Tuesday, March 13, 2007

Rif Moed Katan 1b {Moed Katan 2a continues; 4b}

1b

{Moed Katan 2a continues}

במקום פסידא שרו רבנן במקום רויחא לא שרו רבנן
ואפילו במקום פסידא טירחא יתירא לא טרחינן
דקתני אבל לא ממי הגשמים ולא ממי הקילון
פירוש קילון כמו ביב בשלמא מי קילון איכא טירחא יתירא דצריך לאשקויי מיניה בדוולא אלא מי גשמים מאי טירחא איכא
אמר רבי אלעזר אמר ר' יוחנן גזירה מי גשמים אטו מי קילון
רב אשי אמר מי גשמים נמי לידי מי קילון קאתו:
In case of monetary loss, the Sages permit. In cases of opportunity for profit, the Sages did not permit.
And even in case of monetary loss, we do not overexert ourselves. For they teach {in the Mishna}: but not with rainwater nor with water of kilon {a deep well}.
To explain kilon, such as a gutter.
{Moed Katan 4a}
This is fine for a kilon, for there is indeed overexertion, for you need to water by drawing from it, but by rainwater, what effort is there?
Rabbi Eleazar cited Rabbi Yochanan: As a decree on rainwater because of water of a kilon.
Rav Ashi said: Rainwater will also come to water of a kilon.


אמר ר' זירא נהרות המושכין מן אגמים מותר להשקות מהם בחולו של מועד והוא דלא פסקי
ת"ר הפסיקות והבריכות שנתמלאו מים מעיו"ט אסור להשקות מהן בחולו של מועד ואם היתה אמת המים עוברות תחתיהם מותר
אמר רב פפא והוא שרובה של אותה שדה שותה מאותה אמת המים
רב אשי אמר אע"פ שאין רובה של אותה שדה שותה מאותה אמת המים כיון דקא משכה ואתיא מימר אמר אי לא שתיא בחד יומא תשתי בתרי ותלתא יומי
Rabbi Zera said: Rivers which flow from swamps, one is permitted to water from them on chol Hamoed, provided that they do not stop {flowing}.
The Sages learnt {in a brayta}: Different types of pools of water {perhaps bereicha is a pool of water and pesika has an additional connotation of stopping flow intermittently, as we just read והוא דלא פסקי -- but then the seifa would be difficult, though resolvable} which are filled with water from erev Yom Tov, it is forbidden to water from them on chol haMoed. And if a channel runs under them, it is permitted.
Rav Pappa said: And this is where most of this field drinks from this channel of water.
Rav Ashi said: Even if the majority of this field did not drink from this channel of water, since is continues to flow, we say that if it does not drink in one day, it will drink in two or three days.

ת"ר בריכה שנטפה משדה בית השלחין זו מותר להשקות ממנה שדה בית השלחין אחרת
והא עבידא דפסקא
אמר רבי ירמיה עדיין היא מטפטפת
אמר אביי והוא שלא פסק מעין ראשון
The Sages learnt {in a brayta}: A pool which gets water from the drippings of this bet hashilchin, it is permitted to water from it another bet hashilchin.
But it is likely to stop?! {and this will lead to overexertion}
Rabbi Yirmiyah said: {while} it is still dripping.
Abaye said: while the initial spring {providing to the first
bet hashilchin} has not stopped.

תניא רבי שמעון בן מנסיא אומר שתי ערוגות זו למעלה מזו לא ידלה מן התחתונה וישקה את העליונה
יתר על כן א"ר אלעזר ברבי שמעון אפילו ערוגה אחת חציה נמוכה וחציה גבוהה לא ידלה ממקום נמוך למקום גבוה

ת"ר מדלין מים לירקות כדי לאכלן ואם בשביל ליפותן אסור:

They learnt {in a brayta}: Rabbi Shimon ben Menasia says: Two patches, one higher than the other, they should not draw from the lower one and water the upper one.
Rabbi Eleazar beRabbi Shimon added upon this: Even one patch, half of it lower and half of it higher, he should not draw from the lower place to the higher place.

The Sages learnt {in a brayta}: We may draw water {madlin} for vegetables in order to eat them, but if to improve them it is forbidden.

{Moed Katan 4b}
ואין עושין עוגיות לגפנים
תניא ואלו הן עוגיות ברירין שבעקרי זיתים ושבעיקרי גפנים והני מילי חדתי אבל עתיקי שרי:
"And they do not make circular irrigation ditches {ugiyot} for vines":
They learnt {in a brayta}: And these are uggiyot - circular ditches at the base of olives and at the base of grapes {vines}.
And these words {which forbid} are regarding new ones, but old ones are permitted.

{Moed Katan 2a}
Mishna:
ר' אלעזר בן עזריה אומר אין עושין את האמה בתחלה במועד ובשביעית
וחכמי' אומרים עושין את האמה בתחלה במועד ובשביעית
ומתקנין את המקולקלות במועד ומתקנין את קלקולי המים שברשות הרבים וחוטטין אותן ומתקנין את הדרכים ואת הרחובות ואת מקואות המים ועושין את צרכי הרבים ומציינין על הקברות ויוצאין (אף) על הכלאים:
Rabbi Eleazar ben Azariah says: They do not make a water channel initially on chol haMoed and the Sabbatical year.
And the Sages say: They do make a water channel initially on chol haMoed and the Sabbatical year.
And they may fix clogged {channels} on chol haMoed, and they may fix reservoirs in the public domain, and clean them. And they may repair roads, streets {/markets} and spring-baths. And they may perform all the needs of the public. And they may mark graves and go out (*even) on forbidden mixed species {to remove them}.

No comments: