43a
{Ketubot 85a}
ההיא איתתא דאפקידו גבה מלוגא דשטרי
אתו יורשין תבעי לה מינה
אמרה להו מחיים תפיסנא להו
פירוש בתורת משכון
אתו לקמיה דר"נ אמר לה אית לך סהדי דתבעינהו מיניך מחיים ולא יהבתה ניהלייהו
אמרה ליה לא
אמר לה א"כ הוי תפיסה דלאחר מיתה ותפיסה דלאחר מיתה לאו כלום דמטלטלי לא משתעבדי לבע"ח וכיון דלא תפסה לה מחיים קם ליה ברשות יורשין
ומסתברא לן דהא דאצרכה רב נחמן לאתויי סהדי דמחיים תפסה ליה במלוגא דשטרי בלחוד הוא דדיינין הכי ולא גמרינן למידי אחרינא משום דמלוגא דשטרא לא יכלה למימר לקוחין הן בידי דאי אמרה לקוחין הן בידי אמרינן לה אחוי שטריך דקי"ל אין אותיות נקנות במסירה הילכך צריכה עדים דתבעוה מינה מחיים ולא יהבה להו ניהלייהו
אבל מידי אחרינא דיכיל למימר לקוח הוא בידי ומהימן כי אמר מחיים תפיסנא ליה מהימן כדכתבינא לעיל בההוא בקרא
הא ר"נ גופיה הוא דאמר בההוא בקרא דיתמא צריך לאתויי ראיה דלאחר מיתה תפסיה מיניה בע"ח והוא דאמר במלוגא דשטרי דבע"ח צריך לאיתויי ראיה דמחיים תפס דשמעת מינה דשאני דינא דמלוגא דשטרי משאר מילי
אתו יורשין תבעי לה מינה
אמרה להו מחיים תפיסנא להו
פירוש בתורת משכון
אתו לקמיה דר"נ אמר לה אית לך סהדי דתבעינהו מיניך מחיים ולא יהבתה ניהלייהו
אמרה ליה לא
אמר לה א"כ הוי תפיסה דלאחר מיתה ותפיסה דלאחר מיתה לאו כלום דמטלטלי לא משתעבדי לבע"ח וכיון דלא תפסה לה מחיים קם ליה ברשות יורשין
There was a certain woman to whom was entrusted a bag of bonds. The heirs came to claim them from her. She said to them, "during life {of the depositor} I seized them."
To explain: As a matter of pledge.
They came before Rav Nachman. He said to her, "do you have witnesses that it was claimed from you during {the depositor's} lifetime, and you did not give it to him?"
She said to him: No.
He said to her: If so, it is a seizing after death, and seizing after death is nothing. For movable objects are not under lien to a creditor, and since she did not seize them in his lifetime, they are in the domain of the heirs.
והדין דינא דגמרא הוא אבל השתא תקינו רבנן דמתיבתא למגבא בע"ח מיתמי אפי' ממטלטליTo explain: As a matter of pledge.
They came before Rav Nachman. He said to her, "do you have witnesses that it was claimed from you during {the depositor's} lifetime, and you did not give it to him?"
She said to him: No.
He said to her: If so, it is a seizing after death, and seizing after death is nothing. For movable objects are not under lien to a creditor, and since she did not seize them in his lifetime, they are in the domain of the heirs.
ומסתברא לן דהא דאצרכה רב נחמן לאתויי סהדי דמחיים תפסה ליה במלוגא דשטרי בלחוד הוא דדיינין הכי ולא גמרינן למידי אחרינא משום דמלוגא דשטרא לא יכלה למימר לקוחין הן בידי דאי אמרה לקוחין הן בידי אמרינן לה אחוי שטריך דקי"ל אין אותיות נקנות במסירה הילכך צריכה עדים דתבעוה מינה מחיים ולא יהבה להו ניהלייהו
אבל מידי אחרינא דיכיל למימר לקוח הוא בידי ומהימן כי אמר מחיים תפיסנא ליה מהימן כדכתבינא לעיל בההוא בקרא
הא ר"נ גופיה הוא דאמר בההוא בקרא דיתמא צריך לאתויי ראיה דלאחר מיתה תפסיה מיניה בע"ח והוא דאמר במלוגא דשטרי דבע"ח צריך לאיתויי ראיה דמחיים תפס דשמעת מינה דשאני דינא דמלוגא דשטרי משאר מילי
And this was the law of the gemara, but not that the Sages of the Metivta enacted that the creditor collects from the orphans, even from movable objects.
And it is logical to us that this which Rav Nachman requires to bring witnesses that it was seized during his lifetime, this is solely by a bag of bonds that we rule such. And we do not learn from this to any other thing. For by a bag of bonds, she is unable to say that "they were purchased into my hands." For if she were to say "they were purchased into my hands," we will say to her, "show your deed." For we establish that letters are not acquired with mere handing over. Therefore, she needs witnesses that he attempted to claim them from her in his lifetime, and she did not give it over to him.
However, a different thing, about which one can say that "it was purchased into my hands," and be believed, then when he said "I seized it in his lifetime," he is believed, as we have written above about the certain herdsman. Behold Rav Nachman himself was the one who said by that herdsman of the orphans that he needed to bring a proof that after death the creditor seized it. And this which he said by the bag of bonds that the creditor needs to bring a proof that he seized it during his lifetime, we deduce from this that the law of a bag of bonds is different from other matters.
And it is logical to us that this which Rav Nachman requires to bring witnesses that it was seized during his lifetime, this is solely by a bag of bonds that we rule such. And we do not learn from this to any other thing. For by a bag of bonds, she is unable to say that "they were purchased into my hands." For if she were to say "they were purchased into my hands," we will say to her, "show your deed." For we establish that letters are not acquired with mere handing over. Therefore, she needs witnesses that he attempted to claim them from her in his lifetime, and she did not give it over to him.
However, a different thing, about which one can say that "it was purchased into my hands," and be believed, then when he said "I seized it in his lifetime," he is believed, as we have written above about the certain herdsman. Behold Rav Nachman himself was the one who said by that herdsman of the orphans that he needed to bring a proof that after death the creditor seized it. And this which he said by the bag of bonds that the creditor needs to bring a proof that he seized it during his lifetime, we deduce from this that the law of a bag of bonds is different from other matters.
No comments:
Post a Comment