4b
{Moed Katan 10b continues}
ואמר רבא האי מאן דפתח מיא לארעא אדעתא דכוארי שרי אדעתא דארעא אסיר
היכי דמי פתח תרי בבי חד מעלאי וחד מתתאי אדעתא דכוארי פתח חד בבא אדעתא דארעא:
And Rava said: If one opens up {a flow of} water to earth, if his intent is for catching fish, it is permitted. If his intent is for {improving} the land, it is forbidden.היכי דמי פתח תרי בבי חד מעלאי וחד מתתאי אדעתא דכוארי פתח חד בבא אדעתא דארעא:
How so? If he opens up two gates, one above and one below, he intends for fish. If he opens one gate, his intent is for the land.
ואמר רבא האי מאן דפשח דיקלא אדעתא דחיותא שרי אדעתא דדיקלא אסיר
היכי דמי שקל כוליה מחד גיסא אדעתא דחיותא מהאי גיסא ומהאי גיסא אדעתא דדיקלא
ואמר רבא האי תוחלני מגזרינהו שרי מיצינהו אסיר
רב פפא אמר כיון דמתלעי כפרקמטיא האבודה דמי ושרי
ואמר רבא פרקמטיא כל שהוא אסור
א"ר יוסי ברבי אבין ובדבר האבד מותר
רבינא הוה ליה ההוא עסקא דהוה מזדבן בשיתא אלפי דינרי שהייה לבתר חולא דמועדא זבניה בתריסר אלפי דינרי
רבינא הוא מסיק זוזי בבני אקרא דשנואתא
אתא לקמיה דרב אשי אמר ליה מהו למיזל עלייהו האידנא
אמר ליה כיון דהאידנא משכחת להו וביומי אחריני לא משכחת להו כפרקמטיא האבודה דמי ושרי
מ"ט מעשה הדיוט הוא אבל אוזלי אסור מ"ט מעשה אומן הוא
רב יהודה שרי לאמי תנורא למגדל תנורא ולרבה בר עסבי למגדל מהולאתא
איני והאמר רבה בר שמואל ושוין שאין גודלין תנור לכתחלה
לא קשיא הא דשרא רב יהודה בימות החמה דאפשר למיפא ביה בחולא דמועדא והא דאסר רבה בימות הגשמים
ועושין מעקה לגג ולמרפסת מעשה הדיוט אבל לא מעשה אומן
היכי דמי מעשה הדיוט
רב יוסף אמר בהוצא ודפנא במתניתא תנא צר בצרור ואינו טח בטיט
שפין את הסדקין: השתא במעגל אמרת שרי ביד וברגל מבעיא
הכי קאמר שפין את הסדקין ומעגלין אותן כעין מעגלה ביד וברגל ולא במחצלים:
אמר רבינא כמאן מדלינן האידנא קיבואתא דדשי בחולא דמועדא ולא בעינן שינוי בדבר האבד
כר' יוסי דאמר זולף וגומר וגף כדרכו וקי"ל כוותיה
כבשין שהוא יכול לאכול מהן במועד כובשן
בפומבדיתא לבאי כוארי אזול כולי עלמא ציוד ואייתי כוארי
שרא להו רבא לממלח מינייהו
א"ל אביי והא אנן תנן כבשין שיכול לאכול מהן במועד כובשן
א"ל רבא כיון דמעיקרא אדעתא דאכילה אייתינהו ואי שביק להו פסדי כפרקמטיא האבודה דמי ושרו
איכא דאמרי שרי להו רבא למיזל ומיצד ואיתויי וממלח
א"ל אביי והא אנן תנן כבשין שהוא יכול לאכול מהן במועד כובשן
א"ל הני מתאכלי אגב איצצא כי הא דשמואל עבדו שיתין איצצא ואכיל
END PEREK ONE
היכי דמי שקל כוליה מחד גיסא אדעתא דחיותא מהאי גיסא ומהאי גיסא אדעתא דדיקלא
And Rava said: If one prunes a date tree, if his intent is for the animals {to give these to feed the animals} it is permitted, but if his intent is for {improving} the date tree, it is forbidden.
How so? If he takes all of it from one side, his intent is for the animals. From this side and that side, his intent is for the date tree.
How so? If he takes all of it from one side, his intent is for the animals. From this side and that side, his intent is for the date tree.
ואמר רבא האי תוחלני מגזרינהו שרי מיצינהו אסיר
רב פפא אמר כיון דמתלעי כפרקמטיא האבודה דמי ושרי
And Rava said: {Rif omits the word תמרי} This cutting open of unripe dates, for the purpose of eating them it is permitted, but for the purpose of drying them it is forbidden.
Rav Pappa said: Since they will develop worms {if this is not done}, it is like business which will be lost, and it is permitted.
Rav Pappa said: Since they will develop worms {if this is not done}, it is like business which will be lost, and it is permitted.
ואמר רבא פרקמטיא כל שהוא אסור
א"ר יוסי ברבי אבין ובדבר האבד מותר
רבינא הוה ליה ההוא עסקא דהוה מזדבן בשיתא אלפי דינרי שהייה לבתר חולא דמועדא זבניה בתריסר אלפי דינרי
רבינא הוא מסיק זוזי בבני אקרא דשנואתא
אתא לקמיה דרב אשי אמר ליה מהו למיזל עלייהו האידנא
אמר ליה כיון דהאידנא משכחת להו וביומי אחריני לא משכחת להו כפרקמטיא האבודה דמי ושרי
Rava said: Any small matter of business is forbidden.
Rabbi Yossi beRabbi Avin said: And for something which will be lost, it is permitted.
Ravina has a certain thing which was going to sell for 6000 dinar. He let it wait until after chol haMoed and sold it for 12,000 dinar.
Ravina was owed money from the residents of Akra deSenuata. He came before Rav Ashi, and said to him: May I go the them now {and collect}?
He said to them: Since now it {the debt} is remembered to them, and on another day it is {/might} not remembered by them, it is like business which will be lost, and it is permitted.
{Moed Katan 11a}
רב שרי ליה לרב חייא בר אשי למגדל אוהרי בחולא דמועדאRabbi Yossi beRabbi Avin said: And for something which will be lost, it is permitted.
Ravina has a certain thing which was going to sell for 6000 dinar. He let it wait until after chol haMoed and sold it for 12,000 dinar.
Ravina was owed money from the residents of Akra deSenuata. He came before Rav Ashi, and said to him: May I go the them now {and collect}?
He said to them: Since now it {the debt} is remembered to them, and on another day it is {/might} not remembered by them, it is like business which will be lost, and it is permitted.
{Moed Katan 11a}
מ"ט מעשה הדיוט הוא אבל אוזלי אסור מ"ט מעשה אומן הוא
Rav permitted Rav Chiyya bar Ashi to make fish nets on chol haMoed. What is the reason? Since it is unskilled work. But bird nets are forbidden. What is the reason? It is the handiwork of a craftsman.
רב יהודה שרי לאמי תנורא למגדל תנורא ולרבה בר עסבי למגדל מהולאתא
איני והאמר רבה בר שמואל ושוין שאין גודלין תנור לכתחלה
לא קשיא הא דשרא רב יהודה בימות החמה דאפשר למיפא ביה בחולא דמועדא והא דאסר רבה בימות הגשמים
Rav Yehuda permitted Ami the Ovenworker to build an oven, and to Rabba bar Asvi to make sieves.
Is this really so? But Rabba bar Shmuel said: And they are alike in that one may not construct an oven initially.
Is it no question. This, that Rav Yehuda permitted, was in the sunny season, where it is possible to bake in it during chol haMoed, and this that Rabba forbade was in the rainy season.
Is this really so? But Rabba bar Shmuel said: And they are alike in that one may not construct an oven initially.
Is it no question. This, that Rav Yehuda permitted, was in the sunny season, where it is possible to bake in it during chol haMoed, and this that Rabba forbade was in the rainy season.
ועושין מעקה לגג ולמרפסת מעשה הדיוט אבל לא מעשה אומן
היכי דמי מעשה הדיוט
רב יוסף אמר בהוצא ודפנא במתניתא תנא צר בצרור ואינו טח בטיט
"And they make a fence for a roof or a balcony in an unskilled manner, but not the work of a craftsman":
{As before, about repairing a fence}
What is an unskilled manner?
Rav Yosef said: With bay branches and palm leaves.
In a brayta they taught: He piles up stones but does not apply mortar.
{As before, about repairing a fence}
What is an unskilled manner?
Rav Yosef said: With bay branches and palm leaves.
In a brayta they taught: He piles up stones but does not apply mortar.
שפין את הסדקין: השתא במעגל אמרת שרי ביד וברגל מבעיא
הכי קאמר שפין את הסדקין ומעגלין אותן כעין מעגלה ביד וברגל ולא במחצלים:
"They may coat the cracks":
Now, if with a roller you said {is permitted}, with hand and foot is it necessary {to state}?
This is what it means to say: They coat the cracks and roll them as if with a roller, via the hand or foot, but not with a מחצלים {a professional rolling tool}.
Now, if with a roller you said {is permitted}, with hand and foot is it necessary {to state}?
This is what it means to say: They coat the cracks and roll them as if with a roller, via the hand or foot, but not with a מחצלים {a professional rolling tool}.
אמר רבינא כמאן מדלינן האידנא קיבואתא דדשי בחולא דמועדא ולא בעינן שינוי בדבר האבד
כר' יוסי דאמר זולף וגומר וגף כדרכו וקי"ל כוותיה
Ravina said: In accordance with whom do we hammer nails into door frames on chol haMoed, and do not require some deviation {shinui} for something that would be lost? Like Rabbi Yossi who said {in the first Mishna of the second perek} that "He may put the olives into the oil-press and finish pressing them, and bung up the casks in the usual manner," and we establish like him.
כבשין שהוא יכול לאכול מהן במועד כובשן
בפומבדיתא לבאי כוארי אזול כולי עלמא ציוד ואייתי כוארי
שרא להו רבא לממלח מינייהו
א"ל אביי והא אנן תנן כבשין שיכול לאכול מהן במועד כובשן
א"ל רבא כיון דמעיקרא אדעתא דאכילה אייתינהו ואי שביק להו פסדי כפרקמטיא האבודה דמי ושרו
"Pickled food which he is able to eat on chol haMoed, they may pickle":
In Pumpedita, the river overflowed, bringing many fish, and everyone went and caught fish. Rava permitted them to salt {pickle} them.
Abaye said to him: But we learnt {in the Mishna}: Pickled foods which he is able to eat of the on chol haMoed!
Rava said to him: Since initially, it was with the intent to eat them they came, and if they leave them, they will be lost, it is like lost business and is permitted.
In Pumpedita, the river overflowed, bringing many fish, and everyone went and caught fish. Rava permitted them to salt {pickle} them.
Abaye said to him: But we learnt {in the Mishna}: Pickled foods which he is able to eat of the on chol haMoed!
Rava said to him: Since initially, it was with the intent to eat them they came, and if they leave them, they will be lost, it is like lost business and is permitted.
איכא דאמרי שרי להו רבא למיזל ומיצד ואיתויי וממלח
א"ל אביי והא אנן תנן כבשין שהוא יכול לאכול מהן במועד כובשן
א"ל הני מתאכלי אגב איצצא כי הא דשמואל עבדו שיתין איצצא ואכיל
Some {textual variants} say: Rava permitted them to go and catch and bring and salt.
Abaye said to him: But we learnt {in the Mishna}: Pickled foods which he is able to eat of the on chol haMoed!
He {=Rava} said to him: These may be eaten via rinsing {sixty times}, like this that Shmuel washed sixty washings and ate it.
Abaye said to him: But we learnt {in the Mishna}: Pickled foods which he is able to eat of the on chol haMoed!
He {=Rava} said to him: These may be eaten via rinsing {sixty times}, like this that Shmuel washed sixty washings and ate it.
No comments:
Post a Comment