16b
{Megillah 25b continues}
והמרכבה קורין אותו לרבים. מעשה ראובן נקרא ולא מתרגם
מעשה ברבי חנינא בן גמליאל שהלך לכבול והיה קורא ויהי בשכון ישראל ואמר לו למתורגמן אל תתרגם אלא אחרון ושבחוהו חכמים.
מעשה עגל השני נקרא ולא מתרגם
פירוש משום כבודו של אהרן
ואלו הן מעשה עגל השני מן ויאמר משה אל אהרן מה עשה לך העם הזה עד וירא משה את העם כי פרוע הוא ועד פסוק ויגף ה' את העם.
מעשה דוד ואמנון לא נקראין ולא מתרגמין והא אמרת מעשה אמנון ותמר נקרא ומתרגם לא קשיא הא דכתיב אמנון בן דוד והא דכתיב אמנון סתמא:
ת"ר כל המקראות הכתובים בתורה לגנאי קורין אותן לשבח ישגלנה ישכבנה בעפולים בטחורים חריונים דביונים לאכול את חוריהם ולשתות את מימי שיניהם לאכול את צואתם ולשתות את מימי רגליהם למחראות למוצאות
ר' יהושע בן קרחא אמר למחראות כשמה מפני שגנאי לע"ז
דאמר רב נחמן כל ליצנותא אסירא בר מליצנותא דע"ז דשריא דכתיב כרע בל קורס נבו וכתיב קרסו כרעו יחדיו
ר' ינאי אמר מהכא לעגלות בית און יגורו שכן שומרון כי אבל עליו עמו וכמריו עליו יגילו על כבודו כי גלה ממנו אל תקרי כבודו אלא כבדו
כלומר כאילו ניטל כבדו ובטלה תאותו ואין מועיל כלום וזהו לשון ליצנות
א"ר הונא בר מנוח משמיה דרב אחא בריה דרב איקא שרי ליה לישראל למימר ליה לעובד כוכבים שקליה לע"ז ואנחיה בשי"ן תי"ו שלך והאי מאן דסני שומעניה שרי לבזויי בג' ושי"ן
פי' בן שפחה בן גיורתא וגרסי' בסנהדרין כמאן קרינא לרשיעא בר צדיקא רשיעא בר רשיעא כי האי תנא וכו':
הכתוב לרבים אין מכנין אותו ליחיד ליחיד אין מכנין אותו לרבים
ר' יהודה אומר המתרגם פסוק אחד כצורתו הרי זה בדאי והמוסיף הרי זה מגדף
תורגמן העומד לפני חכמים אינו רשאי לפחות ולא להוסיף ולא לשנות אלא אם כן הוא אביו או רבו:
מעשה ברבי חנינא בן גמליאל שהלך לכבול והיה קורא ויהי בשכון ישראל ואמר לו למתורגמן אל תתרגם אלא אחרון ושבחוהו חכמים.
And the Chariot, they read it to the public. The incident with Reuven is read but not translated.
There was an incident with Rabbi Chanina ben Gamliel that he went to Cabul, and he read {Bereishit 35:22}
There was an incident with Rabbi Chanina ben Gamliel that he went to Cabul, and he read {Bereishit 35:22}
מעשה עגל השני נקרא ולא מתרגם
פירוש משום כבודו של אהרן
ואלו הן מעשה עגל השני מן ויאמר משה אל אהרן מה עשה לך העם הזה עד וירא משה את העם כי פרוע הוא ועד פסוק ויגף ה' את העם.
The second account of the incident of the Golden Calf should be read but not translated.
To explain, because of the honor of Aharon.
And this is the second account of the incident of the Golden Calf: From {Shemot 32:21}
ברכת כהנים נקראים ולא מתרגמין מאי טעמא משום ישא.To explain, because of the honor of Aharon.
And this is the second account of the incident of the Golden Calf: From {Shemot 32:21}
לה וַיִּגֹּף ה, אֶת-הָעָם, עַל אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת-הָעֵגֶל, אֲשֶׁר עָשָׂה אַהֲרֹן. {ס} | 35 And the LORD smote the people, because they made the calf, which Aaron made. {S} |
"The blessing of the priests is read but not translated":
What is the reason? Because of Yisa Hashem Panav Eilecha {which might be interpreted as showing partiality}.
What is the reason? Because of Yisa Hashem Panav Eilecha {which might be interpreted as showing partiality}.
מעשה דוד ואמנון לא נקראין ולא מתרגמין והא אמרת מעשה אמנון ותמר נקרא ומתרגם לא קשיא הא דכתיב אמנון בן דוד והא דכתיב אמנון סתמא:
The incident with David and Amnon is not read and not translated. But you said {earlier} that the incident of Amnon and Tamar is read and translated. This is no question. Here is where it is written Amnon son of David {where we may not read}, while here is where is simply is written Amnon.
ת"ר כל המקראות הכתובים בתורה לגנאי קורין אותן לשבח ישגלנה ישכבנה בעפולים בטחורים חריונים דביונים לאכול את חוריהם ולשתות את מימי שיניהם לאכול את צואתם ולשתות את מימי רגליהם למחראות למוצאות
ר' יהושע בן קרחא אמר למחראות כשמה מפני שגנאי לע"ז
דאמר רב נחמן כל ליצנותא אסירא בר מליצנותא דע"ז דשריא דכתיב כרע בל קורס נבו וכתיב קרסו כרעו יחדיו
ר' ינאי אמר מהכא לעגלות בית און יגורו שכן שומרון כי אבל עליו עמו וכמריו עליו יגילו על כבודו כי גלה ממנו אל תקרי כבודו אלא כבדו
כלומר כאילו ניטל כבדו ובטלה תאותו ואין מועיל כלום וזהו לשון ליצנות
א"ר הונא בר מנוח משמיה דרב אחא בריה דרב איקא שרי ליה לישראל למימר ליה לעובד כוכבים שקליה לע"ז ואנחיה בשי"ן תי"ו שלך והאי מאן דסני שומעניה שרי לבזויי בג' ושי"ן
פי' בן שפחה בן גיורתא וגרסי' בסנהדרין כמאן קרינא לרשיעא בר צדיקא רשיעא בר רשיעא כי האי תנא וכו':
The Sages learnt {in a brayta}: All the verses written in the Torah negatively, we read them towards praise {/good = a sort of Bowdlerization}. {Devarim 28} ישגלנה becomes ישכבנה {both mean sleep with, but ישגלנה has a cruder aspect to it}. {Devarim 28} בעפולים becomes בטחורים {both are hemorrhoids, but the former is cruder}. {II Kings 6}:
For Rav Nachman said: All mocking is forbidden, except for mocking of idolatry, which is permitted, for it is written {Yeshaya 46}:
Rabbi Yannai said: From here {Hoshea 10}:
kevodo {its glory} but rather keveido {its excrement - so Rashi}. {it seems that Rif interprets this otherwise:}
That is to say, it is as if its liver{כבד} was taken and its desire was nullified {for in Hellenic medicine, the liver is the seat of desire} and nothing at all helps it, and this is a language of mockery.
Rav Huna bar Munach cited Rav Acha son of Rav Ikka: It is permitted for an Israelite to tell an idolater "take the idol and place it in your Shin Tav {buttocks}."
And someone about whom evil reports are heard, it is permitted to disgrace him with Gimel and Shin.
To explain: son of a maidservant {Shifcha}, son of a female convert {Giyoret}.
And {similarly,} we learn in Sanhedrin, in accordance to whom do we call an evildoer son of a righteous man an evildoer son of an evildoer? Like this tanna, etc....
{Others explain Gimel Shin differently.}
תוספתאFor Rav Nachman said: All mocking is forbidden, except for mocking of idolatry, which is permitted, for it is written {Yeshaya 46}:
Rabbi Yannai said: From here {Hoshea 10}:
kevodo {its glory} but rather keveido {its excrement - so Rashi}. {it seems that Rif interprets this otherwise:}
That is to say, it is as if its liver{כבד} was taken and its desire was nullified {for in Hellenic medicine, the liver is the seat of desire} and nothing at all helps it, and this is a language of mockery.
Rav Huna bar Munach cited Rav Acha son of Rav Ikka: It is permitted for an Israelite to tell an idolater "take the idol and place it in your Shin Tav {buttocks}."
And someone about whom evil reports are heard, it is permitted to disgrace him with Gimel and Shin.
To explain: son of a maidservant {Shifcha}, son of a female convert {Giyoret}.
And {similarly,} we learn in Sanhedrin, in accordance to whom do we call an evildoer son of a righteous man an evildoer son of an evildoer? Like this tanna, etc....
{Others explain Gimel Shin differently.}
הכתוב לרבים אין מכנין אותו ליחיד ליחיד אין מכנין אותו לרבים
ר' יהודה אומר המתרגם פסוק אחד כצורתו הרי זה בדאי והמוסיף הרי זה מגדף
תורגמן העומד לפני חכמים אינו רשאי לפחות ולא להוסיף ולא לשנות אלא אם כן הוא אביו או רבו:
Tosefta:
That which is written to the plural, one may not paraphrase it to singular; singular, one may not paraphrase it to plural.
Rabbi Yehuda says: If one translates a verse according to its form {literally}, he is a liar, and if one adds, he is a blasphemer.
{Ran gives this illustrative example: Shemot 24:10
Adding things, for example, translating it "and they saw the angels of Hashem, God of Israel, and the bottom of his throne of glory {perhaps this last is a translation of וְתַחַת רַגְלָיו} -- one is a blasphemer, for he equated the honor of the Master {Hashem} with the honor of His servant {the angels}.
Rather, translate like Onkelos -- and they saw the honor of Hashem God of Israel.
}
A translator {or repeater who restates things loudly} who stands before the Sages is not permitted to take away, add, or change, unless he {the one he is acting as turgeman for} is his father or teacher.
תורגמן העומד לפני חכמים אינו רשאי לפחות ולא להוסיף ולא לשנות אלא אם כן הוא אביו או רבו:
END PEREK THREE
END MASECHET MEGILLAH
No comments:
Post a Comment