Friday, September 26, 2008

Rif Gittin 37a {75b}

37a

{Gittin 75b}
Mishna:
הרי זה גיטיך על מנת שתשמשי את אבא על מנת שתניקי את בני
כמה היא מניקתו שתי שנים
ר' יהודה אומר שמנה עשר חדש
מת הבן או שמת האב הרי זה גט
הרי זה גיטיך על מנת שתשמשי את אבא שתי שנים על מנת שתניקי את בני שתי שנים מת הבן או שמת האב או שאמר האב אי אפשי שתשמשני שלא בהקפדה אינו גט
רבן שמעון בן גמליאל אומר כזה גט
כלל אמר רשב"ג כל עכבה שאינה ממנה הרי זה גט
[IF A MAN SAYS], HERE IS YOUR GET ON CONDITION THAT YOU LOOK AFTER MY FATHER, ON CONDITION THAT YOU GIVE SUCK TO MY CHILD,

{As a digression}:
HOW LONG IS SHE TO GIVE IT SUCK? TWO YEARS.
RABBI YEHUDA SAYS: EIGHTEEN MONTHS.
IF THE CHILD DIES OR THE FATHER DIES, THE GET IS VALID.

[IF HE SAYS], THIS IS YOUR GET ON CONDITION THAT YOU LOOK AFTER MY FATHER FOR TWO YEARS, ON CONDITION THAT YOU GIVE SUCK TO MY CHILD FOR TWO YEARS, THEN IF THE CHILD DIES OR IF THE FATHER SAYS, I DON'T WANT YOU TO LOOK AFTER ME, EVEN THOUGH SHE HAS GIVEN NO CAUSE FOR COMPLAINT, THE GET IS NOT VALID.
RABBAN SHIMON BEN GAMALIEL, HOWEVER, SAYS THAT A GET LIKE THIS IS VALID. RABBAN SHIMON BEN GAMALIEL LAID IT DOWN AS A GENERAL RULE THAT WHEREVER THE OBSTACLE DOES NOT ARISE FROM HER SIDE, THE GET IS VALID.

Gemara:
ומי בעינן כולי האי
ורמינהי שימשתו יום אחד הניקתו יום אחד הרי זה גט
אמר רב חסדא לא קשיא מתני' רבנן ברייתא רבן שמעון בן גמליאל דמיקל בתנאי ולית הלכתא כרבן שמעון בן גמליאל
רבא אמר לא קשיא כאן בסתם שתי שנים כאן במפרש יום אחד
רב אשי אמר סתם נמי כמפרש יום אחד דמי ומתניתין וברייתא חד טעמא אינון ולא פליגי ואי מתני' כמפרש יום אחד דמי מה לי שתי שנים ומה לי שמנה עשר חדש יום אחד סגיא
הכי קאמר יום אחד משתי שנים לאפוקי לאחר שתי שנים דלא יום אחד משמונה עשר חדש לאפוקי לאחר שמנה עשר חדש דלא
כלומר אם שמשתו לאביו יום אחד בחיים או הניקתו לבנו יום אחד בתוך שתי שנים אלו או בתוך שמנה עשר חדש אלו הרי זה גט אבל לאחר שתי שנים ולאחר שמנה עשר חדש לא
And do we really need this much {time}?
But I will raise an objection {from a brayta}: If she served him one day, or suckled him one day, it is a valid get.
Rav Chisda said: This is no question. Our Mishna is the Sages while the brayta is Rabban Shimon ben Gamliel, who is lenient in conditions, and the halacha is not like Rabban Shimon ben Gamliel.
Rava said: This is no question. Here, where it was stated without elaboration, it means two years. Here, where it was elaborated, one say.
Rav Ashi said: Where is was stated without elaboration, it is also like it was elaborated "one day." And our Mishna and the brayta have a single reason, and they do not argue. And if our Mishna is like where he elaborated "one day," why does it mention two years and why does it mention eighteen months? A single day should suffice.
This is what it means to say: one day within those two years, to the exclusion of after two years, where it would not work; one day of those eighteen months, to the exclusion of after eighteen months, where it would not work.
That is to say: If she served his father one day while he was alive, or nursed his son one day within those two years or within those eighteen months, it is a valid get. But after two years or after eighteen months, no.

והלכתא כרב אשי דבתרא הוא
ואע"ג דאקשינן ליה ואסיקנא בקשיא הלכתא כוותיה דהא לא אסיקנא בתיובתא
ואיכא מאן דאמר כיון דדייקא מתני' כוותיה דרבא הלכתא כוותיה.
And the halacha is like Rav Ashi, for he is latest. And even though we ask on him, and we conclude with a question, the halacha is like him, for we do not conclude with an absolute disproof.
And there is one who said that since the Mishna can be carefully analyzed in support of Rava, the halacha is like him.

No comments: