12a
מסתברא לן דלית הלכתא בהא כרבה משום דסבירא ליה דלא דיינינן דינא דגרמי דהוא דאמר בפרק הגוזל קמא השורף שטרותיו של חברו פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים וקיימא לן דלית הלכתא (כוותיה אלא כי) הכין דאמרין אכפייה רפרם לרב אשי ואגבייה כי כשורא לצלמי:
It is logical to us that the halacha is not like Rabba in these, for he holds that we do not judge dina degarmi {indirectly-caused damage}, for it is he who said in the first perek Hagozel that one who burns his friend's deeds is exempt from the laws of man and liable by the laws of heaven. And we establish that halacha is not (*like him except where*) so, for we say that Rafram compelled Rav Ashi, and he seized in the manner of a beam that is fit for decorative mouldings {=to the full extent}.
סליקו להו כיצד הרגל
END PEREK TWO
{Bava Kamma 27a}
BEGIN PEREK THREE
Mishna:
המניח את הכד ברה"ר ובא אחר ונתקל בה ושיברה פטור
ואם הוזק בה בעל החבית חייב בנזקו
נשברה כדו ברה"ר והוחלק אחר במים או שלקה בחרסיה חייב
רבי יהודה אומר במתכוין חייב ובשאינו מתכוין פטור
ואם הוזק בה בעל החבית חייב בנזקו
נשברה כדו ברה"ר והוחלק אחר במים או שלקה בחרסיה חייב
רבי יהודה אומר במתכוין חייב ובשאינו מתכוין פטור
IF A MAN PLACES A PITCHER ON PUBLIC GROUND AND ANOTHER ONE COMES AND STUMBLES OVER IT AND BREAKS IT, HE IS EXEMPT. IF THE OTHER ONE WAS INJURED BY IT, THE OWNER OF THE BARREL IS LIABLE TO COMPENSATE FOR THE DAMAGE.
{Bava Kamma 28a}
IF HIS PITCHER BROKE ON PUBLIC GROUND AND SOMEONE SLIPPED IN THE WATER OR WAS INJURED BY THE POTSHERD HE IS LIABLE.
RABBI YEHUDA SAYS: IF IT WAS DONE INTENTIONALLY HE IS LIABLE, BUT IF UNINTENTIONALLY HE IS EXEMPT.
{Bava Kamma 27a}
Gemara:
ש (פתח בכד וסיים בחבית
אמר רב פפא היינו כד היינו חבית ומאי נפקא מינה למקח וממכר):
היכי דמי אילימא דכדא לא קרו ליה חביתא וחביתא לא קרי ליה כדא הא לא קרי ליה
לא צריכא דרובא קרו ליה לכדא כדא ולחביתא חביתא ומיעוטא קרו לחביתא כדא ולכדא חביתא
מהו דתימא זיל בתר רובא קמ"ל אין הולכין בממון אחר הרוב:
אמאי פטור לימא ליה איבעי לך עיוני ומיזל
אמרי בבי רב משמיה דרב בממלא רה"ר כולו חביות
ושמואל אמר באפלה שנו
ורבי יוחנן אמר בקרן זוית.
ומסקנא אמר ליה רבי אבא לרב אשי אמרי במערבא משמיה דר' אלעאי לפי שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים
שלח ליה רב חסדא לר"נ הרי אמרו לרכובה שלש לבעיטה חמש לסנוקרת שלש עשרה לפנדא דמרא לקופינא דמרא מאי
שלח ליה חסדא חסדא קנסא קמגבית בבבל
Rav Chisda sent {a question} to Rav Nachman: Behold, they have said {that there is a fine} for kneeing, three {selas}; for kicking, five; for {a blow with} a saddle, thirteen; for the blade of a hoe or the handle of a hoe, what {is the law}?אמר רב פפא היינו כד היינו חבית ומאי נפקא מינה למקח וממכר):
(* It began discussing a pitcher and ended up discussing a barrel?!
Rava Pappa said: A pitcher is the same as a barrel, and what is the practical difference? It terms of buying and selling. *)
Rava Pappa said: A pitcher is the same as a barrel, and what is the practical difference? It terms of buying and selling. *)
היכי דמי אילימא דכדא לא קרו ליה חביתא וחביתא לא קרי ליה כדא הא לא קרי ליה
לא צריכא דרובא קרו ליה לכדא כדא ולחביתא חביתא ומיעוטא קרו לחביתא כדא ולכדא חביתא
מהו דתימא זיל בתר רובא קמ"ל אין הולכין בממון אחר הרוב:
How so? If you say that a pitcher is not called a barrel and a barrel is not called a pitcher, then behold it is not called that! No, it is necessary -- that most call a pitcher a pitcher and a barrel a barrel, while a few call a barrel a pitcher and a pitcher a barrel. I would have said that one goes after the majority. Therefore it informs us that we don't go in monetary matters after the majority.
{Bava Kamma 27b}
ושברה פטור:{Bava Kamma 27b}
אמאי פטור לימא ליה איבעי לך עיוני ומיזל
אמרי בבי רב משמיה דרב בממלא רה"ר כולו חביות
ושמואל אמר באפלה שנו
ורבי יוחנן אמר בקרן זוית.
ומסקנא אמר ליה רבי אבא לרב אשי אמרי במערבא משמיה דר' אלעאי לפי שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים
"AND BREAKS IT, HE IS EXEMPT":
Why is he exempt? Let him to to him: You need to look when you are walking!
They said in the academy of Rav in the name of Rav: When he filled the entire public domain with barrels.
And Shmuel said: They learned this for the situation where it was dark.
And Rabbi Yochanan said: In the corner.
And the conclusion: Rabbi Abba said to Rav Ashi: They say in the east {=Eretz Yisrael} in the name of Rabbi Ilai: Since it is not the way of people to look around when on roads.
Why is he exempt? Let him to to him: You need to look when you are walking!
They said in the academy of Rav in the name of Rav: When he filled the entire public domain with barrels.
And Shmuel said: They learned this for the situation where it was dark.
And Rabbi Yochanan said: In the corner.
And the conclusion: Rabbi Abba said to Rav Ashi: They say in the east {=Eretz Yisrael} in the name of Rabbi Ilai: Since it is not the way of people to look around when on roads.
הוה עובדא בנהרדעא וחייב שמואל בפומבדיתא וחייב רבה
בשלמא שמואל כשמעתיה אלא רבה לימא כשמואל סבירא ליה
אמר רב פפא התם קרנא דבי עצרי הוה כיון דברשות קא עבדי איבעי ליה עיוני ומיזל
טעמא דברשות הא לא עבדי ברשות לא אמרינן ליה איבעי לך עיוני ומיזל לפי שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים
הדין הוא סברא דילן וחזינן למקצת רבואתא זכרם לברכה בהאי דינא מאי דלא איסתבר לן ומשום הכי לא כתיבנא ליה
בשלמא שמואל כשמעתיה אלא רבה לימא כשמואל סבירא ליה
אמר רב פפא התם קרנא דבי עצרי הוה כיון דברשות קא עבדי איבעי ליה עיוני ומיזל
טעמא דברשות הא לא עבדי ברשות לא אמרינן ליה איבעי לך עיוני ומיזל לפי שאין דרכן של בני אדם להתבונן בדרכים
הדין הוא סברא דילן וחזינן למקצת רבואתא זכרם לברכה בהאי דינא מאי דלא איסתבר לן ומשום הכי לא כתיבנא ליה
There was an incident in Nehardea and Shmuel declared him liable; in Pumbedita and Rabba declared him liable.
All is well with Shmuel, for it is in accordance with his statement. But Rabba, did he hold like Shmuel?
Rav Pappa said: There, it was in the corner of an oil factory, such they acted with authorization {?} {because they customarily do this in this domain, namely keep barrels there} he should be looking as he walks.
The reason is that it was with authorization. But if they did not do this with authorization, we do not say to him "you should have looked while you were going," because it is not the way of people to look around on the roads.
This is our position. And we have seen a few {post-Talmudic} rabbis, may their memory be for blessing, in this law, that which is not logical to us, and because of this, we have have not written it.
All is well with Shmuel, for it is in accordance with his statement. But Rabba, did he hold like Shmuel?
Rav Pappa said: There, it was in the corner of an oil factory, such they acted with authorization {?} {because they customarily do this in this domain, namely keep barrels there} he should be looking as he walks.
The reason is that it was with authorization. But if they did not do this with authorization, we do not say to him "you should have looked while you were going," because it is not the way of people to look around on the roads.
This is our position. And we have seen a few {post-Talmudic} rabbis, may their memory be for blessing, in this law, that which is not logical to us, and because of this, we have have not written it.
שלח ליה רב חסדא לר"נ הרי אמרו לרכובה שלש לבעיטה חמש לסנוקרת שלש עשרה לפנדא דמרא לקופינא דמרא מאי
שלח ליה חסדא חסדא קנסא קמגבית בבבל
He sent {back to him}: Chisda, Chisda, do you collect fines in Bavel?
No comments:
Post a Comment