19a
{Bava Kamma 37a}
ת"ר ראה שור נגח חמור לא נגח סוס נגח גמל לא נגח פרד נגח ערוד לא נגח נעשה מועד לסירוגין לכל:
שור של ישראל שנגח לשור של כנעני פטור ושל כנעני שנגח לשור של ישראל בין תם בין מועד משלם נזק שלם:
אמר רבי אבהו אמר קרא עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים
מה ראה ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום עמד והתיר ממונן לישראל:
שור של חרש שוטה וקטן שנגח שור של פקח פטור
שור של חרש שוטה וקטן שנגחו מעמידין להן אפוטרופין ומעידין להן בפני אפוטרופין:
נתפקח החרש ונשתפה השוטה והגדיל הקטן חזר לתמותו דברי רבי מאיר
רבי יוסי אומר הרי הוא בחזקתו:
שור האצטדין אינו חייב מיתה שנאמר כי יגח ולא שיגיחוהו:
The Sages learnt {in a brayta}: If an animal sees an ox and gores it, an ass and does not gore it, a horse and gores it a camel and does not gore it, a mule and gores it, a wild ass and does not gore it, the animal becomes muad to alternate beasts of all species.
{Bava Kamma 37b}
Mishna:
שור של ישראל שנגח לשור של הקדש ושל הקדש שנגח לשור של ישראל פטור שנאמר שור רעהו ולא שור של הקדש{Bava Kamma 37b}
Mishna:
שור של ישראל שנגח לשור של כנעני פטור ושל כנעני שנגח לשור של ישראל בין תם בין מועד משלם נזק שלם:
THE OX OF AN ISRAELITE {, A PRIVATE CITIZEN} WHICH GORED AN OX CONSECRATED TO THE TEMPLE, OR CONSECRATED CATTLE GORING AN OX OF AN ISRAELITE, THERE IS NO LIABILITY, FOR IT IS STATED {Shemot 21:35}:
WHERE AN OX BELONGING TO AN ISRAELITE HAS GORED AN OX BELONGING TO A CANAANITE, THERE IS NO LIABILITY, WHEREAS WHERE AN OX BELONGING TO A CANAANITE GORES AN OX BELONGING TO AN ISRAELITE, WHETHER WHILE TAM OR MU'AD, THE COMPENSATION IS TO BE MADE IN FULL.
{Bava Kamma 38a}
Gemara:
מה נפשך אי רעהו דוקא דכנעני כי נגח דישראל נמי פטור ואי רעהו לאו דוקא אפילו דישראל כי נגח דכנעני ליחייבWHERE AN OX BELONGING TO AN ISRAELITE HAS GORED AN OX BELONGING TO A CANAANITE, THERE IS NO LIABILITY, WHEREAS WHERE AN OX BELONGING TO A CANAANITE GORES AN OX BELONGING TO AN ISRAELITE, WHETHER WHILE TAM OR MU'AD, THE COMPENSATION IS TO BE MADE IN FULL.
{Bava Kamma 38a}
Gemara:
אמר רבי אבהו אמר קרא עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים
מה ראה ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום עמד והתיר ממונן לישראל:
What is your will? If "his fellow" is specific, then when that {ox} of a Canaanite gores that of an Israelite, he should also be exempt! And if "his fellow" is not specific, then even when that of an Israelite gores that of a Canaanite, he should be liable!
Rabbi Abahu said: The verse states {Chavakuk 3:6}:
amad} and permitted {hittir, from vayater} their money to Israel.
Rabbi Abahu said: The verse states {Chavakuk 3:6}:
amad} and permitted {hittir, from vayater} their money to Israel.
Mishna:
שור של פקח שנגח שור של חרש שוטה וקטן חייבשור של חרש שוטה וקטן שנגח שור של פקח פטור
שור של חרש שוטה וקטן שנגחו מעמידין להן אפוטרופין ומעידין להן בפני אפוטרופין:
IF AN OX OF AN OWNER WITH UNIMPAIRED FACULTIES GORES AN OX OF A DEAF-MUTE, AN IDIOT OR A MINOR, THE OWNER IS LIABLE.
WHERE, HOWEVER, AN OX OF A DEAF-MUTE, AN IDIOT OR A MINOR HAS GORED AN OX OF AN OWNER WHOSE FACULTIES ARE UNIMPAIRED, THERE IS NO LIABILITY.
IF AN OX OF A DEAF-MUTE AN IDIOT OR A MINOR HAS GORED, THE COURT OF LAW APPOINT A GUARDIAN, IN WHOSE PRESENCE WITNESSES WILL BE ABLE TO TESTIFY {THAT THE OX HAS GORED SO THAT IT WILL EVENTUALLY BE DECLARED MU'AD}.
WHERE, HOWEVER, AN OX OF A DEAF-MUTE, AN IDIOT OR A MINOR HAS GORED AN OX OF AN OWNER WHOSE FACULTIES ARE UNIMPAIRED, THERE IS NO LIABILITY.
IF AN OX OF A DEAF-MUTE AN IDIOT OR A MINOR HAS GORED, THE COURT OF LAW APPOINT A GUARDIAN, IN WHOSE PRESENCE WITNESSES WILL BE ABLE TO TESTIFY {THAT THE OX HAS GORED SO THAT IT WILL EVENTUALLY BE DECLARED MU'AD}.
נתפקח החרש ונשתפה השוטה והגדיל הקטן חזר לתמותו דברי רבי מאיר
רבי יוסי אומר הרי הוא בחזקתו:
IF THE DEAF-MUTE RECOVERS HIS HEARING [OR SPEECH], OR IF THE IDIOT BECOMES SANE, OR IF THE MINOR COMES OF AGE, THE OX PREVIOUSLY DECLARED MU'AD WILL RETURN TO THE STATE OF TAM: THESE ARE THE WORDS OF RABBI MEIR.
RABBI YOSSI SAYS THAT THE OX WILL REMAIN IN STATUS QUO.
RABBI YOSSI SAYS THAT THE OX WILL REMAIN IN STATUS QUO.
שור האצטדין אינו חייב מיתה שנאמר כי יגח ולא שיגיחוהו:
IN THE CASE OF A STADIUM OX {used for gladiatorial hunts}, THE DEATH PENALTY IS NOT IMPOSED [UPON THE OX], AS IT IS STATED {Shemot 21:28}:
{Bava Kamma 41a}
שור שנגח את האדם ומת מועד משלם את הכופר ותם אינו משלם את הכופר{Bava Kamma 41a}
IF AN OX GORES A MAN AND DEATH RESULTS, IN THE CASE OF MU'AD THERE IS LIABILITY TO PAY KOFER, BUT IN THE CASE OF TAM, THERE IS NO LIABILITY TO PAY KOFER.
No comments:
Post a Comment