Thursday, November 01, 2007

Rif Ketubot 25b {Ketubot 61a continues; 61b; 59b}

25b

{Ketubot 61a continues}

ואמר רב יצחק בר חנניא אמר רב הונא הכל משהין לפני השמש חוץ מבשר ויין
אמר רב חסדא בשר שמן ויין ישן
אמר רבא בשר שמן כל השנה כולה ויין ישן בתקופת תמוז
אמר רב ענן בר תחליפא הוה קאימנא קמיה דמר שמואל ואייתו ליה תבשילא דארדי ואי לאו דיהיב לי מיניה איסתכני
ור"פ אמר אפי' תמרתא דהינוניתא
כללא דמילתא כל דאית ליה ריחא ואית ליה קיוהא:
And Rav Yitzchak bar Chanania cited Rav Huna: All can be held back {until after the meal} from before the waiter except for meat and wine.
Rav Chisda said: Fatty meat and old wine.
Rava said: Fatty meat the entire year, and old wine in the season of Tammuz {=summer solstice}.
Rav Anan bar Tachlifa said: I was standing before Mar Shmuel and they brought him a cooked dish of mushrooms, and if some of it were not given to me, I would have been in danger.
And Rav Papa said: Even a fragrant date.
The general rule of the matter -- anything which has a fragrance and has an acrid taste.

אבוה בר איהי ומנימין בר איהי חד ספי מכל מינא ומינא לשמעיה וחד ספי מחד מינא מר משתעי אליהו בהדיה ומר לא משתעי אליהו בהדיה:
Avuah bar Ihi and Minyamin bar Ihi, one supplied his attending waiter with every single foodstuff and one supplied from one foodstuff. To the first, Eliyahu spoke with him, and to the other, Eliyahu did not speak with him.

{Ketubot 61b}
ועושה בצמר
בצמר אין בפשתים לא
מתני' מני רבי יהודה היא דתניא אין כופין אותה לעמוד לא לפני אביו ולא לפני בנו ולא ליתן תבן לפני בקרו אבל כופה ליתן תבן לפני בהמתו ר' יהודה אומר אף אינו כופה לעשות בפשתן מפני שהפשתן מסריח הפה ומשרביט השפתים ודוקא בכתנא רומאה:
"And she works in wool":
In wool, yes. In flax {/linen}, no.
Who is our Mishna{'s author}? It is Rabbi Yehuda. For they learnt {in a brayta}: We do not force her to stand {in waiting}, not before his father nor before his son, not to put straw before his cattle, but he may compel her to put straw before his beast. {our gemara reverses the last.} Rabbi Yehuda says: He even may not compel her to work in flax, because flax swells the mouth and stiffens the lips.
And specifically Roman flax.

ר' אליעזר אומר אפי' הכניסה:
אמר רב מלכיו אמר רב אדא בר אהבה הלכה כר' אליעזר:
"Rabbi Eliezer said: Even is she brought in {100 maidservants}":
Rav Malkio cited Rav Ada bar Ahava: The halacha is like Rabbi Eliezer.

{Ketubot 59b}
Mishna:
רשב"ג אומר אף המדיר את אשתו מלעשות מלאכה יוציא ויתן כתובה שהבטלה מביאה לידי שעמום
Rabban Shimon ben Gamliel says: Even one who forbids his wife via vow from doing labor, he must divorce her and grant her her ketuba, for idleness leads to idiocy.

Gemara:
רשב"ג היינו רבי אליעזר איכא בינייהו דמיטללא בגוריתא קיטנייתא אי נמי בנרדשיר
למאן דאמר שהבטלה מביאה לידי זימה הא נמי מביאה לידי זימה
ולמאן דאמר מביאה לידי שעמום הא אין מביאה לידי שעמום
וכבר אפסיקא הלכתא כרבי אליעזר דחייש לזימה
Rabban Shimon ben Gamliel is the same as Rabbi Eliezer?! This is the difference between them. Where she is addicted to wooden cubs {a game} or chess {/checkers}.
According to the one who said that idleness brings to sexual impropriety, this also brings to sexual impropriety. And according to the one who said that it brings her to idiocy, this does not bring her to idiocy.
And we have already ruled the halacha like Rabbi Eliezer that we worry about sexual impropriety.

Mishna:
המדיר את אשתו מתשמיש המטה בית שמאי אומרים שתי שבתות ובית הלל אומרים שבת אחת והתלמידים היוצאין ללמוד תורה שלא ברשות ל' יום והפועלים שבת אחת
עונה האמורה בתורה הטיילין בכל יום הפועלים שתים בשבת החמרים אחת בשבת הגמלים אחת לל' יום הספנין אחת לששה חדשים דברי רבי אליעזר
If someone forbade himself via vow to intercourse with his wife:
Bet Shammai say two weeks {after which he must get his vow annulled or divorce her}.
And Bet Hillel say: One week.
And the students who go to learn Torah without permission, 30 days.
And the laborers, 1 week.

The conjugal obligation mentioned in the Torah: Men who walk about {at leisure} every day; laborers twice a week; donkey drivers once a week; camel drivers once every 30 days; sailors once every six months. These are the words of Rabbi Eliezer.

No comments: