12b
{Megillah 21b resumes}
הפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה. תנא פותח מברך לפניה וחותם מברך לאחריה
והאידנא דכולהו מברכי לפניה ולאחריה היינו טעמא תקינו רבנן גזרה משום הנכנסין וגזרה משום היוצאין:
The one who begins reading and the one who finishes reading {the Torah} make the blessings before it and after it.והאידנא דכולהו מברכי לפניה ולאחריה היינו טעמא תקינו רבנן גזרה משום הנכנסין וגזרה משום היוצאין:
A tanna taught: The one who begins blesses before it and the one who finishes blesses after it.
And nowadays, that all {aliyot} bless before it and after it, this is the reason that the Sages decreed - a decree because of those who are entering {just now} and a decree because of those who are leaving.
{Megillah 21a}
Mishna:
בראשי חדשים ובחולו של מועד קורין ארבעה אין פוחתין מהן ואין מוסיפין עליהן ואין מפטירין בנביא
הפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה
זה הכלל כל שיש בו מוסף ואין בו יו"ט קורין ד' ביו"ט ה' ביום הכפורים ששה בשבת ז' אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהן ומפטירין בנביא והפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה:
On Rosh Chodesh and Chol haMoed, four people read, no less ad no more, and they do not read a haftara from Navi.הפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה
זה הכלל כל שיש בו מוסף ואין בו יו"ט קורין ד' ביו"ט ה' ביום הכפורים ששה בשבת ז' אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהן ומפטירין בנביא והפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה:
The one who begins and the one who ends bless before it and after it.
This is the general rule: Whatever {day} has Mussaf and is not Yom Tov, four read; on Yom Tov, five; on Yom Kippur, 6; on Shabbat, 7; no less than them, but they may add to them, and they read the haftara from Navi; and the one who begins reading and the one who ends reading the Torah bless before it and after it.
{Megillah 21b}
Gemara:
בעא מיניה עולא בר רב מרבא פרשת ר"ח כיצד קורין אותה צו את בני ישראל וגו' דהוי תמניא פסוקי היכי לעביד
ליקרי תרי תלתא תלתא פשו להו תרי ואין משיירין בפרשה פחות מג' פסוקים
ליקרו [תרי] ארבעה ארבעה וביום השבת דהויא תרי ובראשי חדשיכם חמשה
היכי לעביד ליקרו תרי מהא וחד מהא אין מתחילין בפרשה פחות מג' פסוקין
ליקרו תרי מהא ותלתא מהך אין משיירין בפרשה פחות מג' פסוקים
ופירוש דולג חוזר השני וקורא פסוק (מן) השלישי שקרא הראשון ומוסיף שנים אחרים נמצא שקרא שלשה ונשארו שלשה קורא אותן השלישי
ושמואל אמר פוסק פוסק אחד לשנים וקורא את חציו ומניח את חציו
א"ל דולג
והלכתא האמצעי דולג:
ותשעה באב ותענית צבור קורין שלשה דתניא זה הכלל כל יום שיש בו ביטול מלאכה לעם כגון תענית צבור ותשעה באב קורין שלשה ושאין בו ביטול מלאכה לעם כגון
ליקרי תרי תלתא תלתא פשו להו תרי ואין משיירין בפרשה פחות מג' פסוקים
ליקרו [תרי] ארבעה ארבעה וביום השבת דהויא תרי ובראשי חדשיכם חמשה
היכי לעביד ליקרו תרי מהא וחד מהא אין מתחילין בפרשה פחות מג' פסוקין
ליקרו תרי מהא ותלתא מהך אין משיירין בפרשה פחות מג' פסוקים
Ulla bar Rav inquired of Rava: parshat Rosh Chodesh, how do we read it? צו את בני ישראל וגו' until verse 8 is 8 pesukim, so how should we act?
{Note: the reading is Bemidbar 28:1-15, but there is a petucha after verse 8 and a setuma after verse 15, and there is a decree about finishing an aliya with a certain number of pesukim left to the "parsha," defined by these gaps.}
Should the first two read three and three pesukim each? If so, we {read 6 of the 8 and} are leaving 2 {pesukim} and we do not leave less than three pesukim in a "parsha."
Should the first two read four and four pesukim each? If so, {we read all 8 and} וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת {which is pasuk 9} which is 2 verses {since the next petucha is after verse 10} and וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם {verse 11} which is 5 verses {since the setuma is after verse 15}, how should he act? Should he {the third called up} read two {pasuk 9 and 10} and one {pasuk 11}? We do not read from the beginning of a parsha less than 3 pesukim. Should he read two {pasuk 9 and 10} and three {pasuk 11, 12, and 13}? We may not leave off in a parsha 2 pesukim {and here we are leaving pasuk 14 and 15}!
{Megillah 22a}
ופשטינן רב אמר דולג ושמואל אמר פוסק{Note: the reading is Bemidbar 28:1-15, but there is a petucha after verse 8 and a setuma after verse 15, and there is a decree about finishing an aliya with a certain number of pesukim left to the "parsha," defined by these gaps.}
Should the first two read three and three pesukim each? If so, we {read 6 of the 8 and} are leaving 2 {pesukim} and we do not leave less than three pesukim in a "parsha."
Should the first two read four and four pesukim each? If so, {we read all 8 and} וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת {which is pasuk 9} which is 2 verses {since the next petucha is after verse 10} and וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם {verse 11} which is 5 verses {since the setuma is after verse 15}, how should he act? Should he {the third called up} read two {pasuk 9 and 10} and one {pasuk 11}? We do not read from the beginning of a parsha less than 3 pesukim. Should he read two {pasuk 9 and 10} and three {pasuk 11, 12, and 13}? We may not leave off in a parsha 2 pesukim {and here we are leaving pasuk 14 and 15}!
{Megillah 22a}
ופירוש דולג חוזר השני וקורא פסוק (מן) השלישי שקרא הראשון ומוסיף שנים אחרים נמצא שקרא שלשה ונשארו שלשה קורא אותן השלישי
ושמואל אמר פוסק פוסק אחד לשנים וקורא את חציו ומניח את חציו
And we conclude: Rav said he skips and Shmuel said he splits.
And the explanation of "skips" is that the second reader returns and reads the third verse, which the first reader read, and adds an additional two, thus he has read three, and three are left, which the third reader reads.
{That is,
1: 1-3
2: 3-5;
3: 6-8;
4: 9-15
}
And Shmuel said: He splits, which means that he splits a verse into two, and reads one half and leaves the other half {and thus, two people can split verse 3}.
שלח ליה רבה בריה דרבא לרב יוסף הלכתא מאיAnd the explanation of "skips" is that the second reader returns and reads the third verse, which the first reader read, and adds an additional two, thus he has read three, and three are left, which the third reader reads.
{That is,
1: 1-3
2: 3-5;
3: 6-8;
4: 9-15
}
And Shmuel said: He splits, which means that he splits a verse into two, and reads one half and leaves the other half {and thus, two people can split verse 3}.
א"ל דולג
והלכתא האמצעי דולג:
Rabba son of Rava sent to Rav Yosef: What is the halacha?
He said to him: he skips {like Rav}.
And the halacha is that the middle one skips.
{Megillah 22b}
He said to him: he skips {like Rav}.
And the halacha is that the middle one skips.
{Megillah 22b}
ותשעה באב ותענית צבור קורין שלשה דתניא זה הכלל כל יום שיש בו ביטול מלאכה לעם כגון תענית צבור ותשעה באב קורין שלשה ושאין בו ביטול מלאכה לעם כגון
And the 9th of Av and a public fast, three read.
For they learnt {in a brayta}: This is the general rule: Any day which has abrogation of labor for the nation, such as a public fast and the 9th of Av, three read, and which does not have abrogation of labor for the nation, such as
For they learnt {in a brayta}: This is the general rule: Any day which has abrogation of labor for the nation, such as a public fast and the 9th of Av, three read, and which does not have abrogation of labor for the nation, such as
No comments:
Post a Comment