Sunday, March 15, 2009

Rif Bava Kamma 17b {36b}

17b

{Bava Kamma 36a}

BEGIN PEREK FOUR
Mishna:
שור שנגח ארבעה וחמשה שוורים זה אחר זה ישלם לאחרון שבהן אם יש בו מותר יחזיר לשלפניו
ואם יש בו מותר יחזיר לשלפני פניו
והאחרון האחרון נשכר
דברי רבי מאיר

רבי שמעון אומר שור שוה מאתים שנגח לשור שוה מאתים ואין הנבלה יפה כלום זה נוטל מנה וזה נוטל מנה חזר ונגח שור אחר שוה מאתים האחרון נוטל מנה ושלפניו זה נוטל חמשים זוז וזה נוטל חמשים זוז חזר ונגח שור אחר שוה מאתים האחרון נוטל מנה ושלפניו חמשים זוז ושנים הראשונים דינרי זהב:
IF A [TAM] OX HAS GORED FOUR OR FIVE OXEN ONE AFTER THE OTHER, COMPENSATION SHOULD IN THE FIRST INSTANCE BE MADE [OUT OF THE BODY OF THE OX] FOR THE LAST OFFENSE.
AND SHOULD THERE BE A SURPLUS, COMPENSATION IS TO BE PAID ALSO FOR THE PENULTIMATE OFFENSE; SHOULD THERE STILL BE A SURPLUS, COMPENSATION IS TO BE MADE TO THE ONE BEFORE; THE LATER THE LIABILITY THE PRIOR THE CLAIM. THESE ARE THE WORDS OF RABBI MEIR.

RABBI SHIMON SAYS: IF AN OX OF THE VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ] HAS GORED AN OX OF THE SAME VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ] AND THE CARCASS HAS NO VALUE AT ALL, THE PLAINTIFF WILL GET A HUNDRED ZUZ AND THE DEFENDANT WILL GET A HUNDRED ZUZ [OUT OF THE BODY OF THE OX THAT DID THE DAMAGE].
SHOULD THE SAME OX HAVE GORED ANOTHER OX OF THE VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ], THE SECOND CLAIMANT WILL GET A HUNDRED ZUZ, WHILE THE FORMER CLAIMANT WILL GET ONLY FIFTY ZUZ AND THE DEFENDANT WILL HAVE FIFTY ZUZ [IN THE BODY OF HIS OX].
SHOULD THE OX HAVE GORED YET ANOTHER OX OF THE VALUE OF TWO HUNDRED [ZUZ], THE THIRD CLAIMANT WILL GET A HUNDRED [ZUZ] WHILE THE SECOND WILL GET ONLY FIFTY [ZUZ] AND THE FIRST TWO PARTIES WILL HAVE A GOLD DENAR [EACH IN THE BODY OF THE OX THAT DID THE DAMAGE].

Gemara:
והלכתא כרבי שמעון דהא אוקימנא למתניתין רישא רבי ישמעאל דאמר בעלי חובות נינהו וסיפא ר' עקיבא דאמר שותפי נינהו וקי"ל הלכה כרבי עקיבא מחבירו וכיון דקאי רבי שמעון כוותיה הלכתא כוותיה:
And the halacha is like Rabbi Shimon, for behold we establish our Mishna, the resha as Rabbi Yishmael who said that they are creditors, and the sefa as Rabbi Akiva who said that they are partners. And we establish that the halacha is like Rabbi Akiva over his colleague. And since Rabbi Shimon stands like him, the halacha is like him {=Rabbi Shimon}.

והיכא דתפסו ניזק לגבות ממנו נעשה עליו שומר שכר לנזקיו ומחייב בניזקיה
והיינו דקתני אם יש בו מותר יחזיר לשלפניו פרישנא הכי אם יש בו מותר בנזקיו יחזיר לשלפניו
ובהא אפילו רבי שמעון מודה:
And where the damaged party seized in order to collect from it, he is made upon it as if a paid watchman for his damaged goods and is liable in its damage.
And this that they state: If there is surplus, he returns it to the one before him, we explain it as follows: If there is a surplus over that of his damaged goods, he turns it over to the one before him {who was damaged}. And in this, even Rabbi Shimon admits.

No comments: