27b
{Bava Kamma 70a}
אמטלטלי דכפריה לא מהניא ליה ולא מידי ולית ליה רשותא לאשבועיה ולא לאשתעויי דינא בהדיא כלל דלא כתבינן אורכתא אלא אמאן דלא כפר בההוא מידי דמורכין ביה אבל אמאן דכפר לא כתבינן דקי"ל כנהרדעי:
ואמרי נהרדעי כל אורכתא דלא כתיב ביה זיל דון וזכה והנפיק לנפשך לית ביה מששא
מ"ט דא"ל האיך לאו בעל דברים דידי את:
אמר אביי ואי כתיב בה למחצה לשליש ולרביע מיגו דמשתעי אפלגא משתעי אכול':
ואמר אמימר ואי תפס לא מפקינן מיניה
רב אשי אמר מדכתב ליה כל דמתעני מן דינא עלי הדר שליח שוייה
ואיכא מאן דאמר שותפא שוייה
למאי נפקא מיניה למתפס פלגא
איתמר משמיה דרב יהודאי גאון זצ"ל דקי"ל דשליחא שויא הלכך אי בעי לבטולי שליחותיה ואורוכי איניש אחרינא אית ליה רשותא למעבד הכי:
גנב ומכר בשבת גנב ומכר לעכו"ם גנב וטבח ומכר ביום הכפורים גנב משל אביו וטבח ומכר ואח"כ מת אביו גנב וטבח ואח"כ הקדיש משלם ד' וה':
גנב וטבח לרפואה או לכלבים השוחט ונמצאת טרפה השוחט חולין בעזרה משלם תשלומי ד' וה'
ר"ש פוטר בשני אלו:
on movable objects where he {=the bailee} denied, it does not help him at all, and he does not have authority to make him swear, nor to speak of judgment regarding it at all, for we do not write a deed of assignment except on one who does not deny in this at all, for he is afraid {?} of him, but on one who denies, we do not write, for we establish like the Nehardeans.
ואמרי נהרדעי כל אורכתא דלא כתיב ביה זיל דון וזכה והנפיק לנפשך לית ביה מששא
מ"ט דא"ל האיך לאו בעל דברים דידי את:
And the Nehardeans said: An assignment which does not contain the words, 'Go forth and take legal action so that you may acquire title to it and secure the claim for yourself' is of no validity.
What is the reason? For he {=the defendant} may say to him: You are not my litigant.
What is the reason? For he {=the defendant} may say to him: You are not my litigant.
אמר אביי ואי כתיב בה למחצה לשליש ולרביע מיגו דמשתעי אפלגא משתעי אכול':
ואמר אמימר ואי תפס לא מפקינן מיניה
רב אשי אמר מדכתב ליה כל דמתעני מן דינא עלי הדר שליח שוייה
ואיכא מאן דאמר שותפא שוייה
למאי נפקא מיניה למתפס פלגא
Abaye said: If it is written, 'You will be entitled to a half or a third or a fourth of the claim', it would be valid, for since he is entitled to litigate regarding the half, he is also entitled to litigate regarding the whole.
And Amemar said: And if he {=the assignee} took possession, we do not remove it from him.
Rav Ashi said: Since it was written for him, 'Whatever will be imposed by the Court of Law I accept upon myself', he was surely appointed but an agent.
Some, however, say that he is made a partner.
What is the practical difference?
Whether he may remain possessed of a half.
And Amemar said: And if he {=the assignee} took possession, we do not remove it from him.
Rav Ashi said: Since it was written for him, 'Whatever will be imposed by the Court of Law I accept upon myself', he was surely appointed but an agent.
Some, however, say that he is made a partner.
What is the practical difference?
Whether he may remain possessed of a half.
איתמר משמיה דרב יהודאי גאון זצ"ל דקי"ל דשליחא שויא הלכך אי בעי לבטולי שליחותיה ואורוכי איניש אחרינא אית ליה רשותא למעבד הכי:
It was stated in the name of Rav Yehudai Gaon, zatzal, that we establish that we was appointed but an agent. Therefore, if he wishes to annul his agency and assign a different person, he has permission to do so.
Mishna:
גנב על פי שנים וטבח ומכר על פיהם או על פי שנים אחרים משלם תשלומי ד' וה'גנב ומכר בשבת גנב ומכר לעכו"ם גנב וטבח ומכר ביום הכפורים גנב משל אביו וטבח ומכר ואח"כ מת אביו גנב וטבח ואח"כ הקדיש משלם ד' וה':
IF A THIEF IS CONVICTED OF THE THEFT [OF A SHEEP OR AN OX] ON THE EVIDENCE OF TWO WITNESSES, AND OF THE SLAUGHTER OR SALE [OF IT] BY THE SAME TWO, OR ON THE EVIDENCE OF ANOTHER TWO WITNESSES, HE HAS TO MAKE FOUR-FOLD OR FIVE-FOLD PAYMENT.
IF HE STEALS AND SELLS ON THE SABBATH DAY, OR IF HE STEALS AND SELLS FOR IDOLATROUS PURPOSES, OR IF HE STEALS AND SLAUGHTERS ON THE DAY OF ATONEMENT, OR IF HE STEALS FROM HIS OWN FATHER, AND AFTER HE HAD SLAUGHTERED OR SOLD, HIS FATHER DIED, OR AGAIN, WHERE HE STEALS AND SLAUGHTERS AND THEN CONSECRATES IT, HE HAS TO MAKE FOUR-FOLD OR FIVE-FOLD PAYMENT.
IF HE STEALS AND SELLS ON THE SABBATH DAY, OR IF HE STEALS AND SELLS FOR IDOLATROUS PURPOSES, OR IF HE STEALS AND SLAUGHTERS ON THE DAY OF ATONEMENT, OR IF HE STEALS FROM HIS OWN FATHER, AND AFTER HE HAD SLAUGHTERED OR SOLD, HIS FATHER DIED, OR AGAIN, WHERE HE STEALS AND SLAUGHTERS AND THEN CONSECRATES IT, HE HAS TO MAKE FOUR-FOLD OR FIVE-FOLD PAYMENT.
גנב וטבח לרפואה או לכלבים השוחט ונמצאת טרפה השוחט חולין בעזרה משלם תשלומי ד' וה'
ר"ש פוטר בשני אלו:
IF HE STEALS AND SLAUGHTERS TO USE THE MEAT FOR CURATIVE PURPOSES OR TO GIVE TO DOGS, OR IF HE SLAUGHTERS AND FINDS THE ANIMAL TREFA, OR IF HE SLAUGHTERS IT AS UNCONSECRATED IN THE 'AZARAH, HE HAS TO MAKE FOUR-FOLD OR FIVE-FOLD PAYMENT.
RABBI SHIMON EXEMPTS IN THESE TWO.
RABBI SHIMON EXEMPTS IN THESE TWO.
No comments:
Post a Comment