Tuesday, September 23, 2008

Rif Gittin 35a {73a - 74a}

35a

{Gittin 73a}

ההוא גברא דזבין ארעא לחבריה
קביל עליה כל אונסא דמיתיליד בה לסוף אפיקו בה נהרא אתו לקמיה דרבינא
א"ל זיל שפי ליה דהא קבילת עלך כל אונסא דמתיליד בה
אמר ליה רב אחא בר תחליפא לרבינא אונסא דלא שכיח הוא
איגלגל מילתא ומטת לקמיה דרבא אמר אונסא דלא שכיח הוא
There was a certain person who sold land to his fellow. He {the seller} accepted upon himself any mishap which would come to pass in it. In the end, they {=the government} turned a river through it. They came before Ravina. He said to him {the seller}: Go and clear it for him, for you accepted upon yourself any misha[ that would occur in it.
Rav Acha bar Tachlifa said to Ravina: This is a mishap which is not common.
The matter was circulated, and it came before Rava. He said: It is a mishap which is not common.

רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע זבון שומשמא אגודא דנהר מלכא אגורו מלחי למעברינהו וקבילו עליהו כל אונסא דמתיליד
לסוף איסתכר נהר מלכא [סבא] נקטו מלחי אמרי להו אגורו חמרא ואפקינהו ניהלן דהא קבילתון כל אונסא דמתיליד
אתו לקמיה דרבא אמר להו קאקי חיוורי משלחי גלימא דאינשי אונסא דלא שכיח הוא
והלכתא כרבא
Rav Pappa and Rav Huna son of Rav Yehoshua bought sesame on the bank of Nehar Malka {in a bit, Rif will have a girsa which lists this as Nehar Malka Sabba, which Soncino defines as the Grand Canal connecting the Euphrates with the Tigris}. They hired sailors to transport it across {to Naresh, the home of Rav Pappa} and they {=the sailors} accepted upon themselves any mishap that might happen. In the end, the Nehar Malka Sabba canal was stopped up. They took the sailors and said to them: Hire donkey-drivers and deliver it to us, for you have accepted upon yourselves any mishap that might come about.
They came before Rava. He said to them {the drivers}: White ducks {=Rav Pappa and Rav Huna son of Rav Yehoshua, with grey beards}, who want to strip men of their clothes. It is a mishap which is not common.
And the halacha is like Rava.

Mishna:
לא תתייחד עמו אלא על פי עדים אפילו עבד אפילו שפחה חוץ משפחתה מפני שלבה גס בה:

מה היא באותן הימים ר' יהודה אומר הרי היא כאשת איש לכל דבר רבי יוסי אומר מגורשת ואינה מגורשת
SHE {a woman given her get which will take hold now if he dies later} SHOULD NOT BE SECLUDED WITH HIM EXCEPT IN THE PRESENCE OF WITNESSES, EVEN IF IT BE A SLAVE OR A BONDWOMAN, EXCEPT FOR HER OWN BONDWOMAN, HER HEART IS PROUD TOWARDS HER.

WHAT IS HER STATUS DURING THOSE DAYS {between delivery of the get and his death}? RABBI YEHUDA SAYS {Gittin 73b}: SHE IS REGARDED AS A MARRIED WOMAN IN EVERY RESPECT.
RABBI YOSSI SAYS: SHE IS BOTH DIVORCED AND NOT DIVORCED.


Gemara:
{In our gemara, the quoted text of the Mishna is on the last part of the Mishna, from
WHAT IS HER STATUS DURING THOSE DAYS?}
תאנא ובלבד שימות
ולכי מאית הוי גיטא
והא קיימא לן אין גט לאחר מיתה
אמר רבא באומר מעת שאני בעולם
A tanna taught: Provided he dies.

And when he dies, will it be a get? But we have established that there is no get after death?
Rava said: Where he says "from the time that I am in this world."

תנו רבנן ימים שבינתים בעלה זכאי במציאתה ובמעשה ידיה ובהפרת נדריה ויורשה ומטמא לה
כללו של דבר הרי היא כאשתו לכל דבר אלא שאינה צריכה הימנו גט שני דברי ר' יהודה
רבי מאיר אומר בעילתה תלויה
רבי יוסי אומר בעילתה ספק
וחכמים אומרים מגורשת (ואינה מגורשת) לכל דבר ובלבד שימות:
The Sages learnt {in a brayta}: The intervening days, her husband is entitled to her found object, he handiwork, in nullifying her vows, and he inherits her and {Gittin 74a} {even if a kohen} may become ritually impure to her {if she dies}. The general principle of the matter: Behold, she is as his wife for every matter, except that she does not need a second get. These are the words of Rabbi Yehuda. Rabbi Meir says: Her intercourse {with another man, judgment} is suspended {such that if the husband dies, the get was valid and there is no penalty}. Rabbi Yossi said: Her intercourse is a doubt {if the husband dies}. And the Sages say: She is divorced (* and not divorced *) in terms of any matter, so long as he dies.

No comments: