Tuesday, March 27, 2007

Rif Moed Katan 10a {Moed Katan 17b continues; 18a}

10a

{Moed Katan 17b continues}

והנזיר והמצורע
תניא כל אלו שאמרו מותר לגלח במועד כשלא היה להם פנאי אבל אם היה להם פנאי לגלח ולא גלחו אסורין והנזיר והמצורע אף על פי שהיה להן פנאי לגלח ולא גלחו מותרין שלא ישהו קרבנותיהם. ואבל שחל שביעי שלו להיות בשבת ערב הרגל מותר לגלח ברגל דכיון דשביעי שלו בשבת אונס הוא לפיכך מותר לגלח ברגל דקי"ל כאבא שאול דאמר מקצת היום ככולו ויום ז' עולה לכאן ולכאן כדבעינן למימר קמן:
"And the nazir and the leper":
They learnt {in a brayta}: All those that they said it is permitted to shave {to a haircut} on chol haMoed was where they did not have a chance {to do so before} but if they had a chance to shave and did not shave, they are forbidden.
And the nazir and leper, even though they had a chance to shave and did not shave, they are permitted, so as not to delay their sacrifices.
And a mourner whose seventh day fell on Shabbat erev the Festival, he is permitted to shave during the Festival {on chol haMoed}, for since his seventh day was on Shabbat, he is a case of ones {since it was not in his control}. Therefore it is permitted to shave during the Festival, for we establish like Abba Shaul who said that part of the day is like all of it, and the 7th day counts this way and that, as we will need to say later on.

ת"ר כל אלו שאמרו מותרין לגלח במועד מותרין לגלח בימי אבלן והני מילי כשתכפוהו אבליו אבל לא תכפוהו אבליו אסור ושאר כל אדם שתכפוהו אבליו הכביד שערו מיקל בתער ולא במספרים ומכבס כסותו במים ולא בנתר ולא בחול ורוחץ כל גופו בצונן אבל לא בחמין
כדגרסי' בתענית אמר ר' אבא הכהן משום ר' יוסי הכהן מעשה ומתו בניו של ר' יוסי ברבי חנינא ורחץ בצונן כל שבעה ואוקימנא שתכפוהו אבליו:
The Sages learnt {in a brayta}: All these that they said are permitted to shave on chol haMoed are permitted to share during their days of mourning, and these words are where his mourning came strongly upon him {with mourning for one relative following mourning for another relative, such that there are many days he did not shave} but if his mourning does not come strongly upon him, it is forbidden. And everyone else, whose mourning came strongly upon him, if his hair is heavy {thick} he can lighten it with a razor but not with a scissors, and he may was his garment with water but not natron {a cleansing agent} nor with sand, and he may wash his entire body with cold water but not with hot water.
As we learn in Taanit: R' Abba haKoehn cited Rabbi Yossi: There was an incident in which the son of Rabbi Yossi son of Rabbi Chanina died, and he washes with cold water all seven days, and we establish that as a case in which his mourning came strongly upon him.

{Moed Katan 18a}
ת"ר כשם שאמרו אסור לגלח במועד כך אמרו אסור ליטול צפרניו במועד דברי רבי יהודה
ורבי יוסי מתיר
וכשם שאמרו אסור לגלח בימי אבלו כך אמרו אסור ליטול צפרניו בימי אבלו דברי רבי יהודה
ורבי יוסי מתיר

אמר עולא הלכתא כר' יהודה באבל והלכתא כר' יוסי במועד
ושמואל אמר הלכתא כרבי יוסי בזה ובזה

דאמר שמואל הלכתא כדברי המיקל באבל וקי"ל כשמואל ול"ש צפרניו דיד ול"ש צפרניו דרגל כולהו שרו
מיהו ה"מ בשיניו אבל בגנוסתרי אסור דאמר ר' חייא בר אשי (א"ר אשי) א"ר ובגנוסתרי אסור
The Sages learnt {in a brayta}: Just as they said that it is forbidden to shave on chol haMoed, so they said that it is forbidden to cut his nails on chol haMoed. These are the words of Rabbi Yehuda. And Rabbi Yossi permits.
And just as they said that it is forbidden to shave during his days of mourning, so did they say that it is forbidden to cut his nails during his days of mourning. These are the words of Rabbi Yehuda. And Rabbi Yossi permits.

Ulla said: The halacha is like Rabbi Yehuda as regards mourning and like Rabbi Yossi as regards chol haMoed.
And Shmuel said: The halacha is like Rabbi Yossi by both this and that.

For Shmuel said: The halacha is like the words of the lenient one by mourning. And we establish like Shmuel.

And it matters not whether they are fingernails or toenails, all they permitted.
However, these words are with his teeth. But with a nail scissors, it is forbidden. For Rabbi Chiyya bar Ashi (cited Rav Ashi) cited Rav: And with a nail scissors it is forbidden.

וחזינן למקצת רבוותא דאמרי דוקא בתוך שלשים אבל בתוך שבעה אסור
ואנן לא ס"ל הכי אלא אפי' בתוך שבעה שרי
וה"מ בימי אבלו אבל במועד אפי' בגנוסתרי מותר
ואיכא מאן דאמר דבמועד נמי בגנוסתרי אסור ומייתי ראיה מיהא דאמר רב שימי בר אבא הוה קאימנא קמיה דר' יוחנן בבי כנישתא בחולו דמועדא ושקלינהו לטופריה בשיניה וקאמר מדשלקינהו בשיניה ש"מ דבגנוסתרי אסור
ואנן לא סבירא לן הכי דאי ס"ד דבגנוסתרי אסור אדאמר ש"מ תלת הוה למימר ש"מ ארבע ונמני ליה בהדייהו ומדלא אמר הכי ש"מ דבגנוסתרי מותר והאי דשקלינהו בשיניה משום דהוה בבי כנישתא דליכא גנוסתרי ולהכי לא חשיב לה בהדייהו ולהכי אצטריך למימר דהוה קאי בבי כנישתא משום דלא תגמר מיניה דבגנוסתרי אסור הלכך לא גמרינן מיניה אלא הנהו תלת בלחוד דגמרי רבנן ותו לא מידי:
And we have seen that a few {post-Talmudic} Sages say that specifically within 30 days of his mourning, but within 7 is it forbidden. And we do not hold this, but rather even within 7 is permitted.
And these words are regarding his days of mourning, but during chol haMoed, even with nail scissors is permitted.
And there is one who says that on chol haMoed as well, with nail scissors it is forbidden. And he brings a proof from this that Rav Shimi bar Abba said: "I was standing before Rabbi Yochanan in the synagogue on chol haMoed, and he cut his nails with his teeth," and he {this man deAmar} states that from the fact that he cut them with his teeth, we may derive that with a nail scissors it is forbidden.
And we do not hold so, for if you think that with nail scissors are forbidden, where it said "we deduce from this three things," it should have said "we deduce from this four things," and listed this {not to use nail scissors} among them. And from the fact that it does not say so, we deduce that with nail scissors are permitted. And this that he {Rabbi Yochanan} cut them with his teeth, this was because he was in the synagogue, where there are no scissors, and therefore it is not counted among them, and therefore it was necessary to state that he was in the synagogue, so that you do not deduce from it that with a nail scissors it is forbidden. Therefore we only learn from it those three that the Sages learned, and further nothing.

ומותר לגלח שפה בחולו של מועד
And it is permitted to shave {/trim} the mustache on chol haMoed.

ת"ר ג' דברים נאמרו בצפרנים קוברן צדיק שורפן חסיד זורקן רשע
וטעמא מאי שמא תעבור עליהם אשה עוברה ותפיל
ודוקא היכא דנפלי אבל אי כניס להו לבתר דנפול ושדי להו אבראי לית לן בה
דכיון דאישתנו אישתנו
The Sages learnt {in a brayta}: Three things were said about nails: A righteous man buries them, a chassid {pious man} burns them, and a wicked man throws them.
And the reason why? Lets a pregnant woman pass over them and {because of disgust or witchcraft} miscarry.
And specifically where they fell, but if he gathers them after they fell and casts them outside, we have no concern, for one they changed {their location} they changed {and no longer have a deleterious effect}.

No comments: