התראה להפסידה כתובתה או לא ואסיקנא צריכהRav Yehuda cited Shmuel: Where she makes her voice heard about matters of intercourse, such as where she requests him vocally, with a loud voice.
ירושלמי תמן תנן נשים שאמרו יוצאות בלא כתובה צריכות התראה ואם לא התרה בהן יוציא ויתן כתובה ולא מנה ומאתים אלא אפילו אלף דינר מאבדת הכל ונוטלת בליות שבפניה ויוצאה
It was a question to them: If she violated the "law," does she require warning to deprive her of her ketuba or not? And we conclude that she does need it.
Yerushalmi, there: They learnt {tnan}: Women about whom they said go out without their ketuba require forewarning {to lose the ketuba}, and if he did not warn them, he divorces and grants the ketuba. And not just 100/200, but even 1000 dinar, she loses it all, and takes the worn out clothing which is before her and goes out.
Mishna:
המקדש האשה ע"מ שאין עליה נדרים ונמצאו עליה נדרים אינה מקודשת
כנסה סתם ונמצאו עליה נדרים תצא שלא בכתובה
על מנת שאין בה מומין ונמצאו בה מומין אינה מקודשת
כנסה סתם ונמצאו בה מומין תצא שלא בכתובה
שכל המומין הפוסלין בכהנים פוסלין בנשים
Gemara:כנסה סתם ונמצאו עליה נדרים תצא שלא בכתובה
על מנת שאין בה מומין ונמצאו בה מומין אינה מקודשת
כנסה סתם ונמצאו בה מומין תצא שלא בכתובה
שכל המומין הפוסלין בכהנים פוסלין בנשים
If one betrothed a woman on condition that she did not have upon her vows, and vows are found upon her, she is not betrothed.
If he took her in without stipulation and vows are found upon her, she goes out without her ketuba.
On condition that she has no flaws and flaws are found upon her, she is not betrothed.
If he took her in without stipulation and flaws are found upon her, she goes out without her ketuba.
For all flaws which invalidate kohanim 'invalidate' women.
{Ketubot 73a}
If he took her in without stipulation and vows are found upon her, she goes out without her ketuba.
On condition that she has no flaws and flaws are found upon her, she is not betrothed.
If he took her in without stipulation and flaws are found upon her, she goes out without her ketuba.
For all flaws which invalidate kohanim 'invalidate' women.
{Ketubot 73a}
כנסה סתם ונמצאו עליה נדרים תצא שלא בכתובה
כתובה הוא דלית לה הא גיטה בעיא
מ"ש כתובה דלא דאמר אי אפשי באשה נדרנית גט נמי לא תיבעי
אמר רבה גט מדבריהם
וכן א"ר חסדא גט מדבריהם
רבא אמר תנא ספוקי מספקא ליה גבי ממונא לקולא גבי איסורא לחומרא
תניא נמי הכי באלו נדרים אמרו שלא תאכל בשר ושלא תשתה יין ושלא תתקשט בבגדי צבעונין
ודוקא נדרים אלו שיש בהם עינוי נפש דקפדי בהו אינשי אבל נדרים שאין בהן עינוי נפש כגון קליות ואגוזים וכיוצא בהן שאין בהם עינוי נפש ולא קפדי בהו אינשי אינה יוצאה בלא כתובה אף על גב דקפיד בהו איהו כיון דלא קפדו בהו אינשי לא הוה קפידיה קפידא
כתובה הוא דלית לה הא גיטה בעיא
מ"ש כתובה דלא דאמר אי אפשי באשה נדרנית גט נמי לא תיבעי
אמר רבה גט מדבריהם
וכן א"ר חסדא גט מדבריהם
רבא אמר תנא ספוקי מספקא ליה גבי ממונא לקולא גבי איסורא לחומרא
"If he took her in without stipulation and vows are found upon her, she goes out without her ketuba":
Her ketuba is what she does not have. {Implying} however, she requires a get.
{Ketubot 73b}
Why is a ketuba different, in that he says "I do not want a woman who vows?" A get as well she should not require!
Rabba said: A get is required {only} Rabbinically.
And so did Rav Chisda say: A get is required {only} Rabbinically.
Rava said: The Tanna had a doubt, and so by monetary matters he ruled leniently, while by matters of prohibition, he ruled stringently.
{Ketubot 72b}
א"ר יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק באלו נדרים אמרו שלא תאכל בשר ושלא תשתה יין ושלא תתקשט בבגדי צבעוניןHer ketuba is what she does not have. {Implying} however, she requires a get.
{Ketubot 73b}
Why is a ketuba different, in that he says "I do not want a woman who vows?" A get as well she should not require!
Rabba said: A get is required {only} Rabbinically.
And so did Rav Chisda say: A get is required {only} Rabbinically.
Rava said: The Tanna had a doubt, and so by monetary matters he ruled leniently, while by matters of prohibition, he ruled stringently.
{Ketubot 72b}
תניא נמי הכי באלו נדרים אמרו שלא תאכל בשר ושלא תשתה יין ושלא תתקשט בבגדי צבעונין
ודוקא נדרים אלו שיש בהם עינוי נפש דקפדי בהו אינשי אבל נדרים שאין בהן עינוי נפש כגון קליות ואגוזים וכיוצא בהן שאין בהם עינוי נפש ולא קפדי בהו אינשי אינה יוצאה בלא כתובה אף על גב דקפיד בהו איהו כיון דלא קפדו בהו אינשי לא הוה קפידיה קפידא
Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Shimon ben Yehotzadak: {Only} in these vows did they speak: that she should not eat meat, that she should not drink wine, and that she should not adorn herself with colored clothing.
A brayta also said so: In these vows did they speak: that she should not eat meat, that she should not drink wine, and that she should not adorn herself with colored clothing.
And specifically these vows which involve affliction of the soul, since people take exception to them, but vows which do not involve affliction of the soul, such as roasted grain and nuts, and the like, where there is no affliction of the soul and people do not take exception to them, she does not go out without her ketuba, even though he personally does take exception to it, for since people in general do not take exception to it, his taking exception is not considered an exception.
איתמר קדשה על תנאי וכנסה סתם אמר רב צריכה ממנו גטA brayta also said so: In these vows did they speak: that she should not eat meat, that she should not drink wine, and that she should not adorn herself with colored clothing.
And specifically these vows which involve affliction of the soul, since people take exception to them, but vows which do not involve affliction of the soul, such as roasted grain and nuts, and the like, where there is no affliction of the soul and people do not take exception to them, she does not go out without her ketuba, even though he personally does take exception to it, for since people in general do not take exception to it, his taking exception is not considered an exception.
It was stated {by Amoraim}:
If he betrothed her on condition and then took her in {in marriage} without delineating any condition --
Rav said: She requires from him a get.
If he betrothed her on condition and then took her in {in marriage} without delineating any condition --
Rav said: She requires from him a get.
No comments:
Post a Comment