Friday, November 09, 2007

Rif Ketubot 32a {70a; 71a - 72a}

32a

{Ketubot 70a continues}

ופרנס לאו שליחותיה קא עביד
באומר כל הזן אינו מפסיד
But does not the steward act as an agent on his behalf? {And thus it should be forbidden under that same vow.}
Where he says "whoever maintains will not lose out."

{Ketubot 71a}
אמר רב לא שנו אלא במפרש אבל בסתם יוציא לאלתר ויתן כתובה
ושמואל אמר אפי' בסתם נמי לא יוציא שמא ימצא פתח לנדרו
Rav said: They only taught this where he specified {the period of prohibition}, but if he said it without specification, he divorces immediately and grants the ketuba.
And Shmuel said: Even without specification as well he does not divorce, for perhaps he will find an opening to his vow.

תנן המדיר את אשתו שלא תטעום אחד מכל הפירות יוציא ויתן כתובה
בשלמא לרב כאן בסתם כאן במפרש אלא לשמואל קשיא
הכא במאי עסקינן שנדרה היא וקיים לה איהו וקסבר האי תנא הוא נתן אצבע בין שיניה
והלכתא כשמואל
They taught {in a Mishna}: If one forbade his wife by vow that she should not taste one of the fruits, he divorces and grants her ketuba.
This is fine according to Rav. Here is without specification and here is with specification. But according to Shmuel, it is difficult.
In what are we dealing here? Where she vowed, and he sustains it for her {without nullifying it}. And this Tanna holds that he has placed a finger between her teeth.
And the halacha is like Shmuel.

{Ketubot 71b}
Mishna:
המדיר את אשתו שלא תלך לבית אביה בזמן שהן עמה בעיר חדש אחד יקיים שנים יוציא ויתן כתובה ובזמן שהן בעיר אחרת רגל אחד יקיים שנים יוציא ויתן כתובה
המדיר את אשתו שלא תלך לבית האבל ולבית המשתה יוציא ויתן כתובה מפני שנועל דלת בפניה ואם היה טוען משום דבר אחר רשאי
אמר לה על מנת שתאמרי לאיש פלוני מה שאמרת לי או מה שאמרתי ליך או שתהא ממלאה ומערה לאשפה יוציא ויתן כתובה
If one forbade his wife via a vow that she should not go to her father's house, when they are in the same city as her, for one month he stays but two months, he divorces and grants the ketuba. And when they are in another city, for one Festival he stays with her but for two months, he divorces and grants the ketuba.
If one forbade his wife via a vow that she should not go to the house of a mourner or to the house of feasting, he divorces and grants her ketuba, since he shuts the door before her. And if he pleads that this was because of some other reason, he is permitted.
If he said to her: "{There is no vow} on condition that you tell this man Ploni what you told me," or "what I told you," or "that you fill and spill out to the trash heap," he divorces and grants the ketuba.

Gemara:
בשלמא לבית המשתה איכא נעל בפניה אלא לבית האבל מאי נעל איכא תנא למחר היא מתה ואין כל בריה סופדה ואיכא דאמרי אין כל בריה סופנה
"To the house of feasting" is understandable {that there is an issue with his vow},
{Ketubot 72a}
for there is this aspect of shutting the door before her. But to the house of mourners, what "shutting" is there? A Tanna taught: Tomorrow she may die, and no one will eulogize her. And some {versions} say: No one will bury her.

תניא היה ר"מ אומר מאי דכתיב טוב ללכת אל בית אבל וגו' מאי והחי יתן אל לבו דברים של מיתה דיספד יספדוניה דיקבור יקברוניה דילווי ילווניה דיטעון יטענוניה:
They learnt {in a brayta}: Rabbi Meir would say: What is meant by what is written {Kohelet 7:2}:
ב טוֹב לָלֶכֶת אֶל-בֵּית-אֵבֶל, מִלֶּכֶת אֶל-בֵּית מִשְׁתֶּה--בַּאֲשֶׁר, הוּא סוֹף כָּל-הָאָדָם; וְהַחַי, יִתֵּן אֶל-לִבּוֹ. 2 It is better to go to the house of mourning, than to go to the house of feasting; for that is the end of all men, and the living will lay it to his heart.
What is meant by "and the living will lay it to his heart?" Matters of death. If one eulogizes {/mourns} for others, they will eulogize him; if he buries, they will bury him; if he escorts, they will escort him; if he carries {to the grave}, they will carry him.

ואם היה טוען משום דבר אחר רשאי:
מאי דבר אחר אמר רב יהודה אמר שמואל מחמת בני אדם פרוצין המצויין שם
אמר רב אשי לא אמרן אלא דאתחזוק אבל לא אתחזוק לאו כל כמיניה לאחזוקי אינשי בפריצי:
"And if he pleads that it is for another matter, he is permitted":
What is "another matter?"
Rav Yehuda cited Shmuel: Because of the dissolute people {benei adam} who are found there.
Rav Ashi said: They only said this where this is established {as its reputation}, but if it is not established, it is not in his power to establish men as dissolute.

No comments: