Wednesday, November 21, 2007

Rif Ketubot 39b {80b - 81a}

39b

{Ketubot 80b continues}
Gemara:

איבעיא להו שומרת יבם שמתה מי קוברה
יורשי הבעל קברי לה דירתי כתובתה או דילמא יורשי האב קברי לה דקא ירתי נכסים הנכנסין והיוצאין עמה
א"ר עמרם ת"ש דתניא שומרת יבם שמתה יורשיה יורשי כתובתה חייבין בקבורתה
ש"מ יורשי הבעל חייבין בקבורתה
אמר אביי אף אנן נמי תנינא אלמנה ניזונית מנכסי יתומים ומעשה ידיה שלהן ואין חייבין בקבורתה יורשיה יורשי כתובתה חייבין בקבורתה אי זו היא אלמנה שיש לה שני יורשין הוי אומר זו שומרת יבם:
It was a question to them: A woman waiting on her levir {to perform yibbum or chalitza} who died, who buries her? Do the heirs of the husband bury her, for they inherit her ketuba, or perhaps do the heirs of the father bury her, for they inherit the assets which enter and leave with her?
Rav Amram said: Come and here -- for they learnt {in a brayta}, "A woman waiting on her levir who died,
{Ketubot 81a}
her heirs, those who inherit her ketuba, are obligated in her burial." We deduce from this that the heirs of the husband are obligated in her burial.
Abaye said: We too learnt in {in a Mishna}: A widow is provided for from the assets of the orphans and her handiwork is theirs, and they are not obligated in her ketuba. Her heirs, those who inherit her ketuba, are obligated in her burial. Who is the widow who has two sets of heirs? Say this is the woman waiting on her levir.

ההוא גברא דנפלה ליה יבמה בפומבדיתא בעא אחוה למפסלה בגיטא (מיניה)ש
There was a man to whom fell before him a yevama in Pumbedita. His {younger} brother wished to invalidate her {to marry this man} via a get.

No comments: