Friday, March 13, 2009

Rif Bava Kamma 16a {33a - 34b}

16a

{Bava Kamma 33a}

מאן דמתני לה אהא כ"ש אקמייתא ומאן דמתני אהך אבל הא פטור לגמרי
ומסתבר כמאן דמתני אקמייתא דפטר בהא לגמרי:
The one who taught it on this one, all the more so on the former. And the one who taught it on that {former one}, but here, he would be entirely exempt.
And it is logical like the one who taught it on the former, that he is exempt in this one entirely.

Mishna:
שני שוורים תמים שחבלו זה בזה משלם במותר ח"נ
שניהן מועדין משלם במותר נזק שלם
אחד תם ואחד מועד מועד בתם משלם במותר נזק שלם ותם במועד משלם במותר חצי נזק

וכן שני אנשים שחבלו זה בזה משלמין במותר נזק שלם
אדם במועד ומועד באדם משלם במותר נזק שלם
אדם בתם ותם באדם אדם בתם משלם במותר נזק שלם ותם באדם משלם במותר חצי נזק
רבי עקיבא אומר אף תם שחבל באדם משלם במותר נזק שלם:
IN THE CASE OF TWO TAM OXEN INJURING EACH OTHER, THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE WILL BE IN ACCORDANCE WITH THE LAW OF HALF-DAMAGES.
WHERE BOTH WERE MU'AD THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE WILL BE IN FULL.
WHERE ONE WAS TAM AND THE OTHER MU'AD THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE FOR DAMAGE DONE BY MU'AD TO TAM WILL BE ON THE BASIS OF FULL COMPENSATION, WHEREAS THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE FOR DAMAGE DONE BY TAM TO MU'AD WILL BE IN ACCORDANCE WITH THE LAW OF HALF-DAMAGES.

SIMILARLY IN THE CASE OF TWO PERSONS INJURING EACH OTHER, THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE WILL BE IN FULL.
WHERE MAN HAS DAMAGED MU'AD AND MU'AD HAS INJURED MAN, THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE WILL BE IN FULL. BUT WHERE MAN DAMAGED TAM AND TAM INJURED MAN, THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE FOR DAMAGE DONE BY MAN TO TAM WILL BE ON THE BASIS OF FULL COMPENSATION, WHEREAS THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE FOR DAMAGE DONE BY TAM TO MU'AD WILL BE IN ACCORDANCE WITH THE LAW OF HALF-DAMAGES.
RABBI AKIVA, HOWEVER, SAYS: EVEN IN THE CASE OF TAM INJURING MAN THE PAYMENT OF THE DIFFERENCE WILL BE IN FULL.

{Before covering this Tosefta, some quick conversion tables:
12.5 zuz = 1/2 gold dinar
25 zuz = 1 gold dinar
50 zuz = 2 gold dinar
75 zuz = 3 gold dinar
}

Tosefta
:
תוספתא
כיצד משלם במותר חצי נזק
שור שוה מאתים שנגח לשור שוה מאתים הכחישו חמשים זוז חזר האחרון והכחישו שלשה דינר של זהב
האחרון משלם לראשון חצי דינר זהב שהם שנים עשר זוז ומחצה:
How does one pay in the difference of half-damages?
An ox worth 200 {zuz} which gored an ox worth 200 {zuz}. It caused a loss of 50 zuz, and the other one turned around and caused it a loss of 3 gold dinar {=75 zuz, which is 25 zuz more than the 50}. The second one pays to the first one 1/2 a gold dinar, which is 12.5 zuz {or half of the 25 zuz difference}.

Mishna:
שור שוה מנה שנגח לשור שוה מאתים ואין הנבילה יפה כלום נוטל את השור:
IF AN OX [TAM] OF THE VALUE OF ONE HUNDRED ZUZ HAS GORED AN OX OF THE VALUE OF TWO HUNDRED ZUZ AND THE CARCASS HAD NO VALUE AT ALL, THE PLAINTIFF WILL TAKE POSSESSION OF THE [DEFENDANT'S] OX [THAT DID THE DAMAGE].

{Bava Kamma 34a}
שור שוה מאתים שנגח לשור שוה מאתים ואין הנבלה יפה כלום
אמר רבי מאיר על זה נאמר ומכרו את השור החי וחצו את כספו
אמר לו רבי יהודה וכן הלכתא קיימת ומכרו את השור החי וחצו את כספו ולא קיימת וגם את המת יחצון
ואי זה זה שור שוה מאתים שנגח לשור שוה מאתים והנבלה יפה חמשים זה נוטל חצי החי וחצי המת וזה נוטל חצי החי וחצי המת:
WHERE A {TAM} OX OF THE VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ] GORED AN OX OF THE SAME VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ] AND THE CARCASS HAD NO VALUE AT ALL:
RABBI MEIR SAID: IT WAS WITH REFERENCE TO THIS CASE THAT IT IS WRITTEN {Shemot 21:35}
לה וְכִי-יִגֹּף שׁוֹר-אִישׁ אֶת-שׁוֹר רֵעֵהוּ, וָמֵת--וּמָכְרוּ אֶת-הַשּׁוֹר הַחַי, וְחָצוּ אֶת-כַּסְפּוֹ, וְגַם אֶת-הַמֵּת, יֶחֱצוּן. 35 And if one man's ox hurt another's, so that it dieth; then they shall sell the live ox, and divide the price of it; and the dead also they shall divide.
RABBI YEHUDA SAID TO HIM, AND SO IS THE HALACHA {Rif: hilchesa} -- WHILE YOU FULFILL וּמָכְרוּ אֶת-הַשּׁוֹר הַחַי, וְחָצוּ אֶת-כַּסְפּוֹ, YOU DO NOT FULFILL וְגַם אֶת-הַמֵּת, יֶחֱצוּן -- and the dead also they shall divide. THE CASE DEALT WITH BY SCRIPTURE IS THEREFORE WHERE AN OX OF THE VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ] GORED AN OX OF THE SAME VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ] AND THE CARCASS WAS WORTH FIFTY ZUZ: ONE PARTY WOULD HERE GET HALF OF THE LIVING OX TOGETHER WITH HALF OF THE DEAD OX AND THE OTHER PARTY WOULD SIMILARLY GET HALF OF THE LIVING OX TOGETHER WITH HALF OF THE DEAD OX.

Gemara:
מכדי בין לר"מ בין לרבי יהודה האי מאה ועשרים וחמשה שקיל והאי מאה ועשרים וחמשה שקיל
מאי בינייהו
ואסיקנא שבח נבלה איכא בינייהו
רבי מאיר סבר שבח נבלה דניזק הוי ורבי יהודה סבר פלגא
אבל פחת נבלה כ"ע לא פליגי דניזק הוי דשמין לנבלה כמה שויא בשעת
Now let us see. Whether according to Rabbi Meir or according to Rabbi Yehuda, one party will get a hundred and twenty-five, and the other party will similarly get a hundred and twenty-five. What is the practical difference between them?
{Bava Kamma 34b}
And we conclude: The increase in the carcass in the practical difference between them. Rabbi Meir maintains that the increase of the carcass is to the damaged party, and Rabbi Yehuda maintains it will be split.
But a loss in the value of the carcass, all agree that is belongs to the damaged party, for we assess the carcass how much it is worth at the time

No comments: