Friday, November 16, 2007

Rif Ketubot 36b {77b - 78b}

36b
{Ketubot 77b continues}

מכריז רבי יוחנן הזהרו מזבובי בעלי ראתן
ר' זעירא לא הוה יתיב בזיקיה
רבי אליעזר לא הוה עייל באהליה
רבי אמי ורבי אסי לא הוי אכלי מביעי דההוא מבואה
ריב"ל מכרך בהו ועסק בתורה

Rabbi Yochanan warned against the flies of those afflicted with raatan {who could transfer the illness.}
Rabbi Zeira did not sit in the same current of air as him.
Rabbi Eliezer did not enter his tent.
Rabbi Ami and Rabbi Assi did not eat of eggs coming from his alleyway.
Rabbi Yehoshua ben Levi attached himself to them and engaged in Torah study.

הדרן עלך המדיר את אשתו

{Ketubot 78a}
BEGIN PEREK EIGHT
Mishna:
האשה שנפלו לה נכסים עד שלא תתארס מודים ב"ש וב"ה שמוכרת ונותנת וקיים
נפלו לה נכסים משנתארסה ב"ש אומרים תמכור בית הלל אומרים לא תמכור
אלו ואלו מודים שאם מכרה ונתנה קיים
אמר רבי יהודה [אמרו] לפני רבן גמליאל הואיל וזכה באשה לא זכה בנכסים
אמר להם על החדשים אנו בושים אלא שאתם מגלגלין עלינו את הישנים
A woman to whom fell assets before she was betrothed, Bet Shammai and Bet Hillel agree that she may sell and give and it is legally valid.
If assets fell to her from when she was betrothed, Bet Shammai say she may sell and Bet Hillel say she may not sell.
Both of them agree that if she did sell or give, it is valid.
Rabbi Yehuda said: They said before Rabban Gamliel: Since he gained possession {lit. he merited} the woman, does he not also gain possession of the assets?
He said to them: Upon the new possessions {attained after full marriage} we are embarrassed {to offer an explanation why the husband gets it}, and yet you wish to roll upon us the old possessions?

{Ketubot 78b}
Gemara:
תניא ר' יהודה אומר אמרו לפני רבן גמליאל הואיל והארוסה אשתו והנשואה אשתו מה נשואה מכרה בטל אף ארוסה מכרה בטל
אמר להם אף הנשואה לא תמכור ואם מכרה ונתנה קיים
אמרו לו הואיל וזכה באשה לא יזכה בנכסים
אמר להן על החדשים אנו בושין אלא שאתם מגלגלין עלינו את הישנים

They learnt {in a brayta}: Rabbi Yehuda says: They said before Rabban Gamliel: Since the betrothed woman is his wife and the {fully} married woman is his wife, just as the married woman's sale is nullified, so too the betrothed woman's sale is nullified.
He said to them: Even the married woman may not sell, but if she sells or gives, it is valid.
They said to him: Since he he gained possession {lit. he merited} the woman, does he not also gain possession of the assets?
He said to them: Upon the new possessions {attained after full marriage} we are embarrassed {to offer an explanation why the husband gets it}, and yet you wish to roll upon us the old possessions?

רב ושמואל דאמרי תרוייהו בין שנפלו לה נכסים עד שלא תתארס ובין שנפלו לה משנתארסה ונשאת הבעל מוציא מיד הלקוחות דתניא רבותינו חזרו ונמנו בין שנפלו לה עד שלא תתארס ובין שנפלו לה משנתארסה ונשאת הבעל מוציא מיד הלקוחות
וכן הלכתא
Rav and Shmuel both say that whether assets fell to her before she was betrothed or whether they fell to her from when she was betrothed, and then she was {fully married}, the husband may take it out of the hands of the buyers. For they learnt {in a brayta}: Our Rabbis returned and counted {/voted} -- whether they fell to her before she was betrothed or whether they fell to her from when she was betrothed, and then she was married, the husbands may take it from the hands of the buyers.
And so is the halacha.

No comments: