26b
{Ketubot 63a continues}
ורבי יוסי ברבי חנינא אומר אף ממלאכה הויא מורדת
והלכתא כרב הונא דאמרינן לקמן היכי דמיא מורדת אמר אמימר דאמרה בעינא ליה ומצערנא ליה שמע מינה דמתשמיש הויא מורדת כרב הונא:
ורבותינו חזרו ונמנו שיהו מכריזין עליה ד' שבתות זו אחר זו ושולחין לה מב"ד הוי יודעת שאפילו כתובתיך מאה מנה הפסדת אחת ארוסה ונשואה ואפי' נדה ואפי' חולה ואפי' שומרת יבם
אמר ליה רבי חייא בר יוסף לשמואל ונדה בת תשמיש היא
אמר ליה אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו
אמר רמי בר אבא אין מכריזין עליה אלא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות
ואמר רמי בר אבא שתי פעמים שולחין לה אחת קודם הכרזה ואחת אחר הכרזה
דרש רב נחמן בר רב חסדא הלכה כרבותינו
ורב הונא בר יהודה אמר רב ששת הלכה נמלכין בה
והלכתא כרב הונא דאמרינן לקמן היכי דמיא מורדת אמר אמימר דאמרה בעינא ליה ומצערנא ליה שמע מינה דמתשמיש הויא מורדת כרב הונא:
And Rabbi Yossi beRabbi Chanina says: Even from work, she is a rebel.
And the halacha is like Rav Huna, for we say later on "how so a rebellious woman?" Amemar said, "that she said 'I like him but want to torment him.'" We deduce from this that she is rebelling from intercourse, like Rav Huna.
{Ketubot 63b}
ת"ר המורדת על בעלה פוחתין לה מכתובתה שבעה דינרין בשבת רבי יהודה אומר שבעה טרפעיקיןAnd the halacha is like Rav Huna, for we say later on "how so a rebellious woman?" Amemar said, "that she said 'I like him but want to torment him.'" We deduce from this that she is rebelling from intercourse, like Rav Huna.
{Ketubot 63b}
ורבותינו חזרו ונמנו שיהו מכריזין עליה ד' שבתות זו אחר זו ושולחין לה מב"ד הוי יודעת שאפילו כתובתיך מאה מנה הפסדת אחת ארוסה ונשואה ואפי' נדה ואפי' חולה ואפי' שומרת יבם
אמר ליה רבי חייא בר יוסף לשמואל ונדה בת תשמיש היא
אמר ליה אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו
אמר רמי בר אבא אין מכריזין עליה אלא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות
ואמר רמי בר אבא שתי פעמים שולחין לה אחת קודם הכרזה ואחת אחר הכרזה
דרש רב נחמן בר רב חסדא הלכה כרבותינו
ורב הונא בר יהודה אמר רב ששת הלכה נמלכין בה
The Sages learnt {in a brayta}: If a woman rebels against her husband, we reduce from her ketuba seven dinarim a week. Rabbi Yehuda says seven tropaics.
And our Rabbis returned and counted {and ordained} that they announce upon her for 4 weeks, one after the other, and send to her from Bet Din {the warning}, "Know that even if your ketuba is of 100 maneh {note: to compare, a widow's ketuba is a single maneh} you are losing it. Whether to a betrothed woman, a married woman, even to a menstruant, even to an ill woman, and even to a woman waiting for her levir.
Rabbi Chiyya bar Yosef said to Shmuel: And is a menstruant one to whom intercourse is applicable?
He said to him: One who has bread in his basket is not comparable to he who does not have.
Rami bar Abba {our gemara, Rama bar Chama} said: We do not announce upon her except in the synagogues and study halls.
And Rami bar Abba {again the variant} said: Two times they send her, once before the announcement and once after the announcement.
Rav Nachman bar Rav Chisda expounded: The halacha is like our Rabbis {in the brayta above}.
And Rav Huna bar Yehuda cited Rav Sheshet: The halacha is that we consult with her.
And our Rabbis returned and counted {and ordained} that they announce upon her for 4 weeks, one after the other, and send to her from Bet Din {the warning}, "Know that even if your ketuba is of 100 maneh {note: to compare, a widow's ketuba is a single maneh} you are losing it. Whether to a betrothed woman, a married woman, even to a menstruant, even to an ill woman, and even to a woman waiting for her levir.
Rabbi Chiyya bar Yosef said to Shmuel: And is a menstruant one to whom intercourse is applicable?
He said to him: One who has bread in his basket is not comparable to he who does not have.
Rami bar Abba {our gemara, Rama bar Chama} said: We do not announce upon her except in the synagogues and study halls.
And Rami bar Abba {again the variant} said: Two times they send her, once before the announcement and once after the announcement.
Rav Nachman bar Rav Chisda expounded: The halacha is like our Rabbis {in the brayta above}.
And Rav Huna bar Yehuda cited Rav Sheshet: The halacha is that we consult with her.
No comments:
Post a Comment