Tuesday, September 09, 2008

Rif Gittin 27b {59a; Ketubot 70a; Gittin 59a-b; 61a; 59b - 60a}

27b

{Gittin 59a}
Mishna:

חרש רומז ונרמז
בן בתירא אומר קופץ ונקפץ במטלטלין
הפעוטות מקחן מקח וממכרן ממכר במטלטלין
A DEAF-MUTE CAN GESTICULATE AND BE GESTICULATED TO {=HOLD CONVERSATION BY MEANS OF GESTURES}.
BEN BETEIRA SAYS: HE MAY ALSO DO SO BY MEANS OF LIP-MOTIONS WHERE THE TRANSACTION CONCERNS MOVABLES.
THE PURCHASE OR SALE EFFECTED BY YOUNG CHILDREN IN MOVABLES IS VALID.

Gemara:
אמר רב נחמן מחלוקת במטלטלין אבל בגיטין דברי הכל ברמיזה
ואיכא דאמרי אמר רב נחמן כמחלוקת במטלטלין כך מחלוקת בגיטין והא אנן במטלטלין תנן אימא אף במטלטלין:
Rav Nachman said: The dispute is about movable objects, but by get, all agree that with gesticulations {must be used}.
And some {versions} say: Rav Nachman said: Just like in the dispute by movable objects, so is the dispute by get.
But we learn {in the Mishna} "concerning movables"? Say "even concerning movables."

הפעוטות מקחן מקח כו'.
ועד כמה מחוי רב יהודה לרב יצחק בריה כבר שית כבר שבע
רב כהנא אמר כבר שבע כבר תמני
במתניתא תנא כבר תשע כבר עשר
ול"פ כל חד וחד לפום חורפיה
"THE YOUNG CHILDREN, THEIR PURCHASE IS A VALID PURCHASE...":
And until when {is the youngest age}?
Rav Yehuda pointed out to Rav Yitzchak his son: About six or seven.
Rav Kahana said: About seven or eight.
In a brayta it was taught: About nine or ten.
And they do not argue. Each of them in accordance with his intelligence.

וטעמא מאי א"ר אבא בר יעקב א"ר יוחנן משום כדי חייו
ואמרי' עלה בפ' מציאת האשה
אמר רפרם ל"ש אלא שאין שם אפוטרופוס אבל יש שם אפוטרופוס אין מקחן מקח ואין ממכרן ממכר
And what is the reason {that it is effective}?
R' Abba bar Yaakov cited Rabbi Yochanan: for the provision of his livelihood.
And we say upon it {this Mishna} in perek Metziat HaIsha {Ketubot 70a}:
Rafram said: They only learned this where there is no guardian, but if there is a guardian, their purchase is no purchase and their sale is no sale.

{Gittin 59a}
וטעותו עד כמה א"ר זירא עד שתות כגדול
ומתנתו מתנה אחת מתנת בריא ואחת מתנת שכיב מרע ואחת מתנה מרובה ואחת מתנה מועטה
And their error {being valid}, until how much?
Rabbi Zera {our gemara has Rabbi Yona citing Rabbi Zera}: Up to 1/6th, just a for an adult.

And his gift is a gift, whether it is a gift of a healthy person or the gift of a deathly ill person, whether a large gift or a small gift.

Mishna:

אלו דברים אמרו מפני דרכי שלום
כהן קורא ראשון ואחריו לוי ואחריו ישראל מפני דרכי שלום
מערבין בבית ישן מפני דרכי שלום
בור הקרוב לאמה מתמלא ראשון מפני דרכי שלום
מצודות היה ועופות ודגים יש בהן גזל מפני דרכי שלום ר' יוסי אומר גזל גמור.
מציאת חרש שוטה וקטן יש בהן גזל מפני דרכי שלום ר' יוסי אומר גזל גמור.
העני המנקף בראש הזית מה שתחתיו גזל מפני דרכי שלום רבי יוסי אומר גזל גמור
אין ממחין ביד עניי עובדי כוכבים בלקט שכחה ופיאה מפני דרכי שלום:
THE FOLLOWING RULES WERE LAID DOWN ON ACCOUNT OF THE WAYS OF PEACE.
A KOHEN IS CALLED UP FIRST TO READ {for an aliyah} AND AFTER HIM A LEVITE AND THEN A LAY ISRAELITE, IN THE INTERESTS OF PEACE.
AN 'ERUV IS PLACED IN AN OLD HOUSE {where it has always been placed} IN THE INTERESTS OF PEACE.
{Gittin 59b}
THE PIT WHICH IS NEAREST THE [HEAD OF THE] WATERCOURSE THE PIT WHICH IS NEAREST THE [HEAD OF THE] WATERCOURSE IN THE INTERESTS OF PEACE.

[THE TAKING OF] BEASTS, BIRDS AND FISHES FROM SNARES [SET BY OTHERS] IS RECKONED AS A KIND OF ROBBERY, IN THE INTERESTS OF PEACE.
RABBI YOSSI SAYS THAT IT IS ACTUAL ROBBERY.

[TO TAKE AWAY] ANYTHING FOUND BY A DEAF-MUTE, AN IDIOT OR A MINOR IS RECKONED AS A KIND OF ROBBERY, IN THE INTERESTS OF PEACE.
RABBI YOSSI SAYS THAT IT IS ACTUAL ROBBERY.

IF A POOR MAN GLEANS ON THE TOP OF AN OLIVE TREE, [TO TAKE THE FRUIT] THAT IS BENEATH HIM IS COUNTED AS A KIND OF ROBBERY.
RABBI YOSSI SAYS THAT IT IS ACTUAL ROBBERY.

THE POOR OF THE HEATHEN MAY NOT BE PREVENTED FROM GATHERING GLEANINGS, FORGOTTEN SHEAVES, AND THE CORNER OF THE FIELD, IN THE INTERESTS OF PEACE.

{Gittin 61a}

משאלת אשה לחברתה החשודה על השביעית נפה וכבדה ריחים ותנור אבל לא תבור ותטחן עמה
אשת חבר משאלת לאשת ע"ה נפה וכברה ובוררת וטוחנת ומרקדת עמה בזמן שהיא טמאה אבל לא בזמן שהיא טהורה אבל משתטיל למים לא תגע אצלה שאין מחזיקין ידי עוברי עבירה
וכולן לא אמרו אלא מפני דרכי שלום
מחזיקין ידי עובדי כוכבים בשביעית אבל לא [ידי] ישראל ושואלין בשלומן מפני דרכי שלום:
A WOMAN MAY LEND TO ANOTHER WHO IS SUSPECTED OF NOT OBSERVING THE SABBATICAL YEAR A FAN OR A SIEVE OR A HANDMILL OR A STOVE, BUT SHE SHOULD NOT SIFT OR GRIND WITH HER.
THE WIFE OF A CHAVER {who is meticulous about separating terumah and maaser, and tahara} MAY LEND TO THE WIFE OF AN AM HAARETZ {who is not meticulous} A FAN OR A SIEVE AND MAY WINNOW AND GRIND AND SIFT WITH HER, BUT ONCE SHE HAS POURED WATER OVER THE FLOUR SHE SHOULD NOT TOUCH ANYTHING WITH HER, BECAUSE IT IS NOT RIGHT TO ASSIST THOSE WHO COMMIT A TRANSGRESSION.
ALL THESE RULES WERE LAID DOWN ONLY IN THE INTERESTS OF PEACE.

HEATHENS MAY BE ASSISTED IN THE SABBATICAL YEAR BUT NOT ISRAELITES, AND GREETING MAY BE GIVEN TO THEM, IN THE INTERESTS OF PEACE.

{Gittin 59b}
Gemara:
ת"ר וקדשתו לכל דבר שבקדושה לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון

The Sages learnt {in a brayta}: {Vayikra 21:8}
ח וְקִדַּשְׁתּוֹ--כִּי-אֶת-לֶחֶם אֱלֹהֶיךָ, הוּא מַקְרִיב; קָדֹשׁ, יִהְיֶה-לָּךְ--כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי ה מְקַדִּשְׁכֶם. 8 Thou shalt sanctify him therefore; for he offereth the bread of thy God; he shall be holy unto thee; for I the LORD, who sanctify you, am holy.
For any matter of holiness -- to open {proceedings} first, to bless first, and to take the choice portion first.

אמר אביי נקטינן אין שם כהן נתפרדה החבילה
ואמר אביי נקטינן אם אין שם לוי כהן שקרא ראשון קורא
שלחו בני גלילא לרבי חלבו אחריהן מי קורא
לא הוה בידיה אתא שייליה לר' יצחק נפחא
א"ל אחריהן קוראין ת"ח הממונין על הציבור אחריהן ת"ח הראויין למנותן פרנסין על הציבור אחריהן בני ת"ח שאבותן ממונין פרנסין על הציבור ואחריהן ראשי כנסיות וכל העם.
Abaye said: We have a tradition {in terms of laining} that if there is no kohen present, the bundle is separated.
And Abaye said: We have a tradition that if there is no Levi present, the kohen who read first reads {that portion as well}. {as per the gemara's emendation of Abaye's statement}

The residents of Galilee sent to Rabbi Chelbo: After them, who reads?
{Gittin 60a}
He did not have {the answer} in hand. He asked Rabbi Yitzchak Nafcha. He said to him: After them reads Torah scholars who are appointed {our gemara: as parnasim -- leaders} upon the community. After them Torah scholars who are fit to be appointed parnasim upon the community. After them, the sons of Torah scholars, whose fathers are appointed parnasim upon the community. And after them, the heads of the synagogues and {then} all the people.

רבה ור' יוסף דאמרי תרוייהו אין קורין בחומשין בבהכ"נ מפני כבוד הציבור
רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו האי ספר אפטרתא אסור למיקרי ביה בשבתא
מ"ט דלא ניתן ליכתב
Rabba and Rav Yosef both say that we should not read {=lain} chumashim {a separate scroll of one chumash, rather than the entire Pentateuch} in the synagogue, because of the respect for the congregation.
Rabba and Rav Yosef both say that this sefer of haftaras {containing Neviim}, it is forbidden to read from it on Shabbat.
What is the reason? For it was not given over for writing {sections of haftara separately}.

מר בר רב אשי אמר לטלטולי נמי אסור
מ"ט דלא חזי למיקרי ביה בשבתא

ולא היא שרי למקרי ביה ושרי לטלטוליה דר' יוחנן ורשב"ל מעייני בספרא דאגדתא בשבת
והא לא ניתן ליכתב אלא כיון דלא אפשר עת לעשות לה' הפרו תורתך
הכי נמי כיון דלא אפשר עת לעשות לה' הפרו תורתך
Mar bar Rav Ashi said: To move them is also forbidden.
What is the reason? That they are not fitting to be read from on Shabbat.
And this is not so. It is permitted to read from it and it is permitted to move it. For Rabbi Yochanan and Rabbi Shimon ben Lakish would look through a book of aggada on Shabbat. But it was not given over to be written down? Rather, since it was not {otherwise} possible, {Tehillim 119:126}
קכו עֵת, לַעֲשׂוֹת לַה-- הֵפֵרוּ, תּוֹרָתֶךָ. 126 It is time for the LORD to work; they have made void Thy law.
So too here, since it is not {otherwise} possible {since they cannot get a complete copy of Neviim},
קכו עֵת, לַעֲשׂוֹת לַה-- הֵפֵרוּ, תּוֹרָתֶךָ. 126 It is time for the LORD to work; they have made void Thy law.

No comments: