Monday, September 29, 2008

Rif Gittin 42a {80a - b; 80a}

42a

{Gittin 80a}

Gemara:
אמר עולא מפני מה תקנו מלכות בגיטין משום שלום מלכות
ומשום שלום מלכות תצא והולד ממזר
אין
רבי מאיר לטעמיה דאמר רב המנונא משמיה דעולא אומר היה רבי מאיר כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בגיטין הולד ממזר:
Ulla said: Why did they enact {mention} of reigns in get? Because of peace with the government.
And because of peace with the government, she should go out {of marriage} and the child is a bastard?
Yes. Rabbi Meir is consistent with his position. For Rav Hamnuna in the name of Ulla said: Rabbi Meir used to say: Whoever changes from the coinage coined by the Sages by get, the child is a bastard.

אמר רב יהודה אמר רב זו דברי ר"מ אבל חכמים אומרים הולד כשר ומודים חכמים לר' מאיר שאם שינה שמו ושמה שם עירו ושם עירה תצא מזה ומזה וכל הדרכים האלו בה
אמר רב אסי אף אנן נמי תנינא שינה שמו ושמה שם עירו ושם עירה תצא מזה ומזה וכל הדרכים האלו בה הא מאן קתני לה אילימא ר"מ אי הכי נערבינהו ונתנינהו אלא לאו ש"מ רבנן היא ש"מ:
Rav Yehuda cited Rav {in our gemara, he cites Shmuel}: {Gittin 80b}
These are the words of Rabbi Meir. But the Sages say that the child is valid {and not a bastard}. And the Sages admit to Rabbi Meir that if they changed his name, her name, his city's name, or her city's name, she should go out {via divorce} from this one and that one, and all these rules apply {in the Mishna}.
Rav Assi {our gemara: Rav Ashi} said: We also learned it {from a Tannaitic source, namely the Mishna} "IF HIS NAME OR HER NAME OR THE NAME OF HIS TOWN OR HER TOWN WAS WRONGLY GIVEN, SHE MUST LEAVE BOTH HUSBANDS AND ALL THESE PENALTIES APPLY TO HER."
Now who teaches this {in the Mishna}? If we say it Rabbi Meir, if so, we should have taught it as a single ruling. Rather, do we not derive that it is the Sages? We indeed so derive.

{Gittin 80a}
Mishna:
כל העריות שאמרו צרותיהן מותרות הלכו הצרות האלו ונישאו ונמצאו אלו אילונית תצא מזה ומזה וכל הדרכים האלו בה

הכונס את יבמתו והלכה צרתה ונשאת לאחר ונמצא זו שהיא אילונית תצא מזה ומזה וכל הדרכים האלו בה:
IF ANY OF THE NEAR RELATIVES CONCERNING WHOM IT IS LAID DOWN THAT THEIR RIVALS ARE PERMITTED TO MARRY [WITHOUT GIVING HALIZAH] WENT AND MARRIED AND IT WAS THEN FOUND THAT THIS ONE WAS INCAPABLE OF BEARING, THE ONE WHO MARRIED MUST LEAVE BOTH HUSBANDS AND ALL THESE PENALTIES APPLY TO HER.

IF A MAN MARRIES HIS SISTER-IN-LAW, AND HER RIVAL THEN WENT AND MARRIED ANOTHER MAN AND IT WAS FOUND THAT THE FIRST ONE WAS INCAPABLE OF BEARING, THE OTHER MUST LEAVE BOTH HUSBANDS AND ALL THESE PENALTIES APPLY TO HER.

Gemara:
ט[ירושלמי] זו דברי ר' מאיר שאמר משום ר' עקיבא אבל חכמים אומרים אין ממזר ביבמה
וקי"ל כחכמים:
Yershalmi:
These are the words of Rabbi Meir who said it in the name of Rabbi Akiva. But the Sages say that there is no bastard {resulting} by a yevama.
And we establish like the Sages.

Mishna:
כתב הסופר וטעה ונתן גט לאשה ושובר לאיש נתנו זה לזה לאחר זמן הרי הגט יוצא מתחת ידי האיש והשובר מיד האשה תצא מזה ומזה וכל הדרכים האלו בה
רבי אליעזר אומר אם לאלתר יצא אינו גט אם לאחר זמן יצא הרי זה גט לא כל הימנו של ראשון לאבד זכותו של שני:
IF A SCRIBE WROTE {A GET FOR THE HUSBAND AND A RECEIPT FOR THE WIFE} AND BY MISTAKE GAVE THE GET TO THE WIFE AND THE RECEIPT TO THE HUSBAND AND THE TWO EXCHANGED THEM AND AFTER A TIME THE GET WAS PRODUCED BY THE MAN AND THE RECEIPT BY THE WOMAN, SHE MUST LEAVE BOTH HUSBANDS AND ALL THESE PENALTIES APPLY TO HER.
RABBI ELIEZER SAYS: IF [IT IS PRODUCED] AT ONCE, IT IS NO GET, BUT IF [IT IS PRODUCED] AFTER A TIME, IT IS A GET; IT IS NOT IN THE POWER OF THE FIRST TO RENDER VOID THE RIGHT OF THE SECOND.

No comments: