Thursday, November 15, 2007

Rif Ketubot 35a {74a; 75a - b}

35a

{Ketubot 74a continues}

צריכה הימנו גט חזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות:
(הג"ה אבל המקדש במלוה או על תנאי אינה צריכה ממנו גט מ"ט בההוא לא טעו אינשי אבל בהנך טעו אינשי עד כאן):
she required a get from him. There is a presumption that a man does not make his intercourse an intercourse of harlotry.
(Gloss: However, if one betrothed with a loan, or on condition, she does not require a get from him. What is the reason? In this, people do not make a mistake, but in that, people make a mistake. End gloss.)

{Ketubot 75a}
שכל המומין הפוסלין בכהנים פוסלין בנשים:
תנא הוסיפו עליהן בנשים ריח רע וזיעה וריח הפה ושומא וקול עבה ודדיה גסים טפח יתר מחברותיה וטפח בין דד לדד ונשיכת כלב ונעשה מקומו צלקת
תניא שומא שיש בה שער הרי זו מום אין בה שער גדולה הרי זו מום קטנה אין זו מום ואי זו היא גדולה פירש רבי שמעון בן גמליאל עד כאיסר האיטלקי:
"For all blemishes which invalidate by kohanim invalidate by women":
A tanna taught: They added upon them {=these blemishes} by women a bad odor, {excessive} perspiration, and bad breath, a mole, a thick {/deep} voice, breasts a handbreadth larger than her friends, a handbreadth between one breast and the other breast, and a dog bite where the place of the bite became a scar.
They learnt {in a brayta}: A mole which has hair upon it is a blemish. If there is no hair upon it, if it is large it is a blemish, but if it is small, it is not a blemish. And what is "large?" Rabbi Shimon ben Gamliel explain: Such that it is the size of an Italian isar {a coin}.

Mishna:
היו בה מומין ועודה בבית אביה האב צריך להביא ראיה שמשנתארסה נולדו בה מומין אלו ונסתחפה שדהו נכנסה לרשות הבעל הבעל צריך להביא ראיה שעד שלא נתארסה היו בה מומין אלו והיה מקחו מקח טעות דברי ר"מ
וחכמים אומרים במה דברים אמורים במומין שבסתר אבל במומין שבגלוי אינו יכול לטעון
ואם יש מרחץ באותה העיר אפי' במומין שבסתר אינו יכול לטעון מפני שבודק בקרובותיו
If there were blemishes upon her while she was yet in her father's house, the father must bring a proof that these blemishes came upon her from after she was betrothed, such that it is his {=the husband's} field which has been inundated. If she entered into the husband's domain {via marriage}, the husband must bring a proof that before she was betrothed there were these blemishes, such that his acquisition was an erroneous acquisition. These are the words of Rabbi Meir.
And the Sages say: Where are these words said: By concealed blemishes,
{Ketubot 75b}
but exposed blemishes, he is not able to plead this.
And if there is a bathhouse in that city, even concealed blemishes, he is not able to plead this, for he checks this out via his {female} relatives.

No comments: