Tuesday, February 26, 2008

Rif Nedarim 21a {63b - 64b}

21a

{Mishna continues}
{Nedarim 63b}

האומר לחבירו קונם שאיני נהנה לך אם אי אתה בא ונוטל לבניך כור של חטים ושתי חביות של יין ה"ז יכול להתיר נדרו שלא ע"פ חכם
א"ל כלום נדרת אלא לכבודי זהו כבודי
IF HE SAYS TO HIS FRIEND 'KONAM, IF I BENEFIT FROM YOU, IF YOU DO NOT COME AND ACCEPT FOR YOUR SONS A KOR OF WHEAT AND TWO BARRELS OF WINE, THE LATTER MAY ANNUL HIS VOW WITHOUT RECOURSE TO A SAGE, BY DECLARING, 'DID YOU VOW FOR ANY OTHER PURPOSE BUT TO HONOR ME? THIS {NON-ACCEPTANCE} IS MY HONOR.

האומר לחבירו קונם שאתה נהנה לי אם אין אתה נותן לבני כור של חטין וב' חביות של יין
ר"מ אומר עד שיתן
וחכ"א אף זה יכול להפר שלא ע"פ חכם ויאמר הריני כאילו התקבלתי
IF HE SAYS TO HIS NEIGHBOUR, 'KONAM, IF YOU BENEFIT FORM ME, IF YOU DO NOT GIVE MY SON A KOR OF WHEAT AND TWO BARRELS OF WINE':
RABBI MEIR SAYS: UNTIL HE GIVES.
AND THE SAGES SAY: HE TOO CAN ANNUL HIS VOW WITHOUT A SAGE, BY DECLARING, I REGARD IT AS THOUGH I HAVE RECEIVED IT.

היו מסרבין בו לשאת את בת אחותו ואמר קונם שהיא נהנית לי לעולם
וכן המגרש את אשתו ואמר קונם אשתו נהנית לי לעולם
הרי אלו מותרות ליהנות לו שלא נתכוון זה אלא לשם אישות
IF HE WAS URGING HIM TO MARRY HIS SISTER'S DAUGHTER, AND HE EXCLAIMED, 'KONAM, IF SHE EVER BENEFITS FROM ME'; LIKEWISE, IF HE IS DIVORCING HIS WIFE AND VOWS, 'KONAM, IF MY WIFE HAS EVER BENEFIT FROM ME':
BEHOLD, THESE ARE PERMITTED TO BENEFIT FROM HIM, BECAUSE HE MEANT ONLY MARRIAGE.

היה מסרב בחבירו שיאכל אצלו ואמר קונם לביתך שאני נכנס טיפת צונן שאני טועם לך מותר ליכנס לביתו ולשתות אצלו צונן שלא נתכוון לזה אלא לשם אכילה ושתיה:
IF HE WAS URGING HIS FELLOW TO EAT IN HIS HOUSE, AND HE REPLIED, 'KONAM, IF I ENTER,' OR, 'THE DROP OF WATER THAT I DRINK,' HE MAY ENTER HIS HOUSE AND DRINK COLD WATER BECAUSE HE ONLY MEANT EATING AND DRINKING IN GENERAL.

הדרן עלך קונם יין
END PEREK EIGHT

BEGIN PEREK NINE

{Nedarim 64a}
Mishna:
רבי אליעזר אומר פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו וחכמים אוסרין
א"ר צדוק עד שפותחין לו בכבוד אביו ואמו יפתחו לו בכבוד המקום א"כ אין נדרים
ומודים חכמים לר"א בדבר שבינו לבין אביו ואמו שפותחין לו בכבוד אביו ואמו
RABBI ELIEZER SAYS: ONE MAY SUGGEST TO A MAN AS AN OPENING {FOR ABSOLUTION} THE HONOR OF HIS FATHER AND MOTHER, BUT THE SAGES FORBID.
RABBI TZADOK SAID: BEFORE SUGGESTING AN OPENING TO HIM OF THE HONOR OF HIS FATHER AND MOTHER, LET US SUGGEST THE HONOR OF THE OMNIPRESENT AS AN OPENING. IF SO, THERE ARE NO VOWS!
AND THE SAGES ADMIT TO RABBI ELIEZER BY A MATTER BETWEEN HIMSELF AND HIS FATHER AND HIS MOTHER THAT THEY SUGGEST FOR HIM AN OPENING BASED ON THE HONOR OF HIS FATHER AND HIS MOTHER.

Gemara:
מאי אין נדרים
אמר אביי א"כ אין נדרים ניתרין יפה
רבא אמר אין נדרים נשאלין לחכם
What is meant by "there are no vows?"
Abaye said: If so, vows are not properly revoked.
{Nedarim 64b}
Rava said: If so no one will seek a Sage's absolution for his vow.

גרסינן לעיל ר"פ ארבעה נדרים לא פתחינן בהא דאמר רבה בב"ח אר"י מאי פתח ליה ר"ג לההוא סבא יש בוטה כמדקרות חרב ולשון חכמים מרפא כל הבוטח ראוי לדקרו בחרב אלא שלשון חכמים מרפא.
ולא פתחינן נמי בהדא אחרנייתא דתניא ר' נתן אומר כל הנודר כאילו בנה במה והמקיימו כאילו הקריב עליה קרבן ברישא פתחינן
בסיפא
אביי אמר פתחינן רבא אמר לא פתחינן
והלכתא לא פתחינן לא ברישא ולא בסיפא
ולא פתחינן נמי בהא דשמואל דאמר כל הנודר נקרא רשע ואע"פ שמקיימו:
We learn above, in the beginning of perek Arba'a Nedarim {=3rd perek of Nedarim, daf 22a}:
We do not suggest an opening based on that which Rabba bar bar Channa cited Rabbi Yochanan, "Rabban Gamliel suggested an opening to a certain old man:
{Mishlei 12:18}:
יח יֵשׁ בּוֹטֶה, כְּמַדְקְרוֹת חָרֶב; וּלְשׁוֹן חֲכָמִים מַרְפֵּא. 18 There is that speaketh like the piercings of a sword; but the tongue of the wise is health.
Anyone who speaks {a vow} is worthy of being pierced by the sword, but that the tongue of the wise {=absolution} health.
Nor to we suggest an opening in this other one. For they learnt {in a brayta}: Rabbi Natan says: Anyone who vows is as if he built a private altar, and one who fulfills it is as if he sacrificed an offering upon it.
In the first part {of the brayta} we do not suggest.
In the latter part:
Abaye said: We do suggest; Rava said: We do not suggest.
And the halacha is that we do not suggest, neither based on the former part nor based on the latter part.
And we do not suggest an opening as well from this that Shmuel said: Whoever vows is called an evildoer, even though he fulfills it.

{Nedarim 64a}
Mishna:
ועוד א"ר אליעזר פותחין בנולד וחכמים אוסרין
כיצד אמר קונם שאני נהנה לאיש פלוני ונעשה סופר או שהיה משיא את בנו בקרוב ואמר אילו הייתי יודע שהוא נעשה סופר או שיהא משיא את בנו בקרוב לא הייתי נודר קונם לבית זה שאני נכנס ונעשה בית הכנסת ואמר אילו הייתי יודע שיעשה בהכ"נ לא הייתי נודר ר"א מתיר וחכמים אוסרים:
AND RABBI ELIEZER FURTHER SAID: A NEW FACT MAY BE GIVEN AS AN OPENING; BUT THE SAGES FORBID IT.
HOW SO? IF HE SAID, 'KONAM THAT I BENEFIT NOT FROM SO AND SO,' AND HE [THE LATTER] THEN BECAME A SCRIBE, OR WAS ABOUT TO GIVE HIS SON IN MARRIAGE, AND HE DECLARED, 'HAD I KNOWN THAT HE WOULD BECOME A SCRIBE OR WAS ABOUT TO GIVE HIS SON IN MARRIAGE, I WOULD NOT HAVE VOWED;' [OR IF HE SAID,] 'KONAM, IF I ENTER NOT THIS HOUSE,' AND IT BECAME A SYNAGOGUE, AND HE DECLARED, HAD I KNOWN THAT IT WOULD BECOME A SYNAGOGUE, I WOULD NOT HAVE VOWED: R. ELIEZER PERMITS IT, BUT THE SAGES FORBID IT.

{Nedarim 64b}
Gemara:
מ"ט דר' אליעזר
אמר רב חסדא אמר קרא כי מתו כל האנשים המבקשים את נפשך מיתה נולד הוא מכאן
What is the reason of Rabbi Eliezer?
Rav Chisda said: The verse said: {Shemot 4:19}
יט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְיָן, לֵךְ שֻׁב מִצְרָיִם: כִּי-מֵתוּ, כָּל-הָאֲנָשִׁים, הַמְבַקְשִׁים, אֶת-נַפְשֶׁךָ. 19 And the LORD said unto Moses in Midian: 'Go, return into Egypt; for all the men are dead that sought thy life.'
Death was a new fact. From here

No comments: