Thursday, March 29, 2007

Rif Moed Katan 12a {Moed Katan 24b continues; 24a - 24b; 19b - 20a; Bechorot}

12a

{Moed Katan 24b continues}

שנאמר בחג המצות ובחג השבועות מקיש חג השבועות לחג המצות מה חג המצות יש לו תשלומין כל ז' אף חג השבועות יש לו תשלומין כל שבעה:
For it is written {Devarim 16:16}:
טז שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל-זְכוּרְךָ אֶת-פְּנֵי ה אֱלֹהֶיךָ, בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר--בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת, וּבְחַג הַסֻּכּוֹת; וְלֹא יֵרָאֶה אֶת-פְּנֵי ה, רֵיקָם. 16 Three times in a year shall all thy males appear before the LORD thy God in the place which He shall choose; on the feast of unleavened bread, and on the feast of weeks, and on the feast of tabernacles; and they shall not appear before the LORD empty;
Shavuot is connected to Pesach. Just as Pesach has a makeup period of all seven days, so does Shavuot have a makeup period of all seven days.

{Moed Katan 24a}
רבן גמליאל אומר ר"ה ויוה"כ כרגלים:
אמר רב גידל בר מנשיא אמר שמואל הלכה כרבן גמליאל
{Moed Katan 24b}
אדבריה רב פפא לרב אויא סבא ודרש יום אחד לפני ר"ה ור"ה הרי כאן י"ד
אמר רבינא הלכך יום אחד לפני החג וחג ושמיני של חג הרי כאן כ"א יום ולא צריך למנקט אחר החג אלא תשעה ימים בלבד ומקצת יום שלשים ככולו
וכן הלכתא:
"Rabban Gamliel says: Rosh haShana and Yom Kippur are like Festivals":
Rav Gidel bar Menashya cited Shmuel: The halacha is like Rabban Gamliel.

Rav Pappa directed Rav Avia the elder, and expounded: One day before Rosh haShana and Rosh haShana, we have here 14.

Ravina said: Therefore, one day before Succot, and Succot, and the 8th day of Succot {which is a separate Festival}, we have here 21, and he only needs to take {as a period of mourning} after Succot 9 days; and part of the 30th day is like all of it.
And so is the halacha.

{Moed Katan 19b}

ל' יום מנ"ל אתיא פרע פרע מנזיר
כתיב הכא ראשיכם אל תפרעו וכתיב התם גדל פרע שער ראשו מה להלן שלשים אף כאן שלשים
והתם מנ"ל אמר רב מתנה סתם נזירות ל' יום מאי טעמא אמר קרא יהיה בגימטריא תלתין הוו
Thirty days, from where do we {know}?
Let us bring it as a link פרע פרע from nazir. It is written here {Vayikra 10:6: by restrictions on mourning customs for the sons of Aharon}:
ו וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-אַהֲרֹן וּלְאֶלְעָזָר וּלְאִיתָמָר בָּנָיו רָאשֵׁיכֶם אַל-תִּפְרָעוּ וּבִגְדֵיכֶם לֹא-תִפְרֹמוּ, וְלֹא תָמֻתוּ, וְעַל כָּל-הָעֵדָה, יִקְצֹף; וַאֲחֵיכֶם, כָּל-בֵּית יִשְׂרָאֵל--יִבְכּוּ אֶת-הַשְּׂרֵפָה, אֲשֶׁר שָׂרַף יְהוָה. 6 And Moses said unto Aaron, and unto Eleazar and unto Ithamar, his sons: 'Let not the hair of your heads go loose, neither rend your clothes, that ye die not, and that He be not wroth with all the congregation; but let your brethren, the whole house of Israel, bewail the burning which the LORD hath kindled.
and it is written there {Bemidbar 6:5}:
ה כָּל-יְמֵי נֶדֶר נִזְרוֹ, תַּעַר לֹא-יַעֲבֹר עַל-רֹאשׁוֹ: עַד-מְלֹאת הַיָּמִם אֲשֶׁר-יַזִּיר לַה, קָדֹשׁ יִהְיֶה--גַּדֵּל פֶּרַע, שְׂעַר רֹאשׁוֹ. 5 All the days of his vow of Naziriteship there shall no razor come upon his head; until the days be fulfilled, in which he consecrateth himself unto the LORD, he shall be holy, he shall let the locks of the hair of his head grow long.
Just as over there {by nazir} it is thirty days, so too here {by mourning} it is thirty days.

And there, how do we know {that it is thirty days}? Rav Matna said: Plain nazir-ship is thirty days. What is the reason? The verse stated {same pasuk} יִהְיֶה which in gematria sums to 30.

{Moed Katan 20a}

ומנין לאבילות שהוא שבעה דכתיב והפכתי חגיכם לאבל מה חג שבעה אף אבלות שבעה
ואימא כעצרת דחד יומא הוא ההוא מיבעי' ליה לכדר' שמעון בן לקיש דאמר משום רבי יהודה נשיאה מנין לשמועה רחוקה שאינה נוהגת אלא יום אחד
דכתיב והפכתי חגיכם לאבל ואשכחן עצרת דאיקרי חג וחד יומא הוא:
And from where that mourning is 7 {days}? For it is written {Amos 8:10}:
י וְהָפַכְתִּי חַגֵּיכֶם לְאֵבֶל, וְכָל-שִׁירֵיכֶם לְקִינָה, וְהַעֲלֵיתִי עַל-כָּל-מָתְנַיִם שָׂק, וְעַל-כָּל-רֹאשׁ קָרְחָה; וְשַׂמְתִּיהָ כְּאֵבֶל יָחִיד, וְאַחֲרִיתָהּ כְּיוֹם מָר. {פ} 10 And I will turn your feasts into mourning, and all your songs into lamentation; and I will bring up sackcloth upon all loins, and baldness upon every head; and I will make it as the mourning for an only son, and the end thereof as a bitter day. {P}
Just as a Festival is seven, so is mourning seven.
And say it is like Shavuot which is one day!? That is needed, for what Rabbi Shimon ben Lakish said, that he cited Rabbi Yehuda Nesia {the Amora}: from where that for a distant report {mourning} is only practiced one day? For it is written {Amos 8:10}:
י וְהָפַכְתִּי חַגֵּיכֶם לְאֵבֶל, וְכָל-שִׁירֵיכֶם לְקִינָה, וְהַעֲלֵיתִי עַל-כָּל-מָתְנַיִם שָׂק, וְעַל-כָּל-רֹאשׁ קָרְחָה; וְשַׂמְתִּיהָ כְּאֵבֶל יָחִיד, וְאַחֲרִיתָהּ כְּיוֹם מָר. {פ} 10 And I will turn your feasts into mourning, and all your songs into lamentation; and I will bring up sackcloth upon all loins, and baldness upon every head; and I will make it as the mourning for an only son, and the end thereof as a bitter day. {P}
and we find Shavuot which is called a Festival and it is one day.

ת"ר שמועה קרובה נוהגת שבעה ושלשים ושמועה רחוקה אינה נוהגת אלא יום אחד
איזו היא רחוקה ואיזו היא קרובה?
קרובה בתוך שלשים רחוקה לאחר ל' דברי ר' עקיבא וחכ"א אחד שמועה רחוקה ואחד שמועה קרובה נוהג ז' ול':
The Sages learnt {in a brayta}: A near report, one practices {mourning} seven and thirty, and a distant report is only practiced one day. What is distant and what is near? Near is within thirty days {of death} while distant is after thirty. These are the words of Rabbi Akiva. And the Sages say: For both a distant report and a near report one practices seven and thirty.

אמר רבה בר בר חנא א"ר יוחנן כל מקום שאתה מוצא יחיד מיקל ורבים מחמירין הלכה כדברי המחמירין חוץ מזו שאע"פ שר"ע מיקל וחכמים מחמירין הלכה כר"ע דאמר שמואל הלכה כדברי המיקל באבל:
Rabba bar bar Chana cited Rabbi Yochanan: Any place where you find an individual lenient and the many stringent, the halacha is like the stringent ones, except for this one, where even though Rabbi Akiva is lenient and the Sages are stringent, the halacha is like Rabbi Akiva, for Shmuel said: The halacha is like the words of the lenient one by mourning.

רב בר אחוה דר' חייא דהוא בר אחתיה דר' חייא סליק להתם
א"ל אבא קיים
א"ל אימא קיימת
א"ל אימא קיימת
א"ל אבא קיים
א"ל לשמעיה חלוץ לי מנעלי והולך אחרי כלי לבית המרחץ
ש"מ תלת ש"מ אבל אסור בנעילת הסנדל וש"מ שמועה רחוקה אינה נוהגת אלא יום א' וש"מ מקצת היום ככולו
Rav the son of the brother of Rabbi Chiyya who was also the son of the sister of Rabbi Chiyya left {Bavel} for there {Eretz Yisrael}.
{How is this possible?
Rashi explains: Rabbi Acha from Kafri married Leah and fathered Aibo. Leah died and he married Rachel , and she {Rachel} already had a daughter from another man, and from her {Rachel} he fathered Rabbi Chiyya. Aibo married the daughter {that is, his step-sister} and they had Rav. Thus, Rav bar Aibo was the son of the brother of Rabbi Chiyya from his father's side and the son of the sister of Rabbi Chiyya from his mother's side.}
He {Rabbi Chiyya} said to him: Is {your} father {Aibo} alive?
{Moed Katan 20b}
He {Rav} said to him: Better to ask "is {my} mother alive?"
He {Rabbi Chiyya} said to him: Is {your} mother alive?
He {Rav} said to him: Better to ask "is {my} father alive?"
{Or alternatively, father is alive, implying not mother.}
He {Rabbi Chiyya} said to his attendant: Remove for me my sandals and bring after me a vessel to the bathhouse.
We deduce from this three things. We deduce from this that a mourner is forbidden in wearing sandals.
And we deduce from this that a distant report only is practiced {mourning} one day.
And we deduce from this that part of the day is like all of it.

א"ר יוסי בר אבין שמע שמועה קרובה ברגל ולמוצאי הרגל נעשית רחוקה עולה לו ואינו נוהג אלא יום אחד
Rabbi Yossi bar Avin said: If he heard a near report on the Festival, and at the termination of the Festival it has become a distant report, it counts for him and he only practices one day {of mourning}.

תני ר' אדא דמן קסרי קמיה דרבי יוחנן שמע שמועה קרובה בשבת ולמוצאי שבת נעשית רחוקה עולה לו ואינו נוהג אלא יום אחד בלבד

וכתב בעל הלכות שאם שמע שמועה ביום ל' שנוהג ז' ושלשים כשומע ביום כ"ט ומסתברא כוותיה ואיכא מ"ד דשמועה ביום ל' כשמועה ביום ל"א ואינו נוהג אלא יום א' בלבד ואיתלו בההיא דאמרי' בבכורות בפ' יש בכור לנחלה

אמר רב אשי הכל מודים לענין אבילות דיום שלשים כיום שלפניו דאמר שמואל הלכה כדברי המיקל באבל וקא סברי דיום שלפניו כיום אחד ושלשים הוא וגמרינן מינה ליום שמועה והא טעותא רבתא היא דהאי
Rabbi Adda of Caesaria taught {tnei} before Rabbi Yochanan: If he heard a near report on Shabbat and at the termination of Shabbat it has become a distant report, it counts for him and he only practices one day {of mourning}.

And the Baal halachot wrote that if he heard a report on the thirtieth day, that he practices 7 and 30, just as if he heard it on the 29th. And it is logical like him. And there is one who says that a report on the thirtieth day is like a report on the 31st day, and he only practices one day, and he bases this on this that we say in Bechorot in perek Yesh Bechor LaNachalah, "Rav Ashi said: All agree in terms of mourning that the 30th day is like the day "lefanav," for Shmuel said that the halacha is like the words of the more lenient opinion by mourning" and he {this opinion} holds that the day "lefanav" is the 31st day {=the day in front of it, meaning after it, rather than the day before it}, and that we learn from this about the day of hearing the report. And this is a great error. For this

No comments: