Friday, August 10, 2007

Rif Yevamot 32a {Yevamot 97b continues; 101a} Twin Converts; The Judges and Sandal of Chalitza

32a

{Yevamot 97b continues}

תניא שני אחין תאומין גרים וכן משוחררין לא חולצין ולא מיבמין ואין חייבין משום אשת אח
היתה הורתן שלא בקדושה ולידתן בקדושה לא חולצין ולא מיבמין אבל חייבין משום אשת אח
היתה הורתן בקדושה ולידתן בקדושה הרי הן כישראל לכל דבריהן:
They learnt {in a brayta}: Two twin brothers who are converts, and so too who are freed, they do not perform chalitza not yibbum, nor are they liable for their brother's wife.
If their conception was not in holiness but their birth was in holiness, they do not perform chalitza nor yibbum, but they are liable for their brother's wife.
If their conception was in holiness and their birth was in holiness, they are like Israelites in all respects.

END PEREK
BEGIN PEREK TWELVE

{Yevamot 101a}
Mishna:
מצות חליצה בשלשה דיינין ואפילו ג' הדיוטות
חלצה במנעל חליצתה כשרה באנפליא חליצתה פסולה סנדל שיש לו עקב כשר שאין לו עקב פסול מן הארכובה ולמטה חליצתה כשרה מן הארכובה ולמעלה חליצתה פסולה:
The commandment of chalitza is with three judges, and even three laymen.
If he performed chalitza on her with a shoe {rather than a sandal} her chalitza is valid. With a sock, her chalitza is invalid. A sandal which has a heel, it is valid; which does not have a heel, it is invalid. If {the shoe is worn} from the knee down, her chalitza is valid; from the knee up, her chalitza is invalid.

Gemara:
ומאחר דאפילו הדיוטות דיינין למה לי
הא קמ"ל דבעי' שיודעין להקרות כעין דיינין
תנינא להא דתנו רבנן מצות חליצה בשלשה שיודעין להקרות ר' יהודה אומר בחמשה
אמר רבא אמר ר"נ הלכה מצות חליצה בשלשה הואיל וסתם לן תניא כוותיה במקום מחלוקת דתנן סמיכת זקנים ועריפת העגלה בשלשה דברי רבי יוסי רבי יהודה אומר בחמשה החליצה והמיאונין בשלשה ולא קא מפליג רבי יהודה ש"מ הדר ביה
And now that even laymen {are allowed}, why mention judges? This informs us that they need to be able to read {dictate the texts} like judges.
We learned this. For the Sages learnt {in a brayta}: The commandment of chalitza is with three who know how to read. Rabbi Yehuda says: With five.

Rava cited Rav Nachman: The halacha is that the commandment of chalitza is with three, since the Tanna {of our Mishna} stated it plainly even in the place of existing controversy.For they learn {tnan}: "The laying on of hands of elders and the breaking of the neck of the calf is with three -- these are the words of Rabbi Yossi. Rabbi Yehuda says: With five. The chalitza and refusal are with three." And Rabbi Yehuda does not argue. We may thus deduce that he retracted in this.

No comments: