8a
{Moed Katan 15b continues}
אבל אסור בעשיית מלאכה דכתיב והפכתי חגיכם לאבל
מה חג אסור בעשיית מלאכה אף אבל אסור בעשיית מלאכה
מנודה מותר בעשיית מלאכה דתניא מנודה שונה ושונין לו נשכר ונשכרין לו
מנודה מהו ברחיצה ולא אפשוט
מנודה מהו בנעילת הסנדל ולא אפשוט
ומעשה באחד ששמש מטתו בימי אבלו ושמטו חזירים את גויתו
מנודה מהו בתשמיש המטה ולא אפשוט
אמר רבא מנלן דמשדרינן שליחא ומזמנינן לב"ד דכתיב היו לפני ה'.
אתה ופלוני דכתיב אתה והם ואהרן.
מנ"ל דקבעינן זימנא דכתיב מחר.
זימנא בתר זימנא מנ"ל דכתיב קראו שם פרעה מלך מצרים שאון העביר המועד
ומנ"ל דאי אתפקר בשליחא דבי דינא דאתי ההוא שליחא ואמר ולא מתחזי כלישנא בישא
דכתיב העיני האנשים ההם תנקר לא נעלה
גרסינן בפרק הגוזל אמר רבא שליחא דבי דינא מהימן כבי תרי וה"מ לשמתא אבל לפתיחה לא
מ"ט ממונא הוא דקא מחסר ליה דבעי למיתב ליה זוזא לפתיחה.
דהכי סבר גברא רבה פלוני
דכתיב אמר מלאך ה'
ודמחרמינן דכתיב אורו ארור לדאכיל ושתי בהדיה דכתיב יושביה
ודמפרטינן חטאיה בצבורא דכתיב כי לא באו לעזרת ה'
ומנלן דמפקרינן נכסיה דכתיב ואשר לא יבא בעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו
ומנ"ל דנייצינן ולייטינן ומחינן ותלשינן שערי ומשביעינן דכתיב ואריב עמם ואקללם ואכה מהם אנשים ואמרטם ואשביעם באלהים
ומנלן דכפתינן ואסרינן ועבדינן הרדפה דכתיב הן למות הן לשרושי הן לענוש נכסין הן לאסורין מאי לשרושי א"ר יהודה הרדפה
מנודה מותר בעשיית מלאכה דתניא מנודה שונה ושונין לו נשכר ונשכרין לו
A mourner is forbidden in performing labor. For it is written {Amos 8:10}
One placed in niddui is permitted in performing labor, for they learnt {in a brayta}: One who is placed in niddui may teach and they may teach him, may be hired and others may be hired by him.
אבל אסור ברחיצה דכתיב וישלח יואב תקועה ויקח משם אשה חכמה ויאמר אליה התאבלי נא ולבשי בגדי אבל ואל תסוכי שמן ורחיצה בכלל סיכהOne placed in niddui is permitted in performing labor, for they learnt {in a brayta}: One who is placed in niddui may teach and they may teach him, may be hired and others may be hired by him.
מנודה מהו ברחיצה ולא אפשוט
A mourner is forbidden in bathing, for it is written {II Shmuel 14:2}
One placed in niddui, may he bath?
And it is not resolved.
אבל אסור בנעילת הסנדל מדקאמר רחמנא ליחזקאל ונעליך תשים ברגליך מכלל דכ"ע אסיריOne placed in niddui, may he bath?
And it is not resolved.
מנודה מהו בנעילת הסנדל ולא אפשוט
A mourner is forbidden in wearing sandals, from the fact that the All-Merciful said to Yechezkel {Yechezkel 24:17}
One who is placed in niddui, may he wear sandals?
And it is not resolved.
אבל אסור בתשמיש המטה דכתיב וינחם דוד את בת שבע אשתו ויבא אליה מכלל דמעיקרא אסורOne who is placed in niddui, may he wear sandals?
And it is not resolved.
A mourner is forbidden in marital relations, for it is written {II Shmuel 12:24}:
אמר רפרם בר פפא תנא באבל רבתי אבל אסור לשמש מטתו בימי אבלוומעשה באחד ששמש מטתו בימי אבלו ושמטו חזירים את גויתו
מנודה מהו בתשמיש המטה ולא אפשוט
Rafram bar Pappa said: It is taught {tana} in Avel Rabbati: A mourner is forbidden to engage in marital relations in his days of mourning.
And there was an incident in which someone engaged in marital relations in his days of mourning, and pigs violated his corpse.
One who is in niddui, may he engage in marital relations?
And it is not resolved.
{Moed Katan 16a}
And there was an incident in which someone engaged in marital relations in his days of mourning, and pigs violated his corpse.
One who is in niddui, may he engage in marital relations?
And it is not resolved.
{Moed Katan 16a}
אמר רבא מנלן דמשדרינן שליחא ומזמנינן לב"ד דכתיב היו לפני ה'.
אתה ופלוני דכתיב אתה והם ואהרן.
מנ"ל דקבעינן זימנא דכתיב מחר.
זימנא בתר זימנא מנ"ל דכתיב קראו שם פרעה מלך מצרים שאון העביר המועד
ומנ"ל דאי אתפקר בשליחא דבי דינא דאתי ההוא שליחא ואמר ולא מתחזי כלישנא בישא
דכתיב העיני האנשים ההם תנקר לא נעלה
Rava said: How do we know that we send an agent of the court to call the person {defendant} to court? For it is written {and this is a different derasha in our gemara} {Bemidbar 16:16}
How do we know that they establish a set time? For it is written {same verse} מָחָר -- "to-morrow."
Time after time {that if he ignores the first summons we give him another}, from where do we know? For it is written {Yirmeyahu 46:17}:
And how do we know that if he deals disrespectfully with the agent of bet Din, that that agent comes and reports it, and it is not considered lashon hara? For it is written {again regarding maaseh Korach, where Datan and Aviram say in Bemidbar 16:14}
How do we know that they establish a set time? For it is written {same verse} מָחָר -- "to-morrow."
Time after time {that if he ignores the first summons we give him another}, from where do we know? For it is written {Yirmeyahu 46:17}:
יז קָרְאוּ, שָׁם, פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם שָׁאוֹן, הֶעֱבִיר הַמּוֹעֵד. | 17 They cried there: 'Pharaoh king of Egypt is but a noise; he hath let the appointed time pass by.' |
גרסינן בפרק הגוזל אמר רבא שליחא דבי דינא מהימן כבי תרי וה"מ לשמתא אבל לפתיחה לא
מ"ט ממונא הוא דקא מחסר ליה דבעי למיתב ליה זוזא לפתיחה.
We learn in perek haGozel {Bava Kamma perek 10 - Bava Kamma 112b}:
Rava said: The agent of the bet Din is believed like two witnesses. And these matters are for placing him in cherem, but for presenting him with a warrant {/bill }, no.
What is the reason? It is money that he causes him to lose, for he must return to him the money for {drafting} the warrant.
Rava said: The agent of the bet Din is believed like two witnesses. And these matters are for placing him in cherem, but for presenting him with a warrant {/bill }, no.
What is the reason? It is money that he causes him to lose, for he must return to him the money for {drafting} the warrant.
{Moed Katan 16a}
ומנא לן דמשמתינן דכתיב אורו מרוזדהכי סבר גברא רבה פלוני
דכתיב אמר מלאך ה'
ודמחרמינן דכתיב אורו ארור לדאכיל ושתי בהדיה דכתיב יושביה
ודמפרטינן חטאיה בצבורא דכתיב כי לא באו לעזרת ה'
ומנלן דמפקרינן נכסיה דכתיב ואשר לא יבא בעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו
ומנ"ל דנייצינן ולייטינן ומחינן ותלשינן שערי ומשביעינן דכתיב ואריב עמם ואקללם ואכה מהם אנשים ואמרטם ואשביעם באלהים
ומנלן דכפתינן ואסרינן ועבדינן הרדפה דכתיב הן למות הן לשרושי הן לענוש נכסין הן לאסורין מאי לשרושי א"ר יהודה הרדפה
And how do we know that we place him in cherem? For it is written {Shofetim 5:23}:
And that we place in cherem, because it is written "curse ye" -- cursed be he who eats or drinks with him, for it is written {same verse} יֹשְׁבֶיהָ - "the inhabitants thereof."
And that we specify his sin in public, for it is written {same verse} כִּי לֹא-בָאוּ לְעֶזְרַת ה - "because they came not to the help of the LORD."
And how do we know that we declare his possessions ownerless? For it is written {Ezra 10:8}:
Nechemiah 13:25}:
And how do we know that we bind his hands and feet, tie him to a post, and chase after him {put him in niddui}? For it is written {Ezra 7:26}:
hardafa {prosecution - translated above as "chase after him" = put him in niddui}.
And that we place in cherem, because it is written "curse ye" -- cursed be he who eats or drinks with him, for it is written {same verse} יֹשְׁבֶיהָ - "the inhabitants thereof."
And that we specify his sin in public, for it is written {same verse} כִּי לֹא-בָאוּ לְעֶזְרַת ה - "because they came not to the help of the LORD."
And how do we know that we declare his possessions ownerless? For it is written {Ezra 10:8}:
Nechemiah 13:25}:
And how do we know that we bind his hands and feet, tie him to a post, and chase after him {put him in niddui}? For it is written {Ezra 7:26}:
hardafa {prosecution - translated above as "chase after him" = put him in niddui}.
No comments:
Post a Comment