Monday, September 22, 2008

Rif Gittin 34b {72a - 73a}

34b

{Gittin 72a}
Mishna:

זה גיטיך אם מתי זה גיטיך מחולי זה זה גיטיך לאחר מיתתי לא אמר כלום
מהיום אם מתי מעכשיו אם מתי הרי זה גט
מהיום ולאחר מיתה גט ואינו גט ואם מת חולצת ולא מתיבמת

[IF A MAN SAYS] THIS IS YOUR GET IF I DIE, THIS IS YOUR GET FROM THIS ILLNESS; THIS IS YOUR GET AFTER MY DEATH -- HE HAS NOT SAID ANYTHING.
FROM TODAY IF I DIE, FROM NOW IF I DIE, THE GET IS VALID.
FROM TODAY AND AFTER DEATH, IT IS BOTH A GET AND NO GET, AND IF HE DIES SHE MUST GIVE CHALIZAH BUT DOES NOT UNDERGO YIBBUM.

Gemara:
אמר אביי אם מתי שתי לשונות משמע משמע מעכשיו ומשמע לאחר מיתה אמר לה מהיום כמעכשיו דאמי לא אמר לה מהיום כמאן דאמר לאחר מיתה דאמי:
מהיום ולאחר מיתה כו':
מספקא לן אי תנאה הוי ואי חזרה הוי הילכך חולצת ולא מתיבמת
Abaye said: "If I day" has two implications. It implies "from now" and it implies "after death." If he {continued and} said to her "from today," it is like "from now." If he did not say to her "from today," it is like the one who said "after death."

"FROM TODAY AND AFTER DEATH...":
It is of doubt to us this is a condition or a retraction. Therefore, she undergoes chalitza but not yibbum.

Mishna:
הרי זה גיטך מהיום אם מתי מחולי זה ועמד והלך בשוק וחלה ומת אומדין אותו אם מחמת חולי הראשון מת הרי זה גט ואם לאו אינו גט
THIS IS YOUR GET FROM TODAY IF I DIE FROM THIS ILLNESS, AND HE THEN GOT UP AND WENT ABOUT AND FELL SICK AND DIED, WE MUST ASSESS -- IF HE DIED FROM THE FIRST ILLNESS, THE GET IS VALID, BUT OTHERWISE IT IS NOT A VALID GET.

{Gittin 72b}
Gemara:
אמר רב הונא גיטו של שכיב מרע כמתנתו
מה מתנתו אם עמד חוזר אף גיטו אם עמד חוזר
ולית הילכתא כרב הונא דהא אסיקנא רבא לא סבירא להו הא דרב הונא גזרה שמא יאמרו יש גט לאחר מיתה הילכך אם עמד אינו חוזר אלא היכי עביד כדאתקין שמואל כדבעינן למימר קמן.
Rav Huna said: The get of a deathly ill person is like his gift. Just like his gift, if he arose {from the illness} he can retract, so too his get, if he arose he can retract.
And the halacha is like Rav Huna, for behold we conclude {on Gittin 73a} that Rava {and Rabba} do not hold like this of Rav Huna, as a decree lest they {=people erroneously} say that there is get after death. Therefore, if he arose, he may not retract. Rather, how to act? As Shmuel instituted, as we intend to say in a bit.

{Gittin 73a}
אמר רבי אלעזר משמיה דרב שכיב מרע שניתק מחולי לחולי מתנתו מתנה
Rabbi Eleazar said in the name of Rav: A deathly ill person who passes from one illness to another, his gift is {=remains} a gift.

No comments: