Thursday, August 16, 2007

Rif Yevamot 34b {Yevamot 105b - 106a}

34b

{Yevamot 105b}

חלצה בשנים או בשלשה ונמצא וכו':
אמר רב יוסף בר מניומי אמר רב נחמן אין הלכה כאותו הזוג דאפילו דאיעבד בתרי חליצתה פסולה וכן הלכה:
"If she performed chalitza with two or three and it turned out...":
Rav Yosef bar Minyumi cited Rav Nachman: The halacha is not like that pair, for even if after the fact, with two {judges} her chalitza is invalid.
And so is the halacha.

ת"ר חליצה מוטעת כשרה
ואי זו היא חליצה מוטעת
אמר רבי שמעון בן לקיש כגון שאומרין חלוץ לה ובכך אתה כונסה
אמר לו רבי יוחנן אני שונה בין שנתכוון הוא ולא נתכוונה היא בין שנתכוונה היא ולא נתכוון הוא חליצתה פסולה ואת אמרת חליצתה כשרה
אלא היכי דמי חליצה מוטעת שהיא כשרה כגון שאומרים לו חלוץ לה על מנת שתתן לך מאתים זוז
תניא נמי הכי חליצה מוטעת כשרה ואי זו היא מוטעת כגון שאומרים לו חלוץ לה על מנת שתתן לך מאתים זוז
ומעשה באשה אחת שנפלה לפני יבם שאינו הגון לה ואמרו לו חלוץ לה ע"מ שתתן לך מאתים זוז בא מעשה לפני ר' חייא והכשיר
The Sages learnt {in a brayta}: A chalitza under false assumptions is valid.
And what is a chalitza under false assumptions?
Rabbi Shimon ben Lakish said: Such as where they tell him: Perform chalitza with her, and with that you will take her in {as a wife}.
Rabbi Yochanan said to him: I repeat {a brayta}: where he had intent and she did not have intent, and where she had intent and he did not have intent, her chalitza is invalid. And you {now} say her chalitza is valid!
Rather, what is a chalitza under false assumptions which is valid? Such as they tell him perform chalitza on her on condition that she gives you 200 zuz.
A brayta also says so: A chalitza under false assumptions is valid. And what is a chalitza under false assumptions? Such as they say to him perform chalitza on her on condition that she gives you 200 zuz.
And there was an incident with a certain woman who fell before her levir who was not appropriate for her, and they said to him "perform chalitza to her on condition that she gives you 200 zuz." The incident came before Rabbi Chiyya and he validated.

{Yevamot 106a}

ההיא איתתא דאתאי לקמיה דר' חייא בר אבא דהות כעורה וקא בעי יבם ליבמה למיכליה לממונה
אמר לה בתי לא ניחא לך
אמרה ליה לא
א"ל חלוץ לה ובכך אתה כונסה
לבתר דחליץ לה אמר ליה השתא מינך איפסילא לה זיל חלוץ לה חליצה מעליא כי היכי דתשרי לעלמא
There was a certain woman who came before Rabbi Chiyya bar Abba, who was ugly, and the levir wished to perform yibbum on her in order to consume her money. He {Rabbi Chiyya bar Abba} said to her: My daughter, do you like him? She said to him: No. He said to him {the levir}: Perform chalitza and with this you will take her in {=wed her}. After he {=the levir} performed chalitza on her, he said to him: Now, from you she is invalidated {to marry}. Now go and perform chalitza on her a perfect chalitza such that she should be permitted to the world.

ת"ר חליצה מוטעת כשרה גט מוטעה פסול חליצה מעושה פסולה גט מעושה כשר
היכי דאמי אילימא דאמר רוצה אני אפילו חליצה נמי אי דלא אמר רוצה אני אפילו גט נמי לא
ה"ק חליצה מוטעת לעולם כשרה וגט מוטעה לעולם פסול חליצה מעושה וגט מעושה זמנין כשר וזמנין פסול
ולא קשיא הא דאמר רוצה אני והא דלא אמר רוצה אני
The Sages learnt {in a brayta}: Chalitza under false assumptions is valid; A get under false assumptions is invalid. A coerced chalitza is invalid; a coerced get is valid.
How so {this ruling about coercion}? If you say that he said "I wish," even chalitza also. If he did not say "I wish," even a get also no.
This is what it means to say: A chalitza under false assumptions is always valid, and a get under false assumptions is always invalid. A coerced chalitza and a coerced get, sometimes they are valid and sometimes they are invalid. And it is no contradiction -- here is where he said "I wish" and here is where he did not say "I wish."

דתניא יקריב אותו מלמד שכופין אותו יכול בעל כרחו ת"ל לרצונו
הא כיצד כופין אותו עד שיאמר רוצה אני
וכן אתה אומר בגיטי נשים כופין אותו עד שיאמר רוצה אני
For they learnt {in a brayta}:
{
ג אִם-עֹלָה קָרְבָּנוֹ מִן-הַבָּקָר, זָכָר תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ; אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד, יַקְרִיב אֹתוֹ, לִרְצֹנוֹ, לִפְנֵי ה. 3 If his offering be a burnt-offering of the herd, he shall offer it a male without blemish; he shall bring it to the door of the tent of meeting, that he may be accepted before the LORD.
}
yakriv oto - this teaches that they force him. Perhaps against his will. Therefore it teaches lirtzono {willingly}. How so? They force him until he says "I wish." And so do you say by divorce documents of women, they force him until he says "I wish."

אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא חולצין אע"פ שאין מכירין וממאנין אע"פ שאין מכירין
לפיכך אין כותבין גט חליצה אלא א"כ מכירין ואין כותבין גט מיאון אלא אם כן מכירין
חיישינן לב"ד טועין דילמא לא דייקי בתר עדים
ורבא דידיה אמר אין חולצין אלא אם כן מכירין ואין ממאנין אלא אם כן מכירין לפיכך כותבין גט חליצה אע"פ שאין מכירין וכותבין גט מיאון אע"פ שאין מכירין
ולא חיישינן לב"ד טועין מ"ט דבי דינא בתר בי דינא הוא דלא דייקי אבל בתר עדים דייקי וכבר כתבנוהו בפרק יש נוחלין והלכה כרבא:
Rava cited Rav Sechora who cited Rav Huna: They orchestrate chalitza even though they {bet Din} don't recognize the parties, and they orchestrate a refusal {of a girl of married who now reached maturity, who was married off as a minor by her mother/brother} even though they do not recognize them. Therefore, they do not write a document certifying a chalitza unless they {the writers of the document} recognize them and they {the writers of the document} do not write a document certifying refusal unless they recognize them. We fear for a Bet Din in error, lest they did not were not careful with regard to the witnesses.

And Rava himself said that they do not orchestrate chalitza unless they {Bet Din} recognize the parties, and they {Bet Din} do not orchestrate a refusal unless they recognize the parties. Therefore they write a document certifying a chalitza even though they {the writers} do not recognize them and they write a document certifying the refusal even though they {the writers} do not recognize them. And we do not feer for an erroneous Bet Din. What is the reason? For a Bet Din in regard to another Bet Din, that is where they are not careful, but after witnesses, they are careful. And we have already written this in perek Yesh Nochalin.
And the halacha is like Rava.

No comments: