Friday, September 26, 2008

Rif Gittin 38b {76b - 77a}

38b

{Gittin 76b}

באומר נאמנת עלי לומר שלא פייס
ואיכא מאן דמתני לה אמתני' מעכשיו אם לא באתי מכאן ועד י"ב חדש ומת בתוך י"ב חדש הרי זה גט
וליחוש שמא בא
אמר רבה בר רב הונא הכי אמר אבא מארי משמיה דרב באומר נאמנת עלי לומר שלא באתי

מאן דמתני לה אמתניתין כ"ש אברייתא
ומאן דמתני לה אברייתא אבל אמתני' לא
אם לא באתי קאמר והא לא אתא
It is where he said "she is believed by me to say that we have not reconciled" {and so there is would be no reason to suspect they have slept together}.
And there is one who taught it {, the question and answer of Rabba bar Rav Huna not on the brayta but rather} upon the Mishna {very next Mishna}, which stated "THIS IS YOUR GET FROM NOW IF I DO NOT RETURN WITHIN TWELVE MONTHS, AND HE DIES WITHIN TWELVE MONTHS, IT IS A GET."
And let us worry lest he came?
Rabba bar Rav Huna said: So said my father may teacher {abba mari} in the name of Rav: It is where he said "she is believed by me to say that I have not come."

The one who taught it on the Mishna, all the more so on the brayta. And the one who taught it on the brayta, upon the Mishna, however, no. For "if I don't come" he stated and behold he did not come.

Mishna:
הרי זה גיטיך אם לא באתי מכאן ועד שנים עשר חדש ומת בתוך י"ב חדש אינו גט
הרי זה גיטיך מעכשיו אם לא באתי מכאן עד י"ב חדש ומת בתוך י"ב חדש ה"ז גט
אם לא באתי מכאן ועד י"ב חדש כתבו גט ותנו לאשתי כתבו בתוך י"ב חדש ונתנו לאחר י"ב חדש אינו גט:
[IF A MAN SAYS,] THIS IS YOUR GET IF I DO NOT RETURN WITHIN TWELVE MONTHS, AND HE DIES WITHIN TWELVE MONTHS, IT IS NO GET.
THIS IS YOUR GET FROM NOW IF I DO NOT RETURN WITHIN TWELVE MONTHS, AND HE DIES WITHIN TWELVE MONTHS, IT IS A GET.
IF I DO NOT COME WITHIN TWELVE MONTHS, WRITE A GET AND GIVE IT TO MY WIFE, AND THEY WROTE A GET BEFORE TWELVE MONTHS HAD PASSED AND GAVE IT AFTER, IT IS NO GET.

Gemara:
אמר אביי הכל מודים היכא דאמר לה לכשתצא חמה מנרתיקה לכי נפקא אמר לה ואי מאית בליליא הוי גט לאחר מיתה ואין גט לאחר מיתה
על מנת שתצא חמה מנרתיקה מעכשיו קאמר לה והוה לה גט מחיים
כדרב הונא דאמר רב הונא כל האומר על מנת כאומר מעכשיו דאמי
לא נחלקו אלא באם תצא
מר סבר כר' יוסי דאמר זמנו של שטר מוכיח עליו והו"ל כמהיום אם מתי מעכשיו אם מתי ומ"ס לא אמרי' כר' יוסי והו"ל כאם מתי גרידא והילכתא כרבנן:
Abaye said: All agree that where he said to her, "when the sun leaves its sheath" {Gittin 77a} that he is saying to her "{only} when the sun comes out," and so if he dies at night, it would be a get after death, and there is no {valid} get after death. {And all agree that if he said to her} "On condition that the sun come out of its sheath," he is saying to her "from now," and so it is a get from a living state, like Rav Huna. For Rav Huna said: Whoever says "on condition" is as if he is saying "from now."
And they only argue {where he said} "If it comes out."
One master {=Rabbi Yehuda haNassi} holds like Rabbi Yossi who said that the time of the shtar {contract} proves it, and it is like "from today if I die," or "from now if I die." And one master {=the Tanna of our Mishna} holds that we do not say like Rabbi Yossi, and so it is like "if I die" by itself.
And the halacha is like the Sages.

No comments: