Monday, September 15, 2008

Rif Gittin 29b {63b - 64a}

29b

{Gittin 63b}
Mishna:

האשה שאמרה התקבל לי גיטי צריכה שתי כיתי עדים
שנים שיאמרו בפנינו אמרה ושנים שיאמרו בפנינו קבל וקרע ואפילו הן הראשונים והן האחרונים או אחד מן הראשונים ואחד מן האחרונים ואחד מצטרף עמהן
A WOMAN WHO SAYS [TO AN AGENT] 'RECEIVE MY GET FOR ME' REQUIRES TWO SETS OF WITNESSES, TWO [WITNESSES] TO SAY, IN OUR PRESENCE SHE TOLD HIM, AND TWO TO SAY, IN OUR PRESENCE HE RECEIVED [THE GET] AND TORE IT IT IS IMMATERIAL IF THE FIRST SET ARE IDENTICAL WITH THE LAST
{Gittin 64a}
OR IF THERE WAS ONE MAN IN THE FIRST SET AND ONE IN THE SECOND AND THE SAME MAN JOINED WITH BOTH OF THEM.

Gemara:
איתמר בעל אומר לפקדון ושליש אומר לגירושין
רב הונא אמר בעל נאמן
רב חסדא אמר שליש נאמן
רב הונא אמר בעל נאמן דאם איתא דלגירושין יהביה ניהליה לדידה הוה יהיב ליה
ורב חסדא אמר שליש נאמן דהא הימניה
ואותיב רבי אבא לרב הונא מהא דתניא
הודאת בעל דין כמאה עדים דמי והשליש נאמן משניהם
ופריק שאני ממון דאיתיהיב למחילה
ואקשינן והא תניא וכן לגיטין
ופריק גיטי ממון
ופסקו רבואתא הלכתא כרב הונא ואנן לא סבירא לן הכי אלא הלכתא כרב חסדא דסוגיין כוותיה כדמברר לקמן.
It was stated {by Amoraim}:
The husband says, {I gave you the Get} in deposit, and the depository says, to divorce {your wife}:
Rav Huna said: The husband is believed.
Rav Chisda said: The depository is believed.
Rav Huna said: The husband is believed, for if it is so, that he gave it for divorce, he would have given it to her himself. And Rav Chisda said: The depository is believed, for he trusted him {in that he gave him the get}.
And Rabbi Abba objects to Rav Huna from this which they learnt {in a brayta}: Admission of a litigant is equivalent to 100 witnesses, and the depository is believed more than either of the two.
And it resolves: Monetary matters are different, for they are given over to forgiveness.
And we ask: But they learnt {in the brayta} "and so too for gittin?"
And it resolves: Monetary gittin {contracts}.
And the {post-Talmudic} Rabbis rule that the halacha is like Rav Huna. And we do not hold so, but rather, the halacha is like Rav Chisda, for our sugya is in accordance with him, as we will explain later on.

ומודה רב הונא דאי אמרה קמאי דידי לגירושין יהיב ניהליה מהימנא מגו דאי בעיא אמרה לדידי יהביה ניהלי.
And Rav Huna would admit that if she says before us "He gave mine {=my get} to him for the purposes of divorce, she would be believed, since if she wished she could say that he gave mine to me.

(תנן האשה שאמרה התקבל לי גיטי צריכה שתי כיתי עדים כו'
ואמאי נהימניה לשליח
מי קנפיק גיטא מתותיה ידיה דליהמניה
הא תינח בפנינו אמרה
(
(* We learnt {in a Mishna}: "A WOMAN WHO SAYS [TO AN AGENT] 'RECEIVE MY GET FOR ME' REQUIRES TWO SETS OF WITNESSES..."
But why? Let us believe the agent?
{In answer:} Does the agent produce the get from under his hand, that he should be believed?
Thus, it is settled {why witnesses are required to say} "before us she said {to the agent}." *)

No comments: