6a
{Moed Katan 12a continues}
ואין מוסרין להם שומר לנער את צאנם היה שכיר שבת שכיר חדש שכיר שנה שכיר שבוע מסייעין אותם ומוסרין להם שומר לנער את צאנם
רבי אומר בשבת בטובה ביום טוב במזונות במועד בשכר אמר רב יוסף הלכה כרבי
and we do not appoint them a watchman to watch their sheep. If they were hired for the week, for the month, for the year, for the seven year period, we help them and appoint for them a watchman to watch their sheep.רבי אומר בשבת בטובה ביום טוב במזונות במועד בשכר אמר רב יוסף הלכה כרבי
וכן מי שהיה יינו בתוך הבור וכו':
א"ר יצחק מאן תנא שינוי במועד בדבר האבד דלא כרבי יוסי
א"ר יוסף הלכה כר' יוסי
בעו מיניה מרב נחמן בר יצחק מהו למישע חבית' דשכרא בחולא דמועדא
א"ל סיני אמר הלכה כר' יוסי דחייש לפסידא ושיכרא נמי אית ביה משום פסידא:
אמר רב חמא בר גוריא אמר רב הלכות מועד כהלכות כותים
למאי הלכתא אמר רב דניאל בר רב קטינא אמר רב לומר שהן עקרות ואין למדות זו מזו
דאמר שמואל זופתין כוזתא ואין זופתין חביתא
ורב דימי מנהרדעא אמר זופתין חביתא ואין זופתין כוזתא מר חייש לפסידא ומר חייש לטירחא:
אמר אביי נקיטינן הלכות מועד כהלכות שבת יש מהן פטור אבל אסור ויש מהן מותר לכתחילה:
תנו רבנן טוחנים קמח במועד לצורך המועד ושלא לצורך המועד אסור ואם טחן והותיר הרי זה מותר קוצצין עצים במועד לצורך המועד ושלא לצורך המועד אסור ואם קיצץ והותיר הרי זה מותר מטילין שכר במועד לצורך המועד ושלא לצורך המועד אסור ואם הטיל והותיר מותר:
רב חצדו ליה חצדא בחולו של מועד
שמע שמואל ואקפד
לימא שמואל כיחידאה ס"ל
דתניא דבר האבד מותר לעשותו במועד ושאינו אבד אסור
בד"א בתלוש מן הקרקע אבל במחובר לקרקע אפילו כולו אבוד אסור
וקי"ל דיחידאה היא
ל"א רב חצדא דחטי הוה ליה דאי שביק ליה לא פסיד
ורב מ"ט עבד הכי אין לו מה יאכל הוה
דתניא ואם אין לו מה יאכל קוצר ומעמר ודש וזורה וטוחן ובלבד שלא ידוש בפרות בחולא דמועדא
ושמואל מ"ט אקפד לא סיימוה קמיה אי נמי אדם חשוב שאני:
רב יהודה שרא למעקר כיתנא בחולא דמועדא משום דחזי לחפיפה ולמיקטל כשותא דחזי לשיכרא ולמעקר שומשמי דחזיאן לנאזיא דאית בהו
רבי ינאי הוה ליה ההוא פרדיסא דמטא בחולא דמועדא קטפיה לשנה שהו כו"ע לפרדיסיהו לחולא דמועדא אפקריה רבי ינאי לפרדיסיה ההוא שתא
ירושלמי ילפינן מקלקלתא ולא ילפינן מתקנתא
רבי יעקב בר אחא בשם רבנן אמר פרקמטיא אבודה שרי למטלטלא במועדא
הדא שיירתא שרי מזבן מיניה במועדא
א"ר יצחק מאן תנא שינוי במועד בדבר האבד דלא כרבי יוסי
א"ר יוסף הלכה כר' יוסי
בעו מיניה מרב נחמן בר יצחק מהו למישע חבית' דשכרא בחולא דמועדא
א"ל סיני אמר הלכה כר' יוסי דחייש לפסידא ושיכרא נמי אית ביה משום פסידא:
"And so too one whose wine was within the pit...":
Rabbi Yitzchak said: Who is the tanna that requires shinui {a change} on chol haMoed for something that will be lost? Not like Rabbi Yossi.
Rav Yosef said: The halacha is like Rabbi Yossi.
They inquired of Rav Nachman bar Yitzchak? May one bung up a beer barrel on chol haMoed?
He said to them: Sinai {=Rav Yosef} said that the halacha is like Rabbi Yossi, who grants concern for loss, and beer also has an aspect of loss to it.
Rabbi Yitzchak said: Who is the tanna that requires shinui {a change} on chol haMoed for something that will be lost? Not like Rabbi Yossi.
Rav Yosef said: The halacha is like Rabbi Yossi.
They inquired of Rav Nachman bar Yitzchak? May one bung up a beer barrel on chol haMoed?
He said to them: Sinai {=Rav Yosef} said that the halacha is like Rabbi Yossi, who grants concern for loss, and beer also has an aspect of loss to it.
אמר רב חמא בר גוריא אמר רב הלכות מועד כהלכות כותים
למאי הלכתא אמר רב דניאל בר רב קטינא אמר רב לומר שהן עקרות ואין למדות זו מזו
דאמר שמואל זופתין כוזתא ואין זופתין חביתא
ורב דימי מנהרדעא אמר זופתין חביתא ואין זופתין כוזתא מר חייש לפסידא ומר חייש לטירחא:
Rav Chama bar Guria cited Rav: The halachot of chol haMoed are like the halachot of Cutheans.
To what halachic point does he allude?
Rav Daniel bar Rav Katina cited Rav: To say that they are distinct {internally} and one cannot learn one from the other {even within each domain}.
For Shmuel said: One may coat a jug with tar and may not coat a barrel with tar.
And Rav Dimi of Nehardea said: One may coat a barrel with tar and may not coat a jug with tar.
Master worried about loss {for the barrel} and Master worried about effort.
To what halachic point does he allude?
Rav Daniel bar Rav Katina cited Rav: To say that they are distinct {internally} and one cannot learn one from the other {even within each domain}.
For Shmuel said: One may coat a jug with tar and may not coat a barrel with tar.
And Rav Dimi of Nehardea said: One may coat a barrel with tar and may not coat a jug with tar.
Master worried about loss {for the barrel} and Master worried about effort.
אמר אביי נקיטינן הלכות מועד כהלכות שבת יש מהן פטור אבל אסור ויש מהן מותר לכתחילה:
Abaye said: We have a tradition that the halachot of chol haMoed are like the halachot of Shabbat. There is that for which one is exempt yet it is forbidden, and there is that which is permitted even initially.
{Moed Katan 12b}
{Moed Katan 12b}
תנו רבנן טוחנים קמח במועד לצורך המועד ושלא לצורך המועד אסור ואם טחן והותיר הרי זה מותר קוצצין עצים במועד לצורך המועד ושלא לצורך המועד אסור ואם קיצץ והותיר הרי זה מותר מטילין שכר במועד לצורך המועד ושלא לצורך המועד אסור ואם הטיל והותיר מותר:
The Sages learnt {in a brayta}: They may grind flour on chol haMoed for the purpose of the Moed, but not for the purpose of the Moed is forbidden. And if he ground and there was left over, it is permitted. They may cut trees on chol haMoed for the purpose of the Moed, but not for the purpose of the Moed is forbidden. And if he cut and there was left over, it is permitted. They may brew beer on chol haMoed for the purpose of the Moed, but not for the purpose of the Moed is forbidden. And if he brewed and there was left over, it is permitted.
רב חצדו ליה חצדא בחולו של מועד
שמע שמואל ואקפד
לימא שמואל כיחידאה ס"ל
דתניא דבר האבד מותר לעשותו במועד ושאינו אבד אסור
בד"א בתלוש מן הקרקע אבל במחובר לקרקע אפילו כולו אבוד אסור
וקי"ל דיחידאה היא
ל"א רב חצדא דחטי הוה ליה דאי שביק ליה לא פסיד
ורב מ"ט עבד הכי אין לו מה יאכל הוה
דתניא ואם אין לו מה יאכל קוצר ומעמר ודש וזורה וטוחן ובלבד שלא ידוש בפרות בחולא דמועדא
ושמואל מ"ט אקפד לא סיימוה קמיה אי נמי אדם חשוב שאני:
Rav had his field harvested on chol haMoed. Shmuel heard and was upset at him. Let us say that Shmuel holds like the individual opinion, for there is a brayta which states, "any thing which will be lost, it is permitted to do it on chol haMoed, and what will not be lost, it is forbidden; with regard to what are these words states? where it is separated from the ground, but where it is attached to the ground, even if it will all be lost, it is forbidden," and we establish that this is an individual opinion.
Another version: {or, if we remove the quote which transformed it into roshei teivot, we end up with לא as in our gemara - thus, No!} Rav harvested his wheat field {rather than barley field}, which if he did leave it, he would not have lost.
And Rav, why did he do so? He had nothing to eat. For they learnt {in a brayta - and perhaps importantly, in our gemara, this brayta is the continuation of this brayta that was just mentioned and assigned to be an individual, so even Shmuel should hold that it is allowed}: And if he does not have what to eat, he may harvest, pile up grain, thresh, winnow and grind, so long as he does not thresh with a cow on chol haMoed.
And Rav, why was he upset? The facts of the situation were not apparent to him. Alternatively, an important person {such as Rav} is different.
Another version: {or, if we remove the quote which transformed it into roshei teivot, we end up with לא as in our gemara - thus, No!} Rav harvested his wheat field {rather than barley field}, which if he did leave it, he would not have lost.
And Rav, why did he do so? He had nothing to eat. For they learnt {in a brayta - and perhaps importantly, in our gemara, this brayta is the continuation of this brayta that was just mentioned and assigned to be an individual, so even Shmuel should hold that it is allowed}: And if he does not have what to eat, he may harvest, pile up grain, thresh, winnow and grind, so long as he does not thresh with a cow on chol haMoed.
And Rav, why was he upset? The facts of the situation were not apparent to him. Alternatively, an important person {such as Rav} is different.
רב יהודה שרא למעקר כיתנא בחולא דמועדא משום דחזי לחפיפה ולמיקטל כשותא דחזי לשיכרא ולמעקר שומשמי דחזיאן לנאזיא דאית בהו
רבי ינאי הוה ליה ההוא פרדיסא דמטא בחולא דמועדא קטפיה לשנה שהו כו"ע לפרדיסיהו לחולא דמועדא אפקריה רבי ינאי לפרדיסיה ההוא שתא
Rav Yehuda permits one to uproot {pick} flax on chol haMoed because it is fit for covering {food for the purpose of the Moed}, and to cut hopes, for it is useful for beer, and to uproot sesame, because they {the seeds} are fit for oil.
Rabbi Yannai had an orchard which required harvesting on chol haMoed and he did so. The next year, everyone else {took their cue from his action the previous year and} delayed their orchards until chol haMoed. Rabbi Yannai {was upset as what he had misled the masses into doing and} declared his orchard ownerless at that time.
Rabbi Yannai had an orchard which required harvesting on chol haMoed and he did so. The next year, everyone else {took their cue from his action the previous year and} delayed their orchards until chol haMoed. Rabbi Yannai {was upset as what he had misled the masses into doing and} declared his orchard ownerless at that time.
ירושלמי ילפינן מקלקלתא ולא ילפינן מתקנתא
רבי יעקב בר אחא בשם רבנן אמר פרקמטיא אבודה שרי למטלטלא במועדא
הדא שיירתא שרי מזבן מיניה במועדא
Yerushalmi:
We learn from the ruin and do not learn from the fixing. {The previous sentence does not appear in our Yerushalmi Moed Katan 8b.}
Rabbi Yaakov bar Acha cited the Sages: Merchandise which will be lost, it is permitted to move it {say, turn it} during chol haMoed.
If there is a caravan, it is permitted to purchase from the on chol haMoed.
We learn from the ruin and do not learn from the fixing. {The previous sentence does not appear in our Yerushalmi Moed Katan 8b.}
Rabbi Yaakov bar Acha cited the Sages: Merchandise which will be lost, it is permitted to move it {say, turn it} during chol haMoed.
If there is a caravan, it is permitted to purchase from the on chol haMoed.
No comments:
Post a Comment