9b
{Megillah 28b continues}
איניש במאן דתני ארבעה ולא ישתמיש איניש במאן דמתני ארבעה
פירוש דתאני ארבעה מי ששונה ארבעה סדרי משנה ופירוש דמתני מי שגמר תלמוד ארבעה סידרי:
ת"ר מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת הכלה בד"א בשאין לו כל צרכו אבל יש לו כל צרכו אין מבטלין
וכמה כ"צ
אמר רב שמואל בר אויא משמיה דרב תליסר אלפי גברי ושתא אלפי שיפורי
והנ"מ לדקרי ותני אבל דמתני לית ליה שעורא:
פירוש דתאני ארבעה מי ששונה ארבעה סדרי משנה ופירוש דמתני מי שגמר תלמוד ארבעה סידרי:
One should make use of one who is tani four and not one who is matni four.
The explanation of "one who is tani four" = one who learns the four orders of Mishna, and the explanation of "one who teaches four" = one who learns the Talmud of the four orders.
{The typical understanding is "one who learns" vs. "one who teaches."}
{Megillah 29a}
The explanation of "one who is tani four" = one who learns the four orders of Mishna, and the explanation of "one who teaches four" = one who learns the Talmud of the four orders.
{The typical understanding is "one who learns" vs. "one who teaches."}
{Megillah 29a}
ת"ר מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת הכלה בד"א בשאין לו כל צרכו אבל יש לו כל צרכו אין מבטלין
וכמה כ"צ
אמר רב שמואל בר אויא משמיה דרב תליסר אלפי גברי ושתא אלפי שיפורי
והנ"מ לדקרי ותני אבל דמתני לית ליה שעורא:
The Sages learnt {in a brayta}: We leave off studying Torah to bring out the dead and bring in the bride. Where are these words said? When they do not have what they need {to do this accompanying} but when it has all that it needs, they do not leave off studying.
And how much is "all that it needs?"
Rav Shmuel bar Avya cited Rav: 13,000 men and 6000 shofar blowers.
And these words are {to honor} someone who knows Mikra or Mishna, but one who knows gemara {following Rif's previous definition}, there is no {upper} measure.
And how much is "all that it needs?"
Rav Shmuel bar Avya cited Rav: 13,000 men and 6000 shofar blowers.
And these words are {to honor} someone who knows Mikra or Mishna, but one who knows gemara {following Rif's previous definition}, there is no {upper} measure.
ואין עושין אותה קפנדריא
מאי קפנדריא כמאן דאמר אדמקיפנא [אדרי] אהדר ואעול בהא
אמר ר"נ אמר רבה בר אבהו הנכנס לבהכ"נ על מנת שלא לעשות קפנדריא מותר לעשות קפנדריא:
עלו בה עשבים לא יתלוש מפני עגמת נפש
תניא לא יתלוש ויאכל אבל תולש ומניח
ת"ר בית הקברות אין נוהגין בה קלות ראש ואין מרעין בהם את הבהמה ואין מוליכין בהם אמת המים ואין מלקטין מהן עשבים מפני כבודן של מתים ואם לקט שורפם במקומם:
מאי קפנדריא כמאן דאמר אדמקיפנא [אדרי] אהדר ואעול בהא
אמר ר"נ אמר רבה בר אבהו הנכנס לבהכ"נ על מנת שלא לעשות קפנדריא מותר לעשות קפנדריא:
"Nor may they make it a kapandaria {shortcut}":
What is a kapandaria? Like one who says, "rather than circling around {thus accounting for the kpn, the kp meaning circle and nun meaning "I"} I will return and enter in here {accounting for dr}.
Rav Nachman cited Rabba bar Abahu: One who entered a synagogue not with the intent to make it a shortcut, it is permitted to make it a shortcut.
What is a kapandaria? Like one who says, "rather than circling around {thus accounting for the kpn, the kp meaning circle and nun meaning "I"} I will return and enter in here {accounting for dr}.
Rav Nachman cited Rabba bar Abahu: One who entered a synagogue not with the intent to make it a shortcut, it is permitted to make it a shortcut.
עלו בה עשבים לא יתלוש מפני עגמת נפש
תניא לא יתלוש ויאכל אבל תולש ומניח
ת"ר בית הקברות אין נוהגין בה קלות ראש ואין מרעין בהם את הבהמה ואין מוליכין בהם אמת המים ואין מלקטין מהן עשבים מפני כבודן של מתים ואם לקט שורפם במקומם:
"If weeds grew there, he should not uproot it, in order to cause anguish":
They learnt {in a brayta}: He may not uproot and eat, but he may uproot and place aside.
The Sages learnt {in a brayta}: A cemetery, we do not conduct ourselves with levity therein, nor do we graze an animal therein, nor may we direct an irrigation ditch through it, nor may we collect weeds from them, because of the honor of the dead. And if he collected, he should burn them in their place.
Mishna:
ר"ח אדר שחל להיות בשבת קורין בפרשת שקלים
חל להיות בתוך השבת מקדימין לשעבר ומפסיקין לשבת אחרת.
בשניה זכור
בשלישית פרה אדומה
ברביעית החדש הזה
בחמישית חוזרין לסדרן
לכל מפסיקין לראשי חדשים לחנוכה ולפורים ולתעניות ולמעמדות וליום הכפורים:
Rosh Chodesh Adar which fell on Shabbat, they read parshat Shekalim.חל להיות בתוך השבת מקדימין לשעבר ומפסיקין לשבת אחרת.
בשניה זכור
בשלישית פרה אדומה
ברביעית החדש הזה
בחמישית חוזרין לסדרן
לכל מפסיקין לראשי חדשים לחנוכה ולפורים ולתעניות ולמעמדות וליום הכפורים:
If it fell within the week, they cast it {Shekalim} back to the previous Shabbat {Saturday}, and skip the next Shabbat {reading one of the four parshiyot}.
In the second {week they read parshat} Zachor.
In the third, Para Aduma.
In the fourth, Hachodesh HaZeh.
In the fifth, they return to their order {seder}.
For everything, we skip {interrupt the normal order} -- for Rosh Chodesh, for Chanukka, for Purim, for fasts, for Maamadot, and for Yom Kippur.
{Megillah 29b}
Gemara:
מאי פרשת שקלים רב אמר צו את בני ישראל ואמרת אליהם את קרבני לחמי לאשי
ושמואל אמר כי תשא
תניא כוותיה דשמואל ראש חדש שחל להיות בשבת קורין כי תשא ומפטירין ביהוידע הכהן
ואמר רבי יצחק נפחא ר"ח אדר שחל להיות בשבת מוציאין שלש תורות וקורין באחת עניינו של יום ובאחת ר"ח ובאחת כי תשא:
ואמר רבי יצחק נפחא ר"ח טבת שחל להיות בשבת מוציאין שלש תורות אח' קורין בו עניינו
What is the parsha of Shekalim?ושמואל אמר כי תשא
תניא כוותיה דשמואל ראש חדש שחל להיות בשבת קורין כי תשא ומפטירין ביהוידע הכהן
ואמר רבי יצחק נפחא ר"ח אדר שחל להיות בשבת מוציאין שלש תורות וקורין באחת עניינו של יום ובאחת ר"ח ובאחת כי תשא:
ואמר רבי יצחק נפחא ר"ח טבת שחל להיות בשבת מוציאין שלש תורות אח' קורין בו עניינו
Rav said {Bemidbar 28}:
And Shmuel said: Ki Tisa. {Shemot 30:11ff}
II Kings 12, about collecting money to repair the bayit.}
And Rabbi Yitzchak Nafcha said: If Rosh Chodesh Adar fell on Shabbat, we take out three Torah scrolls and read in one of them the matter of the day, in one of them about Rosh Chodesh, and in one of them Ki Tisa.
And Rabbi Yitzchak Nafcha said: If Rosh Chodesh Tevet fell on Shabbat, we take out three Torah scrolls and read in one of them the matter of the day,
No comments:
Post a Comment